ner o upp
jag började ordentligt med LCHF 7/4. Gick då ner ca 400gr i veckan, ända tills i fredags, då hade jag gått upp 900gr på en vecka. Så nu känns de som jag är på ruta ett igen.
Jag blir så irriterad.
Kan man äta för mycker proteiner?
Jag har hållit mej från 60-80gr protein om dagen. Men idag blev de 109gr. Jag har ätit 3kokta ägg, äggröra, 2 stekta ägg, bacon, kassler o smör.
Jag blir så lessen…
Du kanske inte är överviktig?
jo de är jag. Jag är 157cm lång och väger 73kg. Jag skulle vilja ner till 65kg, där var jag för 1år sen…

Det går upp och ner. Man får se det på lång sikt. Det är flera månader minst.

De flesta av oss brukar gå ner kanske två kilo i vattenvikt den första veckan, om kolhydraterna minskas rejält. Alltså jämfört med mängden vi åt före. Detta verkar inte stämma på dej, så, hur/vad åt du före lchf? Och har du någon koll på vad du får i dej idag, mängden av protein, fett och kolisar?
Hur som helst, så tar det förstås tid för en del och det beror på olika faktorer.

Du har precis kommit igenom omställningen.. det är nu det börjar!
Det vatten du tappade när du dränerade ditt glykogenlager har antagligen återställts när kroppen själv börjat göra eget glukos!
För mig tog det tre månader innan det hände något på vågen.. det blev som så att min aptit sjönk något då.. antagligen för att kroppen började ta en del av fettlagret!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Vet inte om det gäller dig, men jag binder vätska både vid ägglossning och före mens. Kanske det är något som stämmer in på dig?

Ibland så går man upp, ibland ner (påverkan från hormoncykler, stress, årstid, träning) beroende på mängd i vattendepåer, fettdepåer och förändringar av muskelmassa - men man måste se det på lång sikt.
tack för bra tips o pepping..
före jag åt LCHF åt jag mycket grönsaker. Potatis, ris o pasta har jag lämnat för 1år sen.
Jag skriver in på minmat varje dag hur mycket jag äter.
ca 60-80gr protein, ca 5-17gr kolhydrater, ca 70-170gr fett, ca 1400kcal om dagen. De varierar lite från dag till dag, men i stora drag ser mina dagar ut så här.
Idag t ex har jag fått i mej bara 715kcal, 50gr protein, 4gr kolisar, 60gr fett. Kan de vara för lite?

Någon enstaka dag när man äter väldigt lite spelar ingen roll, men går man hungrig ofta en lång tid hamnar kroppen i svältläge och drar ner sin förbränning.

Egentligen spelar inte enskilda dagar någon speciell roll, utan det är mest hur man äter under en längre period!
Som regel om man är frisk så reglerar det sig självt i förhållande till hur man mår o sådant!
Man kan ena dagen festa o äta rätt mycket för att andra dagar vara mindre hungrig, och som regel fungerar det som komunicerande kärl.. högt intag ena dagen leder ofta till mindre nästa dag o tvärt om!
Det jag märkt är att det som styr mina matmängder, cracvings, sug längtan efter mat, tröst snuttefilt.. what ever.. är hur jag mår.. fysiskt o psykiskt!
Stressad, missnöjd, känsla av tillkortakommande, leder som regel till mer begär efter mat, alkohol, kaffe, tobak.. osånt!!
Dagar av harmoniska känslor ger som regel även även en mer avslappnad inställning till det mesta som stoppas i kakhålet.. det ger mindre cravings/kompensationsbehov!
Dålig sömn ger även det ökat behov avv något som förgyller vardagens gråa tristess!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.