Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 7266 ggr
Sugiyama
0

Symptom vid förkylning

Jag kan inte minnas när jag ver rejält förkyld sist med hosta och rinnsnuva. Däremot får jag lätt ont i halsen eller något annat difust symptom i kombination med att jag blir trött och orkeslös. Är det någon som känner igen detta. Min teori är att mitt imunförsvar jobbar och kroppen säger åt mig att vila.

chrand
0

Jag har inte heller varit förkyld sedan jag började med LCHF men däremot har jag haft ont i halsen fyra gånger. Dessutom åkte jag på en rejäl feberinfluensa BÅDE före OCH efter jul…

Före LCHF var jag väldigt sällan sjuk men en förkylning en gång om året kunde jag råka ut för, vilken jag knappt kände av eftersom jag tog esberitox så fort jag kände något… Esberitoxen hjälper inte mot halsontet…

titanyah
0

Jag har knappt varit sjuk alls sen jag började med LCHF - de få förkylningar jag haft går över på ett par dagar och är mycket lindrigare. Sist hade jag halsont o feber i 12 timmar, sen frisk som en nötkärna igen! Verkar som om mitt imunförsvar är mycket starkare nu. Ingen migrän heller!

Sugiyama
0

Skönt för er, blir ni inte hängiga alls?

helvete
0

Jag hade en månadslång förkylning vid jul. Var fri en månad, blev sedan smittad av barnbarnet  1 mars och har blivit kvitt snuva och nästäppa först nu nästan 2 månader senare. Trött och hängig.Det känns bättre nu i vårsolen med frisk luft och långa promenader dagligen.

Pasi
0

Det händer att jag känner mig krasslig i kroppen och nyser några gånger en dag. Självklart brukar jag tänka att slutet troligen är nära - det kan ju vara en manlig förkylning (allvarliga saker!Flört) på gång.
Men normalt blir det inte mer än så - 1-2 dagar senare så är allt som vanligt.

Gabriela
0

Ja, ingen kan undvika virus som går runt i all evighet. Äter man LC har jag, i alla fall märkt, att man inte blir så sjuk, så ofta.

Nu har både mannen och jag varit sjuka i en vecka, och det verkar blir en vecka till med denna sjukdom… men, så är det med naturen. Jag tror ändå, att om vi åt en massa konstiga saker skulle vi vara ännu mer sjuka (wishfull thinking)… vet ej, men på jobbet (både mitt och mannens) var flera personer skuka i flera veckor (men stannade inte hemma)…

roligt att gå runt och smitta alla andra… he he….

Mer OT: vi har druckit massor med hemlagad kycklingsoppa. Ska gå över mot stekt kött och chiichurri imorgon. Min mans underbara men starka pesto har vi ätit med sked!!! (en ursäkt till att vi inte bör gå ut… alla skulle svimma av lukten!!! he he)

Annars har vi faktiskt pressat grapefruktjuice, limejuice och ätit lite agave sirap med sked. Detta för att lindra halsen. Det finns värre saker.

ingrids
0

I år är det den första vintern jag inte varit förkyld det kan bero på detta:

Skalar och hackar valfri stor bit färsk ingefära. Lägger i vatten (1/2- 0,75 l)tillsammans med 3-4 st kryddnejlikor och kokar i ca 1/2 timme svag värme (1:an). Får dra tills det blir svalt/kallt. Hälles på flaska och förvaras i kylskåp, håller ca 1 vecka.

Varje morgon på fastande mage fyller jag en tekopp till hälften med ingefäravattnet + 1 tsk äppelcidervinäger. Fyller upp med vatten varmt eller kallt så det blir en kopp att dricka.

Starkt men gott!

Graddnos55
0

Sen jag började med lchf för mer än två år sedan så har jag varit fri från förkylningar och maginfluensor,trots att många i omgivningen varit sjuka.

I julas var hela sällskapet,5 av 7, dunderförkylda med feber halsont och tjocknäsa..utom jag och min väninna,som båda äter lchfkosten! Vi tar dessutom D-vitamindroppar dagligen. Vi var i närkontakt med sjuklingarna hela jul och nyårshelgen då vi bodde i stugor i vinterkalla Dalarna,trots det,förblev min väninna och jag helt pigga å krya. 2 av sjuklingarna äter också lchf-kosten men inte till 100% utan fuskar lite då och då. Det verkar som om det åxå spelar roll ?

Rekommenderar te på färsk ingefära och vitlök vid minsta lilla tecken på begynnande förkylning.  Vid halsont är det skönt att suga på en isbit då det lindrar/bedövar halsslemhinnan. Drick hellre svala drycker än varma då varma drycker retar mer än lindrar i halsen.

Lev fett å glatt!

Gräddnos

dufva
0

Väldigt sällan att man åker på nåt nuförtiden men helt osårbar är ingen.

Just nu har jag råkat ut för nåt men förloppet är väldigt milt

Torr/ont i halsen igår.

Idag lättare förkylningssymptom och ingen ont i halsen.

Tror ingen ser på mig att jag är förkyld ens Obestämd

Imorgon är jag nog att betrakta som frisk igen.

Det mest slående skillnaden mot förr är hur effektivt immunförsvaret tar hand om dessa små begynnande infektioner idag

Tidigare blev jag genast störtförkyld och oftast fick jag dessutom en bakterieinfektion med gult rinnande snor som kunde sitta i flera veckor efteråt.

Det här är som en smekning på kinden i jämförelse Glad

Sugiyama
0

Många bra tips här. Men när ni får den här lindriga symptomen, blir ni inte minsta hängiga? Det burkar jag bli, tappar liksom orken några dagar. Medan jobbarkompisarna ligger däckade med rinnande näsor, halsfluss och andra jobbiga symptom.

Miss-Saffran
0

jag är riktigtförkyld just nu. Jag måste säga att jag inte märker någon skilnad på infektionssidan med eller utan LCHF.Allergi ska också kunna bli bättre, men på mina pälsdjurssymptom har jag inte alls märkt någon skilnad från före och efter, så att säga.

Grattis till er som det hjälper!

clash
0

Jag känner igen det du skriver, är liksom "matt" och orkeslös. Inga direkta förkylningssympom förutom lite halsont.

Tror nog att det är som du säger, att kroppen sätter stopp och talar om att man ska ta det lugnt. Och det kan ju vara svårt nog när man inte känner sig dålig, direkt.

Tänkte ta en stavpromenad idag, men fick lägga ner det projektet. Det kändes som om jag hade blyvikter runt fötterna…

Får väl slappa framför TV:n istället!Flört Man ska lyssna på kroppen…

dufva
0

Nja, lite sämre ork är det allt men inga problem att cykla till jobbet i allafall (7km)

Hoppar över träning ett par dar men i stort sett är det inga problem.

Jo arbetskamratena brukar hosta och snörvla veckovis förutom dom jag lyckats få in på D-vitaminspåretSkrattande

Adur
0

Jag har precis varit sjuk - det var länge sen sist! Glad

En stor skillnad med LCHF - förutom att jag blir sjuk så sällan - är att jag blir ordentligt frisk igen. Precis som dufva skriver, drog jag gärna runt med evighetsförkylningar förr. Särskilt vintrarna innebar konstant förkylning. Jag var småruggig, hängig och snorig i vecka efter vecka och blev liksom aldrig riktigt bra. Sen kom nästa förkylning och avlöste…

Blir jag sjuk nu, märker jag efter ett par dagar att jag är fullt frisk igen.

Zepp
0

Jag får mest blåsor i munnen och så känner jag mig lite hängig någon dag sen är det glömt!

Tror man känner mest när det är något virus man alldrig blivit smittad av förut!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Coturnix
0

Jo jag åkte på den svåra halsflussen. Det brukar ske vartannat år. Den sätter sig i hela kroppen som svår influensaverk. Dag två fick jag gliringar, som LCHF skulle man ju inte bli sjuk! Jag vet vad halsfluss är och jag vet att jag måste ta mig till vårdcentralen för att tigga om antibiotika. Har ofta faktiskt fått "skäll" att jag inte kommit tidigare.
Den här gången sover jag ett dygn, är för sjuk för att ens orka sitta på någon vårdcentral.
Dag tre vaknar jag smärtfri, halsflussen har gått tillbaks. Jag är frisk igen. Utan antibiotika!
Det ser jag som en seger! Och tänker att jag nu tryggt kan lita på kroppens egna försvar avseende "halsfluss". Tankens kraft eller den nya kosten. Jag vet nu och jag är glad.

Sugiyama
0

#12, skönt att höra att fler har samma erfarenhet. Tycker absolut man ska lyssna på kroppen.

#16 härligt att det gick över av sig själv. Jag hade också halsfluss en gång om året tidigare men har inte haft något sen jag la om kosten.

[annalinnea]
0

Jag har så sjuukt ont i bihålan (läs käken) Ajaj. Imorgon blir det vårdis. Nu äggmjölk och treo…