Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4804 ggr
kitabu
0

LCHF annons i Motor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bifogade bild visar en annons i Motormännens tidning Motor.

Skriver man in den URL som anges kommer följande upp

http://holistic.se/kosttillskott/viktpaket/?motor=ja

en anons för diverse kosttillskott.

Skall man ta denna annons som teckn på att diverse fabrikanter tror på LCHF eller bara på att LCHF är ett sätt att dra till sig uppmärksamhet i en annons?

Helena Hesselmark

matsmurfen
0

Tja, vad ska man tro. Just i det här fallet verkar det ju vara en "tävling" där man ska vinna ett "viktpaket" med proteintillskott, kallpressad linfröolja och psylliumfröskal.

Psylliumfröskalen är ju Fiberhusk och kan vara användbart, men jag undrar ju var proteintillskottet kvalar in i LCHF-kosten? Och vad ska man med linfröoljan till?

I viktpaketet ingår en "skakare", alltså en "shaker" och jag får för mig att det är meningen att man ska blanda sig en proteindrink, tillsätta fett med linfröoljan och göra den tjock med psylliumfröskal…? Känns mest som att man har "pulverdiet" i huvudet när man gjorde hela upplägget.

Nä, man verkar inte ha förstått, alternativt som du säger kitabu, ett sätt att dra till sig uppmärksamhet.

hemul
0

Det gäller att smida medans järnet är varmt. Det är business nu. Har ni inte märkt det?

kitabu
0

Jodå, det är många kostrådgivare/coacher/informerare etc som glidit över från GI till LCHF.

Numera finns det licensierade, diplomerade, certifierade mm fl epitet framför titeln kostrådgivare.

Man får bara hoppas att de som tänker använda sig av deras tjänster för att gå ner i vikt och/eller bli friskre först kollar upp vad titeln innebär.

När nu den kemiska industrin använder förstavelsen LCHF för att marknadsföra sina produkter är det alltför sent att skydda bokstavskombinationen. Så mycket större anledning att varna för företeelsen.

Snart kommer väl Becel att marknadsföra LCHF-margarin??

Ur led är tiden, ve att jag är den, som föddes att den vrida rätt igen.

Helena Hesselmark

Lynxx
0

He-He! Störtlöjligt asså!

/L

''De omnibus dubitandum est - Man bör tvivla på allt''

maxiq
0

Renommésnyltning!

Wildrat
0

#3 Det finns ju utbildning till LCHF-kortrådgivare, Annika brukar ha annonser om när nästa kurs börjar så allt är inte snyltning.

Men det här gillar jag inte. Holistic verkar vara ett veganföretag när man kollar på deras hemsida och det är ju inte direkt LCHF. Men de har bra D-vitaminer…

Anders-S
0

Fler paket:

http://www.svartaladan.se/privat/diabetes-ladan/

"kolhydraterna är givetvis långsamma och hälsosamma"

MimLan
0

Jag skrev iaf ett mail till dem och frågade vad det var de ansåg var LCHF med paketet när det mest verkade vara sånt som inte hörde till LCHF.

maxiq
0

Annika Dahlqvist har skrivit om varför produkten inte är LCHF på sin blogg

MimLan
0

Och här är svaret. Jag frågade dels varför de gör reklam för något som inte verkar relaterat till LCHF, och dels specificerade jag linfröolja.

"Det du tänker på när det gäller linfröolja är säkert Annika Dahlqvist
senaste uttalanden om att långkedjade fettsyror. Du får tänka på att Annika inte är representativ för hela Lchf kosten. Hon är en av dom som förespråkar Lchf och är mycket duktig i det avseendet men kanske inte så insatt i alla processer men har långt ifrån rätt i alla avseenden.

Ofta är uttalanden som dessa baserade på okunskap.

EPA och DHA är inte bättre for att de är långa. De används till specifika saker. Linfröolja innehåller ALA som omvandlas till EPA och DHA.

Det förutsätter att man har enzymer som kan omvandla och det i sin tur förutsätter att man inte har brist på aminosyror och vissa mineraler och vitaminer. Men har man brist på dessa vitaminer och mineraler så kan och bör de tillsättas.

OM man går förbi problemet genom att ta EPA så löser man ett problem men inte 100 andra. T.ex. behövs magnesium, zink och B6 till dessa enzymer.

Men brist på dessa vitaminer och mineraler ger också upphov t.ex. till PMS och mycket annat. Det är bättre att låta kroppen jobba och omvandla.

Det är i och för sig inget fel på att äta fiskolja, men det är inte
nödvändigt. Miljontals indier är vegetarianer sedan generationer och de skulle dö på nolltid om de inte kunde omvandla.

En som verkligen är en av världens främsta experter på fettsyror är Udo Erasmus. Även han anser att man kan omvandla ALA och dessutom att det är bättre att äta ALA och omvandla än att äta EPA och DHA eftersom man kan överdosera EPA intaget men inte om kroppen själv omvandlar från ALA. Det finns exempel på personer som har ätit för mycket fiskkapslar och fått problem av olika slag.

Proteinpulvret innehåller inget socker, sötningsmedel eller andra tillsatser utan är ett rent vassleprotein med små mängder av krom(som är mycket viktig när det gäller att omvandla proteiner, kolhydrater och fett till energi och balansera insulinnivåer i kroppen) och lecitin. Som ett KOSTTILLSKOTT till dem som idrottar och för en kickstart till en lågkolhydratkost.

Psylliumfröskal är mycket rikt på fibrer och används traditionellt om
tarmreglerande medel för att rensa upp i tarmen samt reglera hår och lös avföring.

Vi har även lagt till en enzymblandning för att underlätta upptag och
nedbrytning.

Med hälsa Malin
Holistic AB

maxiq
0

Goddag yxskaft!

Skrikandes

MimLan
0

(Jag kommer inte att bemöta henne, jag är inte frisk så jag har inget lugnt humör att uthärda sånt. Med andra ord är det fritt för nån som känner för att ta sig en dust med henne.)

kitabu
0

Nu har jag skrivit till denna Malin och frågat vem som är representativ för LCHF.

Jag vill verkligen veta eftersom jag i en annan tråd också dömdes ut som "icke representativ för LCHF-ätare".

Om någon kan ange vem som är representativ för LCHF-kosten och LCHF-ätare vore jag tacksam för information i denna viktiga sak.

Helena Hesselmark

Ethla
0

Jag är alldeles för oinsatt för att kunna avgöra om hon har rätt eller inte, däremot tycker jag hon ska ha en stor guldstjärna för att ta sig tid med ett så långt och specifikt svar!

Vet inte om jag kommer köpa något från dem, men de skulle gärna få hålla lite workshops i kundservice för mitt elbolag, bredbandsleverantör osv…

MimLan
0

#14 Hon kan få ett plus för tiden, men innehållet är inte bra för att vara kundservice. Hon förutsätter att jag läst en persons uttalande, och kallar denne okunnig om saken. Vad har det med någonting att göra?

Så sköter man defintivt inte kundservice. Rätt hade varit att svara på frågan och ge underlag till sina påståenden. Att hon är indoktrinerad i flum är tyvärr svårt att komma ifrån.

parsley
0

LCHF är  inte varumärkesskyddat så i framtiden lär det nog dyka upp en hel del snyltare och tvivelaktiga produkter.

matsmurfen
0

"Proteinpulvret innehåller inget socker…"

Det tror jag på när jag ser det. På deras site står det "inget tillsatt socker". Är det någon som har en burk proteinpulver som kan lista innehållförteckningen här?