Opastoriserad mjölk och del i kossa.
Här i SA (South Australia) så är det förbjudet att sälja opastoriserad mjölk till konsumenter, så enda möjligheten är att ha en egen ko. Nu har ju de allra flesta inte plats för en kossa i badrummet eller på balkongen, så då kan man istället köpa en del i en ko!
Varje share/del ger ungefär 1.5 liter i veckan och har man fler än en del så får man naturligtvis mer mjölk.
Vår 10-åring har slutat helt med bröd och annan mjölmat, men han dricker en del mjölk. Hur säkert är det egentligen med ren mjölk? Pastoriseringen är ju uppfunnen av en väldigt särskild anledning.
aswedishsmorgasbord.com
Man kan ju få sjukdommar som man kan dö av, speciellt ett barn tex. salmonella. Men om man vet att det hålls rent i mjölktank osv. så är det ju ofarligt. Det är ju frågan vilka risker man är villig att ta.
Mina barn är uppvuxna på opastoriserad mjölk. Bodde granne med en mjölkbonde. Tänkte så här, han ger det till sina och hans mjölk testas varje gång de tömmer tanken så det vill nog till att han håller rent 
Opastöriserad mjölk är helt ofarligt så länge mjölkbönder håller rent.

Ja, det är ju livsfarligt att leva, ännu har ingen kommit ur det levande.
Sjukdomen man har talat om mest här i Norden i samband med mjölken är TBC. Den har bevisligen spritts med mjölk förr, men risken för att det ska hända nu är ganska liten. Om man jämför den med andra problem som vi har med kosten, bör man ju också väga in riskerna med att inte äta naturlig mat.
Vi vet att folk dör av sjukdomar som hänger ihop med det metabola syndromet, och ett sätt att komma ifrån det förefaller ju vara att i större utsträckning återgå till mer naturlig mat, där den opastöriserade mjölken är en del i det hela. Masaier pastöriserar inte mjölken som dom dricker, och det lär inte vi heller behöva i den utsträckning som sker. Kanske pastöriseringen ställer till mindre än homogeniseringen, men sjukdomarna som kan spridas är i vissa fall ganska allvarliga, så det kan finnas fog för att alltid pastörisera mjölk som ska säljas. Pastöriseringen förstör vissa enzymer, bland annat de som behövs för att jäsa en filbunke.
När det gäller TBC kan man ha den utan nämnvärda symptom och förvärva immunitet, vilket kan kontrolleras med tuberkulinprov, något som åtminstone förr gjordes på alla barn. Jag fick positiv reaktion av tuberkulin, vilket visar att jag har haft en infektion och blivit immunicerad. Barn kan alltså få TBC utan att den ens märks, och därigenom bli immuna.
Skärmbildsundersökningen som gjordes förr, men numera i minskad omfattning, var till för att påvisa inkapslade infektioner, tuberkler, i lungorna. Tuberkulosen kan ligga latent på det sättet i ett halvsekel eller mer innan den bryter ut, och äldre personer kan få sjukdomen efter att ha smittats i barndomen. Sjukdomen kan numera i regel behandlas, men det är en långvarig behandling i flera steg, och den kan misslyckas.
Så riskerna med opastöriserad mjölk är reella, men vi tar risker här i livet. Det är livsfarligt att leva, för man kan faktiskt dö (citat: Barbro Hörberg). Det är för den relativt lilla risken av en allvarlig TBC-infektion som man i nästan hela världen kräver att mjölken ska vara pastöriserad.
#4 Ja, det är lite som att inte gå över gatan bara för att man kan bli påkörd av en bil.

Tror väl ingen mjölkbonde går å köper pastöriserad mjölk, eller pastöriserar den själv före konsumtion? Vad jag förstått så är det ingen fara om mjölktanken är ren och kall samt att mjölken förbrukas inom två? dygn. Det är väl hållbarheten som kan förlängas med denna metod, då bakterien är borta och eftersom vi inte är betrodda att hantera detta själva, så har myndigheterna bestämt dessa regler (på gott och ont).
Under min uppväxt bodde vi under somrarna på "landet" och köpte mjölk i en kanna från en bonde direkt. Smakade inte gott i början, då vi var vana vid köpemjölk. När vi sen flyttade in till stan vid skolstart, så var det tvärtom, då smakade köpemjölken illa!
För några år sedan bodde vi på en fransk bondgård i en vecka. Varje morgon gick vi ner till farfar i lagården och fick färsk mjölk i vår flaska. Vilken dröm…… Den yngste var bara två år, men ingen blev sjuk.
Jag trodde det var listeriabakterien man var mest rädd för?

Jag är ju uppväxt på bondgård och vi drack alltid opastöriserad mjölk.. min laktosintollerans kom när jag blev äldre och slutade att dicka mjölk!
Jag har en förståelse för att man pastöriserar mjölk från mejerier. där blandas all mjölk i tankar, så det räcker med att en bonde gör ett misstag för att alla mjölk skall vara otjänlig!
Man skall nog ha klart för sig att detta till stora delar handlar om mejeriernas behov!
Däremot menar jag att det är otidsenligt att förbjuda försäljning från enskilda böder av opastöriserad mjölk!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ja just ja - när jag var barn hyrde vi på landet några somrar. Vi barn hämtade mjölken i mjölkhämtare. Den var såklart opastöriserad förstår jag nu. Undra på att mamma kunde göra så fin filbunke. Åh, jag kommer ihåg när hon skummade grädde. Nä, ingen av oss blev någonsin sjuk av den. Däremot kommer jag inte ihåg att det var någon smakskillnad på mjölken. Men man glömmer…………..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Opastöriserad mjölk är naturlig föda som även de flesta laktosintoleranta tål eftersom den har kvar de laktosnedbrytande enzymer som pastöriserad mjölk saknar.

Jag bodde 6 år på landet under min uppväxt och minns hur vi åkte till bonden 3 km bort och köpte en hink med 4-5 l mjölk. Grädden flöt på toppen så den skummade vi av och använde i maten som vanligt.
Minns dessutom att vi köpte kött av en annan bonde som mina föräldrar gjorde egen leverpastej och korv av. Tvi vale vad inte gott det var! Kanske var jag redan förstöd av köpemat, eller så var det min mor vegetarianen som inte kunde laga dessa rätter… Ursäkta för OT.
Hej
Dagens läsning på KiF var intressant, Jag tänker på denna tråd samt tråden om städning av toaletter.
Generrellt tror jag inte det är någon fara att dricka opastoriseradmjölk, för friska vuxna eller barn som är "vana", men jag förstår att mejerierna pastoriserar mjölken för att minska spridning av listeriabakterien, kollibakterier och tbc.
Listeriabakterien kan mjölken få genom dåligt foder, det behöver inte vara stora mängder feljästfoder.
Kollibakterier som kan spår av om kon har legat i i skit, här tänker jag på något inlägg om städning av toaletter hur dessa desinfiseras. visst rengörs konspenar men inte är de helt kliniskt rena. Sedan kan kor sparka avsig spenkopparna.
Just kollibakterier kan vara riktigt farliga för barn under 5 år, så man rekomendera inte bönder att ta mot studiebesök av barn under 5år. Tar man små barn till ladugård så ska man se till att de tvättar sig direkt efter de klappat djuren.

Ja jösses! Konstigt att man lever! Vi drack, som sagt, "riktig" mjölk, gick barfota i ladugården (!), sov på hörännet, umgicks med ladugårdkatter, kor, hönor, hästar och grisar. OCH inte tvättade vi oss nåt speciellt! Att dagens barn skulle bli sjuka, förvånar mej inte. De är ju inte vana vid bakterier på det sätt, som vi fick till oss "förr".
Det finns ju forskning som visar, att när vi lämnade jordbrukstiden var det mycket av allergierna som började. Det går inte att skylla allt på det, men nog har det antagligen påverkat.
Sen är vi ju supermaniska när vi ska städa med allehanda medel Det räcker att städa bort damm och smuts genom normal rengöring, men ta inte död på varenda bakterie!
Likadant med maten, all matkonservering och sterilisering etc. (idag, när vi har alla möjligheter att bevara mat). Allt är självklart inte onödigt, men nog tangerar det till överdrift.
#4 Javisst, förr var det TBC som kundes spridas via opastöriserad mjölk och glass gjord på opastöriserad mjölk.
#14 Idag är det främst EHEC som gör att små barn inte skall klappa kossor. EHEC är ett toxin som kan ge svåra blödningar vanligtvis från grovtarmen. Vissa grupper bla små barn är extra känsliga. EHEC är en zoonos dvs smittar mellan djur och människa. Hos nörkreatur kallas den VTEC. Ca 1% av våra nötkreatur bär på smittan. EHEC kan också förekomma i vattendrag och på tex sallada som vattnats med förorenat vatten
Listeria är en bakterie som finns överallt i jorden och också hos oss människor utan att normalt ställa till några problem annat frö gravida, nyfödda och de med försvagat immunförsvar. Listeria kan förökas även i kylskåp och förekommer oftast i dessertost gjord på opastöriserad mjölk
Låt dagen idag bli din bästa hittills!