Studentfest
Småningom blir det att ställa till med studentfest och nu mottages gärna tips. Här går ju folk från gård till gård och äter likadana smörgåstårtor och gräddtårtor överallt så det nästan kommer ut ur öronen på dem.
Sånt lär de inte få hos oss. Det salta är ju inget problem med, finns ju massor att välja och vraka bland allt det goda.
Men hur med "sött". Några tips? Och vägrar baka med sötningsmedel så allt sånt går ut. Vaniljpulver går dock.
Smörgåstårta kan ni göra på oopsiessmet. Men nu var det sött ni ville ha…
Tryffeltårta är grymt gott och mäktigt!
2 gulor
1 dl grädde
25g smör
100g choklad 70%
Koka upp grädde, ta bort från plattan och i med choklad och smör för att smälta. Rör i gulorna, låt stå i kyl några timmar. Servera med vispad grädde och bär.
Chokladgrädde eller mousse är gott, likaså panna cotta. Söta bär såsom jordgubbar gör att sötningsmedel inte behövs.
Chokladdoppade jordgubbar på spett är också enkelt och gott.
Tryffeltårta låter gott. Du gör det i en vanlig kakform eller?
Mousse och pannacotta är gott men vi pratar om kanske 100 gäster eller mer så det kan bli lite jobbigt.

Det finns ju LCHF-anpassade kladdkakor om du vill göra sådana.
Fryst cheesecake som görs av philadelpiaost. Antingen struntar du i digestivekexen som ska vara i botten av kakan helt och hållet eller också serverar du smulade digestivekex i en skål bredvid.
Aha, så mycket folk….För att det inte ska bli så dyrt och jobbigt, kan ni inte göra fruktsallader med riven choklad, valnötter, hasselnötter och vispad grädde (+ ev. glass till de som vill) till? Då kan folk plocka lite som de vill och det är lite sommarfräsch mat.
Tryffeltortan smetas ut i tårtform, ca 1-2 cm tjockt lager.

Såg ett recept på här på KiF Äggost med lime. Äggost är den bohuslänska motsvarigheten till ostkaka. Du kan ju strunta i sötningsmedel och servera socker i en skål bredvid för gästernas skull om du vill. Stevia kan användas istället för socker och sötningsmedel. Bohuslänningarna brukar ha sylt till, frysta bär går säkert också bra.
ca4 dl turkisk 10 %
3 dl grädde
2-3 ägg
ca 1-2 tsk lime saft
kardemumma och lite sötninggsmedel
Koka på svag värme tills det skär sig (tar en stund)
låt det rinna av i en sil med en handduk i eller en riktig äggost form. Kaffefilter funkar med. låt den stå svalt tills det är en fast massa.
sedan är det bara att mummsa i sig.
det går givetvis att smaksätta på andra sätt
Jag älskar den här chokladtårtan!
Vi ska också ordna studentmottagning och jag kommer bjuda på marinerad rostbiff, någon lax, till det fransk potatissallad och nudelsallad till kolhydratätarna och vanlig sallad till oss. Inte tänker jag stå och göra lchfmat till alla som inte äter det ändå.
Man kan ju faktiskt skippa alla sötsaker också, som du skriver så får många säkert sitt kak- och tårtbehov fyllt på andra ställen.. Man behöver ju inte nödvändigtvis ha en efterrätt.. En ostbricka, med kex till kolhydratikerna kanske?
Annars är ostkaka en rätt häftig efterrätt, som inte behöver sötas. jag har ingen erfarenhet av att göra jättestora laddningar dock, men man kan ju köpa folieugnsformar om man ska göra flera stycken .
Recept här!
Hej
Jag brukar göra Gunnillas chokladtårta
Jag gör en variant som är lite mildare och inte behöversötas #112 i länken.
Jag granerar med physalis och serverar med grädde.

# 6 Airams verkar jättefin. Den ska jag testa.