Hjälp min mage!!!
Hjälp!!! Min mage är helt totalt ur spel… Har ätit Lchf sen igår & nu sitter jag fast på toaletten.. Ursäkt uttrycket men det bara rinner & det svider… Är detta normalt i början? Har fått springa på toaletten 6ggr idag… Tack på förhand!

Näe, det är inte normalt.. det motsatta kan i någon mån betraktas som mer normalt i början!
Hur mycket fett har du stoppat i dig?
Hur är det med gallan?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Gallan? Vad kan det vara med den? Jag har inte ätit överdrivet mycket.. Ett ägg mosat i smör till frukost, nötfärs i grädde med sallad till lunch & baby Bella ostar till mellanmål… Igår avokado, ägg, bacon, biff… MVH

Gallvätska krävs för att spjälka och ta upp fett.. är det fettdiarer,, blir det en fet hinna på vattnet??
Du kan ju händelsevis fått i dig något olämpligt!
Noop, ingen fettdiaree! Vill ju inte må så här… Kan det vara fel på gallan?
Man kanske inte ska äta kryddstark mat i kombination med Lchf?
Det låter snarare som att du har fått magsjuka eller ätit något dåligt.

OK.. är det inte fettdiare så är det antagligen något du inte tål.. typ laktos eller annat.. eller så har du bara drabbats av någon magåkomma!
Så det kan inte vara att kroppen reagerar på den nya " stora" fettmängden? Jag är sockerberoende och har alltid satt i mig stora mängder socker men inte så mycket fett. Kan det vara att kroppen rensas ut?
Troligen inte. Det brukar bli andra reaktioner på ett tvärt bryt av kolhydrater.

Men snälla, antingen så reagerar du lite häftigt på fettet eller så har du fått i dej något som inte varit friskt! (Fast så där mycket fett verkar du ju inte ätit, jag tror din mage kan ha överreagerat bara) Jag var sån där i början, inte konstigt, för jag har varit fettskrämd sen 70-talet!
#10 Du hade liknande problem i början skrev du, stämde dem in på min beskrivning? Hur länge pågick det? Kramperna är inte att leka med, en känsla i hela kroppen av smärta sen bara rinner det frätande vätska ur mig typ… Svider som in i…. Hoppas verkligen att detta går över snart så jag!

Man blir ju irriterad i slutstationen tillslut, mycket frätande och torkande! Magen/tarmarna arbetar ju för fort - magsyra som inte hunnit att bli neutraliserad - grovtarmen hinner inte ta tillbaka all vätska (sju-nio liter totalt),som den ska, det är besvärligt.
Jag tycker inte det verkar vara något konstigt med vad du ätit, men är det något, förutom fett, som du är ovan vid? De små ostarna? Själv har jag för mej att det var snabbt övergående, några dagar bara, sen något "återfall" ibland. Lycka till!
Tack så mycket för alla svar!
#12 Är det vanligt att magen/tarmarna arbetar för fort i början? Tror ni att det hjälper om jag dricker mer vatten?
Ha en fin dag!

Jag får liknande besvär om jag dricker för mycket vätska i samband med en fet måltid. Nu dricker jag en halvtimma före och sedan emellan målen och magen spinner som en liten katt!

Så här har jag fått de gånger jag har börjat om med Lchf. Varje gång. Men det går över. Jag lovar.
Har börjat om ca 4 ggr. På grund av olika orsaker. Nu sist vart det på grund av graviditet och att kolhydratssuget blev för starkt i början och jag föll för suget.
Men ta det med ro… det bättrar sig snart skall du se.

jag tror på vad zepp säger, kolla så du inte e lactos intolerant, det e min man och han reagerade lika dant som du. jag har haft hård mage i hela mitt liv, men nu e den perfekt, så javisst, man blir nog något lösare. tänk själv när man käkade bröd, vilkrt klister det var i tarmarna..