"Riktig" gräddtårta!
En "riktig" tårta gjord på ingredienser som är lätt att hitta i de flesta affärer är nåt jag saknat, så jag har styrt upp en själv… De "specialingredienser" som ändå behövs är följande: sötningsmedel - har man inte Stevia, vilket jag använt, kan man förslagsvis mortla suketter. Vill man inte koka vaniljstång finns vaniljextrakt på flaska i bakhyllan i de flesta affärer.
Har inte provat att göra alla ingredienser tillsammans till en tårta, men väl för sig, och jag är rätt säker på att det kan utvecklas till en förrädiskt lik vanlig jordgubbstårta lagom till midsommar :)
Sylt
Frysta eller färska bär, förslagsvis jordgubbar, kokas i lite vatten och sötningsmedel tills de kan mosas till en massa. Tillsätt nån matsked Fiberhusk (finns i glutenhyllan) och låt svälla till en marmelad/syltlik konsistens. Går bra att förvara i kylen ett par dar.
Vaniljkräm
1 dl grädde, 1 äggula är måttet. Vispa ihop, koka upp tillsammans med vaniljstång/vaniljextrakt och ev. sötningsmedel. Förslagsvis slänger man i fiberhusk här också för att få smeten att hålla ihop.
Tårtbotten
Utgår från receptet på oopsies men tillsätter sötning (mortlade suketter, t.ex., ist för Steviapulver). Om man vill kan man även ha i krossade/malda nötter eller kokosflingor. Bred ut tre "bottnar" på VÄL smorda plåtar/bakplåtspapper (vill ju ha rätt tjocka bottnar som inte går sönder) och grädda i knappa 30 min, de ska knappt få färg.
Förslagsvis får allt vila i kylen nån halvtimme-timme, för att stelna. Bred sedan ut ett lager vaniljkräm och ett lager sylt. Toppa med vispgrädde och dekorera med vad du vill: jordgubbar och andra bär, t.ex., för en klassisk jordgubbstårta, förvillande lik den med kolhydrater :) Lycka till!