Kosttillskott samtidigt som kaffe?
När jag fick järntabletterna hem från blodgivningen så sa de att jag inte skulle ta tabletterna ihop med kaffe eller te, för då tas inte järnet upp som det ska.
Nu undrar jag hur det är med andra tillskott, ska man inte ta dem ihop med kaffe?
Jag har blivit nojjig med det här nu och dricker inte kaffe inom 2 timmar efter/före jag tagit mina tillskott. (Äter d-vitamin, c-vitamin, magnesium och betakaroten.)
Nu börjar jag blir trött på rooibos-smak på morgonäggmjölken och är väldigt sugen på att gå tillbaka till kaffesmak, men jag vill ju inte att effekten från kosttillskotten som jag tar på morgonen ska försvinna.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Njaaa… Det är just järn man inte ska ta ihop med kaffe, eller för den delen inte heller med mjölk har jag för mig. Eller var det C-vit och mjölk kanske?!
Jag ska inte svära på det, men jag tror ärligt talat inte du behöver oroa dig.
Stämmer bra Magma, man ska inte äta t.ex. blodpudding (järn) samtidigt som man dricker mjölk då det konfliktar (kan inte så mycket mer än det men någon annan kanske gör..)
Till Lojs, tag dina tillskott med vatten.!
Erik

Nu vet jag inte om blodpudding ger så mycket järn, för man ska ju inte blanda det med spannmål (fytinsyra) - men det är ju just vad man blandar i blodpuddingen.
De har gjort lite studier på kaffe just, som faktiskt innehåller lite mineraler som t ex magnesium, men det ger inget nettotillskott av just järn och magnesium eftersom kaffet hindrar upptag något. Nu verkar många överdriva denna effekt och tro att lite kaffe skulle hindra upptaget av ett tillskott med rejäl mängd (större än det som redan finns i kaffet) - men jag tror knappast det.
Samma sak med att mjölk skulle hindra järnupptag - då bör man inte ge mjölk till spädbarn… de kan ju få järnbrist.
Oxalsyra och fytinsyra (bladgrönsaker resp frön) är nog det som hindrar mineralupptag mest - men det glömmer man normalt att varna för.
Däremot är det viktigt att ta de fettlösliga vitaminerna med fett för att de ska tas upp (D, A, K, E)
Fast spädbarn får ju oftast inte mjölk om man med det menar komjölk, utan bröstmjölk. Vet dock inte de innehållsmässiga skillnaderna mellan komjölk och bröstmjölk. Vet heller inte hur spädbarn får i sig järn överhuvudtaget, men det är väl gjort så att allt de ska behöva finns i bröstmjölk, även järn då alltså? Värt att gno geniknölarna över en stund:) Googlade runt och hittade detta från Mjölkfrämjandet (inte en oberoende källa kanske men men…;)
Svenska undersökningar har inte kunnat visa att spädbarn eller småbarn som dricker mjölk har sämre järnstatus, fastställde Olle Hernell, barnläkare och professor från Umeå.
I en färsk doktorsavhandling från Island hade dock de ettåringar som druckit mest mjölk - mer än en halv liter per dag vilket är betydligt mer än så små svenska barn får - sämre järnstatus.
I Sverige och många andra länder har man sedan tidigare en rekommendation att inte ge komjölk före 10-12 månaders ålder. Denna rekommendation har nu också införts på Island.
I Umeå har man också undersökt större barn med mer varierad kost, som barn i den åldern har, och där finns inget samband mellan mjölkintag och järnstatus. Och det gör det inte heller bland 6-åringarna på Island."
Läser man via länken stod det också en del intressant om att forskare nu hittat faktorer i kroppen som strävar efter att balansera kalciumets hämmande verkan på järnupptaget, står en del om detta i länken.