Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-soppor-såser
Läst 5041 ggr
jejjja
0

Köttfärssoppa med Blommkål

Denna soppa är för ca 10 pers

1 Liter vatten

2 Buljongtärningar

1 Gul lök

½ Blommkålshuvud

4-5 Vitlöksklyftor

800g köttfärs

5dl vispgrädde 40%

2msk sambl oelek

Häll 1 liter vattan i en kastrull. Tillsätt buljongen. Skala och dela löken och blommkålen i stota bitar. Skala vitlöken och ha dom hela. Lägg allt i kastrullen och låt koka upp. Tag köttfärsen och lägg i den och se till att det blir mindre bitar av den och låt koka och låt det skumma av. Häll sedan i grädden och sambal oeleken och smaka av. Vill man kan man ha i lita paprika pulver i men det tycker inte jag att det behövs. Låt koka upp igen och servara.

Wtn3
0

Den får jag prova någon gång, fast med kokosmjölk istället för vispgrädde, sen hackar jag nog ner lite jalapenos, chilifrukter och fefferonis också, så blir det ännu mer sting =)

jejjja
0

ja det går ju variera så mycket med vad man känner för =). Jag vet inte hur mycket det blir per potion men det kan säkert någon anna räkna ut om de vill de. Hoppas det smakar

JAUS
0

Finns det buljongtärningar utan glutamat? För jag har inte lyckats hitta någon

Wtn3
0

Biofoods "Buljong utan jäst och socker Eko" finns, men jag har bara sett den i någon enstaka butik.

JAUS
0

#4 Innehåller dock tyvärr maltodextrin. Jag kommer fortsätta att göra egen buljong istället.

Wtn3
0

De små mängderna kolhydrater som maltodextrin tillför i den färdiga produkten oroar mig inte, men alla sätter ju sina egna gränser.

JAUS
0

#6 Helt onödiga kolhydrater är det dock, sen är ju hemmagjord buljong överlägsen ändå.