Köttfärssoppa med Blommkål
Denna soppa är för ca 10 pers
1 Liter vatten
2 Buljongtärningar
1 Gul lök
½ Blommkålshuvud
4-5 Vitlöksklyftor
800g köttfärs
5dl vispgrädde 40%
2msk sambl oelek
Häll 1 liter vattan i en kastrull. Tillsätt buljongen. Skala och dela löken och blommkålen i stota bitar. Skala vitlöken och ha dom hela. Lägg allt i kastrullen och låt koka upp. Tag köttfärsen och lägg i den och se till att det blir mindre bitar av den och låt koka och låt det skumma av. Häll sedan i grädden och sambal oeleken och smaka av. Vill man kan man ha i lita paprika pulver i men det tycker inte jag att det behövs. Låt koka upp igen och servara.

Den får jag prova någon gång, fast med kokosmjölk istället för vispgrädde, sen hackar jag nog ner lite jalapenos, chilifrukter och fefferonis också, så blir det ännu mer sting =)

ja det går ju variera så mycket med vad man känner för =). Jag vet inte hur mycket det blir per potion men det kan säkert någon anna räkna ut om de vill de. Hoppas det smakar
Finns det buljongtärningar utan glutamat? För jag har inte lyckats hitta någon

Biofoods "Buljong utan jäst och socker Eko" finns, men jag har bara sett den i någon enstaka butik.
#4 Innehåller dock tyvärr maltodextrin. Jag kommer fortsätta att göra egen buljong istället.

De små mängderna kolhydrater som maltodextrin tillför i den färdiga produkten oroar mig inte, men alla sätter ju sina egna gränser.
#6 Helt onödiga kolhydrater är det dock, sen är ju hemmagjord buljong överlägsen ändå.