Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4891 ggr
Lynxx
0

Kött ingen stor klimatbov

Forskare: Kött ingen stor klimatbov

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forskare-kott-ingen-stor-klimatbov_4535757.svd

Att strunta i kött innebär ingen större skillnad för klimatet, hävdar forskare från Finland. Forskarna har räknat på fyra olika sätt att äta och hur kosten påverkar klimatgasutsläppen, skriver Sydsvenskan. Äter man enligt Livsmedelsverkets rekommendationer blir man två procent klimatsmartare jämfört med övriga.

- Om tio procent av Finlands befolkning blev veganer skulle utsläppen av växthusgasen minska med 0,7 procent, säger Helmi Risku-Norja.

Studien publiceras i den vetenskapliga tidskriften Progress in Industrial Economy.

---------

/L

JAUS
0

Självklart inte, gräs är en återvinningsbar energikälla, det är endast transporterna som är problemen, men det kan man lösa med biobränslen. Man skulle kunna ta  vara på metanen från kobajset och rena till biogas och samtidigt få utmärkt gödsel som biprodukt. Det finns redan gårdar som gör detta.

dufva
0

Äter man naturbeteskött så binder produktionen 3-4 ggr så mycket koldioxid som kossorna pruttar Tungan ute

Lynxx
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja Man! Naturbeteskött ''Is the sh*t'' Flört

Köper endast sådant Cool Valde boendet så att ja bara har 200 m t affären (tankade bilen senast i Julas Förvånad)

De e ju faktiskt själva ''jordbrukandet'' som ger de största utsläppen av växthusgaser.

/L

JohanBaltic
0

Jordbruk är människans största misstag - var det någon vis man/kvinna som sa. Har glömt vem.

Kanjagkandu
0

eller så äter man endast viltkött. Själv håller jag mig till älg, rådjur och liknande som inte är producerat! Helt rätt och enligt lchf

Lynxx
0

Jepp - vilt e idealet - men de räck int långt…

Å detta e ngt som gör sig bättre som föda än skönhetsupplevelse.

/L

JAUS
0

#6 Det finns inga vårtsvin här i landet. Så här ser ett vildsvin ut:

Lynxx
0

Jepp - men de går kanske att käka ändå?

/L

BarrelOfMonkeys
0

Oklart, jag blev toksjuk när jag ätit vildsvin.. Men det kanske inte var svinets fel utan svinen som lagade till svinet.. ;)

Lynxx
0

Oh! Oh! Du kanske inte tål viltkött - iaf inte av typen svin? Förvånad

Såg artikel om köttallergi åxå i SvD.

/L

BarrelOfMonkeys
0

Älg- och rådjurskött går utmärkt så det är nog inget sånt. Vanligt svin går också bra.

Det var nog snarare omständigheterna, mitt i augusti, utomhus, nån som vill lura på dumma turister något exotiskt (vildsvinskebab.. låter inget vidare i efterhand), och eftersom man inte själv ser sig som en dum turist så tror man att man går säker.. Alltså inte för att jag tror att någon vill matförgifta sina gäster, men hela grejen lix.. Ni fattar :D

Lynxx
0

Mhmm….Foten i munnen Mycket riskfylld kombination asså!

Coturnix
0

Är det någon här som hört något mer om den nya-nyupptäckta "köttallergin" ?
Eller var det endast tre fall i Stockholm och sedan blev det tyst?

#11 Vildsvinskebaben kanske var kryddad med något?

starhawk
0

#11: En Kebabgrill är ju en alldeles utmärkt bakterieodlare, har flera polare som blivit magsjuka efter att ha käkat kebab, själv har jag aldrig ätit kebab däremot vildsvin, och jag tyckte den var rätt lam i smaken, ingen viltsmak alls ska det vara så eller är det kockens fel i det fallet?

#13: Låter ju väldigt suspekt, kan man verkligen bli allergisk mot mat??

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Lisabet
0

Allergisk mot mat? ja, tyvärr kan man det, om nu mjölk räknas som mat,

säger den mjölkproteinallergiska Gråter

Men vildsvin är gott, tycker jag, mycket godare än vanlig gris.