Vulkanutbrott
Jag känner att jag bara måste skriva om detta.
P g a vulkanutbrott har jag varit tvungen att ändra mina resplaner inför kryssningen.
Nu blir det bil hela vägen. Jobbigt men enda utvägen. Flygen inställda och SJ överbelastade och utsålda.
Hur ofta i livet kan man skriva att ett vulkanutbrott påverkar en själv?
Helena Hesselmark

Samma här, tackar för erbjudandet att följa med i bilen. Lite svårt att köra hela vägen själv med bara en hand.

Hoppas det går över innan jag ska ut och flyga…

Jag har precis tittat på nyheterna och det kan tydligen bli långvarigt om dessa vindar som är nu håller i sig!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
När denna vulkan senast hade ett utbrott ca 1820 höll det på i över ett år.
Helena Hesselmark
instämmer Helena - hur ofta är det en vulkan som påverkar ens planer. Som tur är kan ni köra. Som tur är hände så pass lång tid innan att det gick att skaffa andra planer. Vi ses imorgon! //Linda

Veckans språkförbistring:
The Brits are annoyed. They told Iceland to send CASH!

Vi ska åka till Turkiet nästa lördag och vet inte om vi kommer iväg. Som jag har längtat efter solen
och nu kanske vi inte kan resa pga vulkanen.
Skulle ha hämtat min franska vännina och hennes barn i går men så blev det inte. Har tagit mina sista föräldradagar för att vara ledig denna veckan och kan inte ens ändra detta pga att vi satt in vikarie för mig. Så nu sitter jag här med en vecka ledigt men utan vännina att umgås med =(
Jag tror att vulkanen är naturens hämnd för allt skit som vi har släppt ut i naturen:
"Nu kan ni stå där med era nedsmutsande flygplan till ingen nytta! Ha ha!"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Å lilla Islands hämnd
för att de inte får alla de ekonomiska bidrag de vill ha fr Europa :-/
---------
Flyget:
Det handlar om ungefär 250 000 ton koldioxid per dag, grovt räknat som flygtrafiken över Europa släpper ut när allt är som vanligt.
http://sverigesradio.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=3634867
--
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/askan-blir-gigantiskt-miljotest_4580285.svd
…''Till exempel skriver Klimatmagasinet Effekt att "inom loppet av timmar har vulkanen på Island lyckats med det som varken regeringar, klimataktivister eller någon annan förmått hittills - att begränsa människans utsläpp av växthus- gaser".
En grov uppskattning är att i torsdags och fredags sparades mer än 2,5 miljoner ton koldioxidutsläpp i Europa.
Enligt uppgift spyr Eyjafjalla- jökull inte några större mängder koldioxid. Möjligen kommer partiklarna till och med att kyla ner den globala medeltemperaturen som har varit hög under det här årets första månader.
En del andra miljöeffekter är att vänta. Var hamnar svavel, klor och andra otrevliga gifter från röken? Hur stora är skadorna på naturen närmast vulkanen? Har partiklarna påverkat människor med luftrörs- problem?…''
-----
Inga små kvantiteter alltså - en stor del e bara nöjes-/semesterresor - dvs helt onödig miljöförstöring!
-----
Satellitsekvens över askmolnet:
Se askeskyen direkte fra rommet! - Nyheter - yr.no
(OBS - att de e de oranga som e aska - inte de svarta)
http://www.yr.no/nyheter/1.7084125
(de tar ett tag för hela sekvensen att ladda in)
/L

Ja, många känner sig överaskade.

Men maxiq då, hur ska jag ta mig till Kanarieöarna i vinter, hade tänkt vara där 2-3 månader kanske.
Simma?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Undrar om nån tänkt på att det kanske räcker med att trä en damstrumpa över insuget på motorerna? 
Tror nog att det mesta återgår till det normala snart igen.
Första veckan brukar vara värst med aska och flygbolagen trycker på och vill upp i luften igen.
Dom har redan testat att flyga på olika höjder genom molnet och inte hittat nåt problem med blästring av motorerna.
Jöklar också!
Nu får jag snart ett utbrott!!

Den som vill se de ensklida flygplanens positioner på karta - varifrån & vart de skall:
----o---O---o--- Watch Air Traffic - LIVE! flightradar24.com
….peka på det plan (gult blir rött) som intresserar & klicka på det - så kommer info i rutan t. h. (se bild)
(sidan uppdateras autom.)
------------
RadarVirtuel.com with a Volcano Ashes Layer
/L
Jämarns vad många flygplan det finns! 
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jepp - påminner om spyflugor vid en öppnad burk suringar…
*«•´`•.(*•.¸(`•.¸ ¸.•´)¸.•*)*•.¸)`•.¸).•´`•»* )¸.•´)¸.•*).•´`.•´)¸* ¸.•´)¸.•*).•´`•» *)``*¸.•´)¸.•*).•´`•«•´¨*•.¸¸ * .•*).•´`•» «•´¨*•.¸¸.´¨*•.¸)`•.¸).•´`•»* )¸.•´)¸.•*).•´`* ¤* .¸¸.•*¨`..•´`•» * *•.¸)`•.¸).•´`•»* )¸.•´)¸.•*).•´`«•´`•.(¸.•´(¸.•* *•.¸)`•.¸).•´`•» «•´`•.(¸.•´(¸.•**«•´`•.(*•.¸(`•.¸ Yum Yum¸.•´)¸.•*)*•.¸)`•.¸).•´`•»* )¸.•´)¸.•*).•´`.•´)¸.•*).•´`•» * ¸.•´)¸.•*).•´`•» *)``*¸.•´)¸.•*).•´`•
«•´¨*•.¸¸ * «•´¨*•.¸¸.´¨*•.¸)`•.¸).•´`•»* )¸.•´)¸.•*).•´`
* ¤* .¸¸.•*¨`..•´`•» * *•.¸)`•.¸).•´`•»* )¸.•´)¸.•*).•´`
«•´`•.(¸.•´(¸.•* *•.¸)`•.¸).•´`•» «•´`•.(¸.•´(¸.•*
"Jag kan motstå allt utom frestelser" - O. Wilde
/L
#19 Tack för länkarna
U R welcome 
/L
Video: 55 sek. visar flygtrafiken - under & efter att askmolnet minskat igen.
/L