Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 4902 ggr
cnidaria
0

OT - Lakritsextrakt

Hej!

Jag har blivit förtjust i denna rot som säljs i småsmå bitar av Voltaire. Det är ju nåt å suga (!) på.

Jag har sökt å sökt, men inte hittat hur mycket man kan äta av lakritsextraktet. Det kan ju tydligen bli för mycket. Ska ju inte vara helt okej om man har för högt blodttryck samt att det påverkar nån enzym? Men i vilka mängder? Någon?

Sindri
0

"Men se upp med…
…hur mycket lakrits du sätter i dig. Livsmedelsverket varnar för en överkonsumtion, eftersom aromämnet glycyrrhizinsyra kan ge felaktig saltbalans, högt Blodtryck, ödem, viktökning och huvudvärk".

Aj, aj - det var ju inga trevliga saker! Visste om det där med blodtrycket, och jag som har väldigt lågt försökte ett tag använda det som blodtryckshöjande. Men det där med kortisol var ju inget kul.

Och mängder hittar jag inget om. Men jag undrar däremot om gårdagens lakritspannacotta var orsaken till att jag inte kunde somna sedan…..

cnidaria
0

ja just det, så var det. Enzymet ökar på kotisolet, som höjer blodtrycket. Märkligt att de inte kan skriva nån ungefärlig mängd…

Sindri
0

Har också hittat Voltaires små lakritsbitar, gudomligt goda och en påse räcker ju länge, länge, men tror jag avstår idag då……

rottizz
0

Är det lakritspastillerna ni talar om?

cnidaria
0

Ja, de kallas för lakritspastiller och är gjorda på 100% lakritsextrakt

rottizz
0

Smask =)