Min Ego tråd! :-)
Hej!
trillade in på lchf av en slump och det låter ju riktigt vettigt om allt jag läst stämmer ;-)
Hr inte gjort mkt annat under en veckas tid, läst läst läst, börjar inte hitta mera nytt material att läsa på nätet nu.
Jag har som främsta mål att "rasa" i vikt. 110kg idag till mina 173cm. Behöver alltså tappa ca 40 kilo *suck* Vill kunna studsa och hoppa med mina småttingar, har aldrig iof varit problem trots vikten men nu har jag nyligen brutit benet, slitit loss ett ledbandsfäste i foten och gjort illa ett knä - helt plötsligt blev min övervikt en helt annan begränsning, känner att det sliter nu när jag har "ont", knät knastrar och "hoppar".
Jag har dock lite svårt att förstå detta med kaloriintag vs hur mkt fett, protein man ska äta. Vad kan vara rimligt för mig? Tycker man lätt hoppas upp högt i kalorier mellan 2300-2600/dag har det blivit.
Är nu ganska stillasittande, hoppas öka på träning framförallt prommisar när väglaget blir bättre.
Utgå från 1 gram protein/kg. Lägg till fett i sådan mängd att du är mätt och nöjd. (Konstatera kalorimängden utifrån det.)
Läs gärna i tråden Vanliga frågor & svar som finns bland de översta trådarna här till vänster.
Har läst många sidor i den tråden ;-)
Men det här med fett är lite knepigt, hur ska man få i sig det, äta smör rakt upp och ner vet jag inte om jag klarar.
Ska man inte äta 1g/normalvikt? protein? När jag vägde 73 kilo var jag lagom i kroppen. Så 73g protein (har legat på långt över 100g hittills)

Några förslag: Ägg, Bacon, Fläsk, Kött, Fet fisk, Majo, Bea, Kryddsmör, Kokosfett, CF, Olika Lchfbröd
Men säg som idag när jag är själv hemma (med bebis) så kan jag äta fisk tex (sambon äter inte fisk så det är svårt att äta annars), en laxbit med smör eller bea…men detär ju inte mkt att bli mätt på, kan ju inte vräka i mig sås för att bli mätt. Mätt och mätt, men inte hungrig iaf. Hur ska man tänka här?

Du skriver lite difust, äter du inget till laxen. Äter du Fakir eller vad?
Frågan är ju vad man ska äta till laxen? Sallad? Som jag förstått ska sallad vara garnityr på tallriken..men det kanske är fel. Hittills har jag ätit massor sallad för jag har haft massor hemma men den börjar sina nu. Ska jag köpa mera, är det ok?
Till tex kött har jag antingen ätit en hög med haricotverts, sallad med gurka, tomat,paprika,fetaost,champinjoner,oliver, ja lite blandat beroende på vad jag vill ha och har hemma.
Såg att haricotverts tex innehåller 3,5gram kollisar, om jag ska klara mig på under 20 gram och så småningom ännu mindre förhoppningsvis då gäller det ju att inte äta så mycket tex haricotverts.
(hoppas det stavas så)

Varför inte blomkålsmos eller kokt blomkål, kokt Räticka som man kan äta kall, kokt, göra (potatis)sallad på eller en gratäng, stuvad Vitkål, Brysselkål
#2 Nej, ät minst 1 gram protein/nuvarande kg. Din kropp måste bära sig själv, den kan inte få protein efter en kropp den inte är (ännu).
Till lax kan jag ta ångkokt sparris, t.ex. Har även ätit ratatouille till med aioli som extra fettkälla då.
Men ärligt, jag har en laxperiod just nu och kan äta 250-300 gram lax med smör och citron eller hollandaisesås. Och det står jag mig på rätt bra, vilket även minskar ner funderandet över vad jag skall äta för det blir bara ett mindre mål till när jag äter en sådan måltid, och har jag då redan ätit frukost innan laxmåltiden så är dagens mat avklarad. Äte rjag det på kvällen finns det inte en chans att jag blir hungrig förrän efter lunchtid dagen därpå. Så ät, och var inte rädd för att äta, för det enda som händer är att man blir mätt längre. Så småningom pejlar du vilka nivåer din kropp vill ha.
Nu har jag ätit konfiterad oxkind, en rejäl portion, så jag står mig på det med hyfsat stor sannolikhet långt in i kväll. Förmodligen äter jag då bara några ostskivor till kaffe eller te.
Kan tipsa om kålrabbi förresten. Är du inte lagd åt att få en massa sug, vilket jag råkade få, så är kålrabbi riktigt trevlig. Lågt i kolhydraterna och smakar gott både rått och som i gratäng. Den är inte fullproppad med stärkelse så det blir inte som en potatisgratäng, så man får hålla grädden/vätskan lite snålt.
Broccoli skall väl också nämnas.
Tack för alla tips, jättebra, kan säga att jag aldrig ens tittat åt hälften av de sakerna du rabblade upp.
Idag blev det 150g broccoli med ost på
200g lax
50g kryddsmör
till middag, det borde ju vara hyffsat vettigt. Men idag har jag inte ätit mycket mat, har inte hat tid (bra va) och ändå landar jag på 2200kcal, kommer bli jobbigt den dagen jag mpste reducera kallisarna också, men ett steg i taget! Nu skippar jag kolllisarna till att börja med.
Nu har jag provat blomkålsmos, vet inte om det var någon jättehöjdare, men det funkar.
Idag har jag gjort äggmjölk första gången, tyckte inte det var så gott neutralt, lite mycket ägg/smör-känsla. Men i te var det helt super, och det funkar säkert jättebra i kaffet. Det är ju bra att kunna använda det istället för den eviga grädden. Jag kanske ska försöka ta det lite lugnt med mejerier.
Jag är ju en sån person som gärna vill ha snabbt resultat, om det sedan går ltie sakta gör inget, men en kicktart är nödvändigt för motivationen. Än är det lite segt tycker jag, skulle gärna se att det hände lite mera på vågen/måtten, även om det som blivit faktiskt är bra. Är medveten om att inte alla rasar och att det kan ta ett tag för kroppen att vänja sig.
Skulle vilja börja få mig ut på prommisar också men trotoaren är helt igensnöad näst intill så det är svårt att gå ut och gå tyvärr *längtar till våren som aldrig kommer, 35cm nysnö i helgen*
bara som förtydligande vilket många verkar missa: 1 g protein är INTE samma sak som 1 g kyckling, fisk eller kött… Sovlet består av annat också!!! Ta en kycklingfilé på 100g, där är det ca 23 g protein, inte 100.
Ja det där är jätteknepigt, men jag är nog bra på att få i mig rätt mängd enligt minmat iaf lite väl med kcal kanske, enigt vissa spelar det ingen roll men enligt vissa gör det det.
Jag förstår inte riktigt den biten.
Ägg innehåller väl en hel del protein eller hur?
VATTEN - hur viktigt är det att få i sig vätska - vilken mängd är rimlig per dag?

Drick när du är törstig. Första veckan för mig tyckte jag allt var salt och jag hällde i mig vatten. Nu dricker jag bara något glas efter maten och sen te ca 3 ggr / dag.
Har precis läst en tråd där det handlar om hur njurarna renar vätskan i kroppen och där menar man att man inte behöver så mycket vatten. Men som sagt, lyssna på kroppen och drick när du är törstig. Det har funkat för mig och jag har rasat 8 kg på 6 veckor.
Jag undviker nästan alla grönsaker under min viktminskningsfas. Skulle säkert kunna lägga till mer men jag vill se snabba resultat så jag vågar inte. Håller mig till ägg, ost, bacon, fläskfärs, fläskkarre, blandfärs, entrecote, majonnäs, bea-sås, tonfisk, makrill, strömming, lax. Ibland lyxar jag med lite spenat till fisken.
Min viktnedgång har stannat upp lite när jag unnat mig grädde eller grönsaker. Var uppmärksam på om grädde och CF funkar för dig, det verkar vara väldigt individuellt.
Kanske lite tråkigt med fakir / UFO, men jag ser resultat på vågen och midjemåttet och motiverar mig att när målvikten är nådd ska det festas på grönsaker ;-)
Många tycker man ska ta det lugnt och äta "normal" LCHF med 20-30 kollisar och låta tiden ha sin gång. Övertygad om att det funkar men det passar inte mig.
Lycka till!
Jag är inte så bra på att dricka, men allt sammantaget blir det väl kanske 1,5 liter vatten.
Hmm..ja det blir ju väldigt tråkigt med INGEN grädde må jag säga, men nu när jag har hittat äggmjölk att ha i te och kaffe så går det mycket bättre. Det är ju dock lite svårt att kombinera med övriga familjen tycker jag men jag får väl försöka. Grönsaker har det blivit en hel del. Tycker det är svårt att förstå hur jag ska bli mätt om man inte ska pressa massor protein, jag kan ju inte stå med 50g smör och tugga rakt av för att bli mätt, blä. Denna vecka +0,9 det var ju INTE kul. Fördelade om cm lite, men inte - där heller. Fördelen med en svältdiet är ju att man faktiskt går ner (vilket är mitt huvudsakliga syfte just nu), men jag ska ge detta lite tid och hoppas det vänder så småningom.

#16 Första veckan typ hällde jag i mig det överblivna smälta smöret för att få i mig fett ordentligt, blev halväcklad på köpet. Efter lite surfande här fick jag reda på att man inte behöver vräka på med fett på det sättet. Förr trodde jag det var proteinet man blev mätt på, nu vet jag bättre. Jag äter ca 150g fisk och 200g kött och några ägg om dagen och är aldrig hungrig.
Det som hjälpte mig bäst vara att väga och registrera allt jag åt i MinMat.net några dagar (finns en tråd under senaste inlägg som handlar om hur man gör, den är "nålad" där). Jag kom fram till följande fördelning på ett ungefär:
0-1% kolhydrater, ca 20% protein, ca 80 % fett
Och det var utan att äta smör rakt av. Dock har jag en msk kokosolja i mitt te 2-3 ggr om dagen. Det är i min smak rätt gott och jag får inget "fettäckel" av det.
Kom ihåg att fett har drygt dubbelt å mycket energi som protein och kh.
Svältdiet kanske ger resultat på vågen, men du förlorar muskler och kommer studsa upp igen. Tro mig, jag svälter mig inte och jag tappar 0.3-0.6 kg per dygn för tillfället. LCHF gör att kroppen reglerar förbränningen själv och tar dels från det du äter, dels från dina lager.
Nä jag vet att svältdiet itne är något vettigt, men ner går man och det vill/behöver jag göra. Skulle var kul att kunna spela lite fotboll eller åka lite inlines med barnen i sommar. Behöver gå ner lite för att kunna rlra på mig lättare.
Har registrerat lite i min mat, det ligger ganska hyffsat tror jag, men jag kanske behöverdra ner ännu mera på kollisarna. Nu har jag slutat med grädde i the/kaffe och försöker dra ner på grädde över lag samt på cremefraiche, vilket egentligen öär de enda mejeriprodukter förutom smör jag äter. Ingen yoghurt eller så. Lite hårdost emellanåt också.
Hjäääälp!
Jag som ALDRIG, inte ens i tonåren, har haft blämmor. Nu har jag flera stycken, det började med en liten prick på handen bredvid tummen som kliade och kliade. Kliade hål på den och nu är det ett fult sår, sedan en precis bredvid berlocken på halsbandet, lyser som en rubin bredvid den stora glittriga stenen *jättesnyggt* och nu ploppar det upp mindre varianter i ansiktet. De innehåller inget var men där emot liiiite genomskinlig vätska och det kliar lite olika mycket.
HJÄLP VAD ÄR DETTA?
(har googlat men jag vet inte om jag kom fram till så mkt vettigt, mer än eventuellt övergångsbesvär men VARFÖR?)
låter inte riktigt som finnar, kan det vara impetigo/svinkoppor? om du har små barn kan de ha fått med från dagis? kan vara väldigt smittsamt. På händerna får man ju oftast inte finnar.

Drabbar oftast barn men jag råkade ut för det i 25-årsåldern. Befann sig dock mest kring ljumskarna men man vet ju aldrig… Tog typ ett halvår att bli av med dem :-(
Nä, mollusker eller svinkoppor är det inte.
Jag har fått något liknande när jag varit stressad på jobbet, dock bara på armarna och det är typ en enstaka då och då, ganska säker på att det är stressrellaterat, min mamma har liknande. MEN nu har det kommit säkert 8-10 st, om jag låter dem vara blir de inte så stora, en lite röd prick på 2mm kanske, man ser ingen vätska utan det kommer om jag trycker. Kliar en hel del innan de kommer och i början. Till saken hör att nu är jag då lånt ifrån stressad, den enda förändringen i mitt liv nu är kosten (är mammaledig).
Här är en tråd som låter väldigt likt mig, fann den via google:
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=7e540f11-0cba-43be-943b-a544e6efe1c6
Blämmorna är på väg bort och det har inte kommit några nya, antingen var det övergångsbesvär eller nån föda jag ätit för mycket av kanske, inte för att jag vet om att jag itne tål något, men med den här diten blir det ju lite extremt, framförallt med ägg + påsk = myyycket ägg - det är ju så gott!
Hur som haver börjar jag tycka att det är lite tråkigt att vågen står stilla eller tom går upp…vägde 110,5 efter några dagar på lchf vad jag vägde när jag började vet jag inte. Gick ner till 109,1 och var jättenöjd, nu helt plötsligt är det på väg upp, förra veckan 110,1 och den här veckan 110,8 alltså över första vägningen, det är INTE inspirerande. Nu ska jag köra hårdtag och väga ALLT! Dessvärre är äggen slut så nu är jag tillbaka på grädde i thekoppen. Ska handla imorgon.
Uppdatering: Jag som trodde och det kändes som att jag hållt på sååå länge minst 6 veckor, tänkte efter när jag började och det var 13 mars, alltså 1 månad idag. Det har varit en lång månad må jag säga.
Har fortfarande inte gått ner ett gram, ska väga och mäta imorgon så denna veckan vet jag inte.
MEN det har blivit lite extra på helgerna, inte extra i form av mat, jo lchf efterätt typ vispgrädde med kakao, men inte mycket och så har jag druckit vin 2 helger i rad. Nu i helgen är det också en vinlördag men sedan ska det nog bli vinfritt ett tag. Mste ju leva också känner jag, men det vore roligt att få igång fettbrasan.
Förövrigt så har jag varit på bibblan och lånat skaldemans ät dig ner i vikt och frågor och svar om skaldemans diet, håller på med den senare. Den första har jag läst ut och det var en bra bok. Mycket upprepningar men jag förstår principen lite bättre nu. Har dock fortfarande svårt att förstå vissa bitar trots att jag läst och läst och läst. Tycker även att det verkar komma många olika bud från olika personer om samma sak, vet inte riktigt vad jag ska tro.
Ska rapportera imorgon. En grej som inte känns så kul är ju att skaldeman på inte bara ett ställe skriver att man ska rasa de första veckorna (ja då har ju jag druckit vin, får se det som ursäkt) för jag hoppas verkigen att detta ska fungera.
Jag börjar tycka att det här är ganska tråkigt nu. Har hållt på sedan 9mars och inte gått ner något alls. Inte något direkt fusk mer än lite vin på helgen (inte alla helger (läs lördagar). Tyckte att det lät så bra att man inte skulle behöva räkna massor. Har kollat så jag ligger bra i fördelning, det kan bli lite högt med protein men inte väldigt högt. Kollisar ligger jag mellan 5-20 oftast dryga 10 gram. Fettet hamnade förut ganska högt så det har jag försökt dra ner lite på.
Problemet är väl att det blir för mycket kcal, men det här är ju helt hopplöst om man ska hålla på å räkna kcal också, då går jag hellre på "viktklubb". Förstår inte hur man ska kunna äta sig mätt på typ 1700kcal när det man äter är så fet och springer upp i den summan jättefort. Kanske senare när magen har krympt om den nu gör det. Från början hamnade jag oftast runt 2300-2600kcal, men nu har jag legat lägre, ca 2000, men det verkar vara för mycket det också för ner går jag ju inte. Är så besviken. Har ju 40 kilo att bli av med så brist på övervikt finns ju inte.
Har minskat drastiskt på mjölkprodukter, men lite grädde och ost går ju ner.
Är det enda sättet att försöka köra helt utan mjölkprodukter, tycker det blir så svårt att få till med resten av familjen. Lilltjejen tycker iband att det är lite konstigt att mamma äter annan mat hela tiden.
Kan i hjälpa mig, hur ska jag få till väga. Tror på det här och vill ge det en ordentlig chans. Men det är klart att motivationen tryter lite när det inte händer ett endaste litet jota. Ska man behöva vänta hur länge som helst på att det ska hända något?

Jag har inte så många råd att ge dig-men skickar dig massor av pepp!!! Jag tycker att du verkar ganska uppstressad med alla vägningar av maten och dig själv? Jag är inne på andra året och jag gick ner 7kg de första månaderna, nu har det stått still alltför länge..Men jag tror verkligen att det kommer att släppa en dag..Jag tycker att LCHF livet är alldeles för gott så jag vill helt enkelt inte strama åt varken kalorier eller grädde…Men vi fortsätter att äta så att vi mår bra och snart går vi ner i vikt-eller hur! Lycka till!