Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 7955 ggr
Effie
0

som f.d. chokladberoende

Jag fick denna länk i något nyhetsbrev. Och började fundera. Jag tillhör ju dem som varit chokladberoende. Ätit annat godis ibland, men det har varit ointressant. Chokladbrist har fått mig att vilja klättra på väggarna.

Och nu med LCHF - ja, visst tycker jag fortfarande om chokladsmak. Men det är inget behov. Möjligen om jag är stressad, då kan jag känna sug.

Har alltså LCHF fixat serotoninhalten? Eller kan det bero på vitaminer och mineraler? Eller vad? Vad har ni för tankar och erfarenheter om choklad?

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Trulte
0

Hej. jag tror det beror på flera saker både att choklad höjer seretoninet och  många som är chokladberoende  är också sockerberoende . Sedan finns det den psykologiska biten då man är van från man var liten att trösta sig med choklad när man var ledsen ensam etc. Det finns ämnen i chokladen som höjer lyckohormonerna tillfälligt samt en massa mineraler som kroppen behöver. Det är väll därför som många kvinnor vill ha choklad dagarna före mens.

Jag har och är både chokladberoende och socker/kolhydrats beroende men det har blivit mycket bättre sedan jag har ändrat kosten till LCHF… men ibland är det jobbigt när jag råkar se på choklad reklam. Skulle kunna haft en t-shirt där det stod Marabou choklad byggde upp denna kroppFlört.

Effie
0

#1 Jag kan tänka mig en liknande t-shirt - fast snarare "fullkorn och frukt byggde denna kropp, med bistånd från Marabou"Oskyldig

Så då tror vi på 1) serotonin 2) socker 3) psykologisk tröst 4) mineraler. Glad Inte konstigt att det är svårt att sluta. Och kanske inte så konstigt att LCHF hjälper.

parsley
0

#1 och 2 LOL

Jag tror att ni har rätt i det ni säger.

Det är inga problem att äta x antal gram av Marabou mjölkckoklad, Sveriges godaste choklad. Väljer man mörk choklad så tar det stopp efter någon bit.

Marabou byggde denna vackra kropp och så en bild på en chokladkaka. Är det varumärkesintrång?

[Pennylane1]
0

men är det speciellt kontroversiellt? Det tror väl alla på? Bantar du enligt VV så kan du inte heller sätta i dig en massa mjölkchoklad..

Pasi
0

#3 Väljer man mörk choklad så tar det stopp efter någon bit.

Inte om man väljer rätt sort (Valor eller Alprose).SkämsFlört

parsley
0

# 5 Jag menar att man bara kan äta en liten bit av mörk kvalitetschoklad.

Eftersom mjölkchoklad är så gott så kan man inte banta med det. Annat är det med hallonbåtar.

Pasi
0

#6 Jag kan äta många.*LOL*

Banon
0

När det gäller riktigt bra choklad är nog plånboken för min del det enda som säger stopp efterbara en ynka bit.

Marabou mjölkchoklad tycker jag inte är gott. Det kladdar runt i gommen så som vore det skokräm. Sån tur för mig!

Pasi
0

#8 Kostar inte mer för man äter upp hela kakan med en gång. Mindre risk att man måste bjuda.Flört

Nä, nu får jag sluta propagera för frossande.Skrattande

lizaohman
0

chokladsug kan vara magnesiumbrist har jag läst mig till. När suget sätter in (ganska sällan måste jag säga, kanske varannan månad) så tar jag lite extra magnesium och oftast hjälper det. Fast idag köpte jag en kaka och hoppas på att den räcker några månader :) Jag kunde inte låta bli eftersom jag inte provat sorten tidigare, 86%. utomlands hittade jag 90% vilken var väldigt bra (Lindt). Hoppas den kommer till Sverige. Den 86%-iga är syrlig, krämig och medelbesk (Marabou Premium).

bullmagen
0

# 10 90%:ig Lindt finns på Ica Maxi i min stad, kanske även i din?

Trulte
0

Jag vet att mitt chokladsug handlar inte om mineralbrist det är sockerberoendet som gör sig påmind. Och jag kan inte äta mörk choklad  för då triggas mitt sötsug och sedan är det kört. Måste vara  helt utan och tänka på allt annat som är gott, och som jag kan äta. Som kött fisk ägg grädde lite bär ibland mm.

Nej det är inte konstigt att det är så svårt att sluta Effie när det kan vara så många faktorer som gör att suget blir så starkt.

Pennylane1 jag tror inte Effie skrev denna tråd för att berätta att man inte bör äta choklad för det vet de flesta det var väll för att påpeka hur svårt det kan vara att låta bli och för att höra hur vi andra tänker kring det.Glad

[Pennylane1]
0

jo men det var riktat mot inlägget strax innan mitt, var det # 3 tro? Jag menar en T-shirt med orden Marabou byggde denna kropp, det får väl ingen att haja till speciellt menar jag! Däremot om vi skriver frukt eller nåt som ÄR kontroversiellt. så kanske folk reagerar.

Effie
0

#13 ja men jag hade ju förslaget med frukt och fullkorn Oskyldig

och ja, jag funderar på vilka olika anledningar till chokladberoende det finns. Jag vet numera att jag inte ska köpa hem choklad oavsett kakaohalt och pris, för om jag börjar har jag svårt att sluta innan chokladen är slut. Det beror på sockret. Men jag hade också en äggmjölksperiod, med kakaosmak och fullständigt utan allt sött, dagligen - och plötsligt var det nog. Har inte druckit det på flera månader. Så något mer än sötsug är det.

[Pennylane1]
0

precis, Effie, det höll jag med om!

parsley
0

#13 Risken är väl att folk tror att man har äpplen i BH:n (eller meloner om man är riktigt välutrustad), för att inte tala om "vad har du i fickan Jan". :)

#9 Pasi, totalkostnaden för choklad kan bli högre, om man måste köpa en ny chokladkaka så fort den gamla tagit slut.

Pasi
0

#16 Men det är ett påtagligt tecken på chokladberoende/-missbruk (man gör nog bäst i att undvika choklad helt då).Cool

Miyu
0

Vi har inte chokladsug för att vi har magnesiumbrist utan för att vi är tjejer! :D

Trulte
0

Ok Pennylane då förstår jagGlad.  Det är sant Pasi att det bäsata är att undvika choklad så gott det går. Kan det också vara att de kvinnor som är fettskrämda känner behovet av choklad både av de anledningar vi redan har nämt men också för att de behöver fett?

En tanke bara.

parsley
0

#17 Du verkar ha lite förstånd bakom de där hornen, Pasi.

#19 Mycket klokt skrivet.

Trulte
0

Tack för det parsleyGlad

JAUS
0

Köp max 10-20 g choklad (provbitar) åt gången, då kan man inte överäta. Dessutom så har man då råd att prova lite finare chokladsorter som t.ex. Amedei Chuao (utsedd till världens bästa choklad)Tungan ute.

Vill man maximera smaken från chokladen så ska man aldrig tugga den, utan låta den långsamt smälta ovanpå tungan.

Miyu
0

Whippade just upp lite turkisk yoghurt med lite kakao i och sukrin! Om nom nom :)

Pasi
0

#19 Ja, inte behöver det nödvändigtvis vara just sockret som egentligen lockar.

#17 Tack Parsley.Kyss

#22 "…ska man aldrig tugga den, utan låta den långsamt smälta ovanpå tungan."

Ska och ska - man kan inte göra det omöjliga (trolleri finns bara i sagorna) - att suga "slut" på en chokladbit är just en omöjlighet. I alla fall har jag aldrig lyckats - den har alltid slunkit ner innan jag ens kommer på tanken att låta den smälta på tungan. Myt, säger jag!Flört