Sumobrottare och gladiatorer
Har precis läst en artikel som Illustrerad Vetenskap har på nätet, att gladiatorerna under romartiden, åt mest kolhydrater för att bli feta och tåla stickskador bättre! Och trä eller benaska för kalkens skull. Detta visste de alltså för 2000 år sedan!
Sedan har vi sumobrottarna i Japan som äter minimalt med fett och mycket kolhydrater för att bli feta!
Med tanke på ovanstående är det helt otroligt att man började lära ut att dra ner på fett för att minska i vikt, de senaste 50 åren!
Jag googlade lite om sumobrottare och deras mat. På åtminstone två ställen hittade jag att ett av tricken för att öka i vikt var
Exercise on an empty stomach.
Ändå tycker jag att man brukar rekommenderas att motionera före frukost för att gå bättre ner i vikt. Hur är det månne? Borde jag flytta mi hundpromenad till efter frukost?
#1 Går du upp i vikt av hundpromenader på morgonen?

#1 Att köra hårdträning utan mat i kroppen ökar stresshormonerna och är på så sätt bra för att öka i vikt och bygga en stor fet buk för låg tyngdpunkt.
En hundpromenad innebär låg intensitet, inget som påverkar.
#2, Nej inte går jag upp, men inte går jag nu just ner heller.
Du har rätt Pasi, ingen intensitet där inte, så det är nog ingen stress.
De romerska legionärerna var i princip vegetarianer (korngröt morgon, middag, kväll har jag för mig) för att få ett skyddande fettlager på kroppen. Skydd mot svärdhugg, alltså.

#5 Deras kost var baserad på "basen" i den Romerska kosten (alltså det alla åt vid tidpunkten), vilket dessutom var lämplig att transportera, lagra osv. Tror inte skälet var att det gav fettlager.
Och hur gick det med det romerska riket……..
#6 Tja, de angav detta som orsak i nåt program på tv om romarriket så det är inte min idé…
#7 De gick under mycket för att de odlade sönder marken så maten tog slut. Ingen mat - inget imperium. Enligt Lierre Keith var det odlingsbar mark som gjorde att de ständigt utvidgade sitt territorium…