Aussieläkare på LCHF!
Alltså, jag är fortfarande förvånad, glad men ffa överraskad.
Jag var hos doktorn idag för att stämma av min rygg (ett ligament som fått sig en rejäl streckning). Medans jag var där så passade jag på att fråga om jag kunde få recept på kräm mot min rosacea. Jag sa något om att det blossar upp när jag är stressad och den senaste tiden har varit mer än lovligt jobbigt.
Men du vet väl att rosacean blr värre av socker också, svarade han. Ehh, jaaaa. Nu är jag tveksam men säger iallafall att jag äter inget socker, i någon form, knappt ens grönsaker.
Vet ni! Han har forskat om sjukdommar och kosten och då speciellt diabetes! Han är den första personen jag jag har träffat som vet vad jag pratar om och som vet vad HAN pratar om. Av 30 läkarkollegor så är han tex den ende som testar sina patienter för metabolt syndrom..! Han betraktas som en märklig och alternativ läkare, som ser ut att få lite respons på det som han kan och vet. Han är av den åsikten att vi är alla cave men och bör och ska äta enligt den principen.
Han ser på LCHF (som han inte har en aning om vad det ar för något) rent scientific och vi hade en lång diskussion (iallafall 30 minuter) om vad och hur och varför kostråden ser om de gör och läkemedels och livsmedelsindustrins roll i sjukdomar hos befolkningen.
Jag tror inte han har en aning om tex Docs kryssningar med andra LC-förespråkande läkare tex. Eller att LCHF har blivit en rörelse i Sverige som bara växer sig starkare. Kan vi hjälpa honom med att förmedla kontakter?
Om någon har lust att diskutera och fråga honom så är hans e-mail:
Jag tror han skulle uppskatta den kontakten. Jag berättade om det här forumet och sa att jag skulle berätta om honom för er och han tyckte det verkade spännande.
Ok, nu ska jag bara se vilken grupp jag ska lägga det här inlägget i…Hmm..
aswedishsmorgasbord.com

Vad roligt! Det finns säkert ett helt gäng här som kommer att mailbomba den "stackars" aussieläkaren. 
Jättegrattis att ha hittat en sådan läkare - och grattis till alla hans patienter! Det vore kanske bäst om EN person mailade doktorn så han slipper bli mailbombad.
Egentligen skulle det räcka om han fick kontakt med Andreas Eenfeldt:
eenfeldt(at)yahoo.se
Och jag som trodde att Australien var långt före oss. För flera år sedan, när jag fortfarande måste äta var 3:e timme och blev skakis och konstig hade jag en australisk väninna på besök. Jag förklarade varför jag måste ha morötter och annat med mig hela tiden och hon svarade bara: Jaså du lider av Hypoglykemi, ja, det har jag flera vänner som har.
Just uttrycket hypoglykemi som jag aldrig hört tidigare fick mig på spåret som efter flera år ledde fram till LCHF. När jag frågade min husläkare skakade hon bara på huvudet….
Det låter väldigt spännande! Som sagt - Andreas borde kunna tipsa - men det finns numer många länkar på engelska.
Uffe Ravnskovs första bok kom ut på engelska innan svenska och det finns mer läsvärt i bokväg på engelska. Gary Taubes bok tex
Numer pensionär i Nynäshamn