Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 14302 ggr
Sheena
1

Äggkokning..

En fråga gällande det oerhört avancerade ämnet äggkokning.. hihi

Mina ägg spricker rätt ofta när jag kokar dem. Just nyss så sprack 5 av 8 ägg. Antingen såpass mkt at halva ägger rinner ut eller bara så att det blir typ en vita-kant runt ägget.

Vad kan detta bero på? Funderar på om det är för att äggen är för kalla, har dem stående i rätt så kallt skafferi. Men andra har ju sina i kylen så det verkar ju skumt ändå.

Minns att min mormor när jag var liten hade nån slags ägg-pickare man typ gjorde ett litet hål i ägget med innan kokning. Var den till för att hindra dem från att spricka? Eller varför använde man en sån? Har folk ens sånna längre?

donbernardo
0

Hej!

Får inte läggas i kokande vatten. Kalla ägg-kallt vatten. Man kan tillsätta ättika eller möjligen salt i vattnet, om dom skulle spricka. Gör att ägget koagulerar fortare. Lite over kill men ändå. Mina ägg spricker aldrig när jag kokar från kallt vatten.

/B

Sheena
0

Ahh.. aldrig fattat varför folk lägger dem i kallt vatten. känns ju som att det borde ta skitlång tid. Men det är klart, kalla ägg i kallt vatten har ju en poäng. Tack!

magdaek
0

Investera i en äggkokare, kostar inte många hundralappar. Perfekt resultat varje gångGlad

"Efter regn kommer solsken." Det tycker jag är fint!Skrattande

donbernardo
0

Hehe, ja. Själva koktiden blir ju faktiskt längre om man lägger äggen i varmt vatten. För att ev korta koktiden krävs att man tar varmvatten direkt ur kranen och lägger äggen i (trots den längre koktiden). Men då spricker dom så,…..finns nog inga genvägar :). Kallt vatten-kalla ägg.

Lycka till! :)

LatMask
0

Jag minns också äggpickaren när jag var liten, och jag har inte tålamod att lägga kalla ägg i kallt vatten, så för några år sen hittade jag en äggpickare på ett Coop-varuhus. Perfekt, nu pickar jag äggen och lägger ner dem kalla i kokande vatten, inget spricker!

donbernardo
0

Vet inte, tycker de e lite meckigt med dessa äggkokare, mått o sticka hål, lättare med kastrull, vatten och en äggklocka. Smaken är ju bekant som baken. :)

nobban7
0

Äggpickare - eller en vanlig knappnål.

donbernardo
1

nr 5, frågan är hur mycket tid man tjänar när själva koktiden ändå blir längre. Tar ju en lite stund o picka oxå. så kanske man inte hittar den lede pickaren heller.  Vi får väl göra ett koktest :)

nr-9
0

Inte nödvändigt att picka äggen väl? Har aldrig pickat ett ägg, varken i äggkokare eller kokat i kastrull. Och inget har spruckit.

Jerker63
0

Jag lägger äggen i kokande vatten och kokar utan att de spricker. Om nåt spricker så beror det oftast på att de redan är spräckta. Inte så att nåt rinner ut, men man kan se, när man lagt dem i vattnet, att det framträder sprickor som är lite mörkare än skalet i övrigt.

Om man slarvar när man lägger i dem och de slår emot kastrullbottnen så kan man orsaka sprickorna då.

Äggpickare finns att köpa, och man ska picka där luftblåsan sitter, normalt på den tjockare änden. Kan inte komma på var jag såg en äggpickare senast, men det går att få tag på.

Om man är som jag, lite kinkig med att få lös gula, så är det ju viktigt att ha kontroll över den effektiva koktiden. Det bästa är då att lägga i kokande vatten, för det är enda sättet att garantera att förhållandena blir lika varje gång. Startar man med kallt kranvatten så kan man ge sig fan på att man missar när det kokar upp! *S*

Dessutom börjar ägg koagulera runt 55 grader, så använder man kallt vatten så vet man inte när det börjar koagulera såvida man inte har en termometer i vattnet…

Jerker63
0

Överflödig post, glömde att det går att redigera inlägg på den här sajten…

donbernardo
0

Tror iofs att storleken på ägget har större betydelse för koktiden än vad små temperaturskillnader i vattnet kan ha. Åtminstone i pratiken när temperaturen skiftar väldigt lite från gång till annan.

MimLan
0

Äggen behöver inte förvaras i kylen, för den delen. De klarar av att vara i rumstemperatur i veckor. Och så blir de lättare att skala om man kokar dem, jämfört med alltför färska ägg som hålls i kylen.

Sheena
0

Äggpickaren = pickaren som följer med blodsockermätarna.. haha.. kanske ska ta o prova me en sån Tungan ute

Tack för all ägginfo..!! Tänker aldrig mer käka spruckna ägg iaf!!

#13 Mina ägg står i skafferiet mest för att det är där dem får bäst plats och av nån anledning blir skafferiet kylskåpskallt vintertid.. Däremot inte på sommaren.. hehe..

Wildrat
0

Det finns särskilda äggpickare fortfarande, kolla på varuhusen eller ÖB. Jag har en hemma som jag haft i många år.

Äggen spricker när skalet är dåligt vilket det av någon anledning blir så här års eller när producenterna snålar på hönsfodret. Stora ägg har ofta sämre skal vilket beror på att det är äldre hönor som lagt dem (som inte har lika mycket näring kvar då producenterna ibland snålar med fodret). Stora ägg med två gulor lägs av unga hönor och iaf de jag har nu har skal som betong.

wooster
0

Jag köper onda ägg i storpack på lidl, de har närapå stenhårt skal och spricker inte.

Mala09
0

# Har hört det inte är bra pågav koppar i kranen att ta värmt vann och koka..eller en annan orsak.Iallafall inte bra med redan värmt vatten med mindre du har en vatten kokare att använda. Vi har alltid användt en prikkare och ja, det var så ägget inte sprakk och möjligens fr en bättre konsistens (mer jämn möjligens?).Upplever du en skillnad Sheena?

Halvdansken
0

Jag kokar upp vatten, så tar jag kokande vatten på en matsksked och "rullar" ägget i det. Tar nytt vatten två - tre gånger, sen ner med dem i kastrullen. Spricker aldrig när man ger dem en "mjukstart" liksom.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Omnivoren
0

Tänk på att äggen kan spricka om du kokar för häftigt, genom att de skramlar runt.

Jerker63
0

Skrattande

Man brukar ju nedlåtande säga, om företrädesvis män, att "han vet ju inte ens hur man kokar ett ägg", och underförstått mena att det kan ju alla! Men när man läser den här tråden så inser man att det nog inte är så förbaskat lätt…

Nån skrev att man även måste ta hänsyn till storleken på äggen om man vill försäkra sig om att gulan är lös, och det är givetvis helt riktigt! Dessutom måste man också ta hänsyn till äggens ålder, för ju färskare ägg desto längre koktid för samma resultat.

Det finns ju en metod att tillaga ägg som blivit på modet och serveras av vissa restauranger. Jag tror de går under benämningen 60-minutersägg eller nåt sånt. Man "bakar" ägget i ugn, helst en restaurangugn där man kan ställa in en exakt temperatur och hålla den under en hel timme. Det bygger på att vitan koagulerar vid lägre temperatur än gulan och man väljer en baktemperatur som ligger över vitans koaguleringspunkt och under gulans. Det ligger runt 55 grader, om jag inte minns helt fel. Efter nån timme har så vitan koagulerat medan gulan fortfarande är lös. En delikatess!

starhawk
0

Kokade förr i kastrull, ibland blev det hård gula, numera använder jag äggkokare, aldrig hård gula, varför krångla med kastrull och äggklocka? äggkokaren är ju båda i ett! Jag pickar alltid ägget, händer ytterst sällan att det spricker och då sitter luftblåsan på nåt konstigt ställe.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Alidaxxx
0

Lägg i en tändsticka i vattnet!

Wildrat
0

#21 Ja, äggkokare är bästa köpet jag gjort. Trots denna händer det att äggen spricker om det är väldigt dåligt skal. Ett ägg nästan exploderade för mig men då var skalet flortunt, den äggproducenten förlorade mig som kund på direkten…

camsve09
0

Lägger äggen i kallt vatten och kokar upp… när det precis kokar stänger jag av plattan och låter kastrullen stå. Hur länge beror på hur kokta jag vill ha äggen.

Enklast i världen!

starhawk
0

#23: Den enda gången ett ägg exploderat för mig var i Micron, å då var den i en speciell anordning avsedd för Micron, just snyggt! Numera är Micron ett avslutat kapitel så det lär inte upprepas.

Sheena
0

Hej igen..

Ännu en äggfråga upp till diskussion då.. hihi. Tungan ute

Köpte en äggkokare förra veckan, jättesmidig grej, verkligen!! MEN.. hur får ni äggen perfekta? Mina blir rinniga hela tiden Rynkar på näsan Vill ha dem medel, sådär hårda men ändå mörkgula. Följer medel-skalan å idag tog jag vatten för 6 ägg men kokade ändå bara 5.. Rinnigt ändå?

Erfarenheter av den medföljande skalan?

Vilka parametrar kan påverka resultatet? Tjocklek på skalen? (hur kan man veta den innan skalningen?), storlek på äggen? (använt "medelstora" hela tiden)

sockret
0

Var köper man billigaste äggkokaren i Stockholm? Någon som vet? Vill helst inte betala mer än 200 kronor!

Andina
0

Det finns nog äggkokare till vettiga priser lite överallt. Rusta, Onoff, Clas Ohlson osv.

På t ex Pricerunner kan du se 'online-priserna' - på så vis kan du se vilka som håller sig till de lägre priserna. Går du in på butikernas hemsidor se'n så hittar man ibland butikspriserna också - om inte, så ligger de oftast lite högre i pris i butikerna.

Äggkokare på Pricerunner

Äggkokare på Prisjakt

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Sheena
0

Köpte en jättefin äggkokare på Rusta. 149 spänn!! Skrattande

starhawk
0

#26: den skalan som finns på mätglaset är bara en utgångspunkt man får exprimentera sig fram till vilken mängd som behövs, och sen har ju avkylningen efteråt en betydelse också

#27: Den billigaste kan också bli den dyraste! om den inte håller särskilt länge blir det ju dyrt i förlängningen. Jag hade en sån där typisk med genomskinligt plastlock, plasten blev först fårad och till slut började den läcka, inte bra! Så nästa blev en med lock av metall närmare bestämt den modellen som Sheena tipsar om i #29, fast jag köpte min från Clasisjön. Den har jag haft i åtskilliga år nu och den fungerar utmärkt

Gamelon
0

Hej! Ja att koka ägg är en konst!

Att picka äggen minskar risken för att det ska spricka.

Äggkokare har varit min följeslagare i många år men den sista har jag slutat använda för att barnen spräckte måttet och jag har inte orkat "måtta" i ml.

Föll för en ångkokningsmaskinen vari man kunde ångkoka äggen men återigen måste man ha koll på tid osv.

SÅ fick jag rekommendationer av ett plastägg man la i kastrullen (med kallt vatten). Så småningom hittade jag detta under namnet "Eggperfecter" … som jag bara lägger i kastrullen eller ångkokningsmaskinen. Vid kallt har den en färg och gradvis från ytterkanterna går skiftningen längre och längre in mot centrum och det finns 3 gradlinjer för löst, medium och hårdkokt.

Jag är den enda i familjen som vill ha löskokt…. och kan då lyfta bort min/a ägg medans övriga i familjen får gå färdigt till önskad hårdhet.

Att jag hamnar här är för att dottern har en labbtest att fixa där hon ska ta reda på vid vilken temperatur ägg koalugerar … hon ska beskriva själva exprimentgången också. 

Jag har nu också läst om de extremt långa koktiden för ägg … så nästa gång kommer jag att sätta på lägre värme… men med eggperfectern i!

Lev väl!

JigokuShoujo
0

Hur mycket tidsskillnad är det att bara koka upp vattnet självt och sen lägga i äggen som att låta äggen ligga i vattnet samtidigt som det kokar upp?

starhawk
0

#32: Varför skulle man vilja göra så Förvånad förutom att det är besvärligt att lägga i äggen när det redan kokar så ökar ju risken att de spricker betydligt

Lena123
0

om man har i lite salt i vattnet så spelar det ingen roll om det spricker eller inte för då håller sig ägget på plats och "väller inte ut"Skrattande

http://www.winthers-skafferi.se/

starhawk
0

#34: Bra tips, men om man använder en äggkokare då? det lär väl inte följa med något salt i ångan

Wildrat
0

#35 Spricker dina ägg ofta? Köp en annan sort. Om äggen spricker betyder det att skalet är tunt och det betyder i sin tur att hönorna får dålig mat som inte innehåller allt de behöver för att göra tjockt skal.

starhawk
0

#36: Nej, dom spricker väldigt sällan, men det gör det inte mindre irriterande när dom gör det, så ett trick som lena123:s som fungerar för äggkokare vore uppskattat

JigokuShoujo
0

#33 det verkar ju vara en del som gör det (inte jag dock) och påstår att de sparar tid, men jag förstår inte hur man kan göra det? Borde inte vattnet gå ner X antal grader dessutom när man lägger i kalla ägg i varmt vatten?

Jag själv har alltid fått lära mig att man lägger i äggen tillsammans med kallt vatten, kokar upp och sen låter man det inte koka mer än 2-3 minuter för att sedan ta av dem och skölja dem. Brukar bli nästan hårda, men ändå inte, precis som jag vill ha dem. Lagom Flört

starhawk
0

#38: Det kan inte spara tid alls, det är ju fortfarande fråga om att värma upp samma mängd vatten och ägg, det faller på sin egen orimlighet, och om äggen tas direkt från kylskåpet till det kokande vattnet lär det om något ta längre tid

På den tiden jag kokade ägg i vatten så lät jag dem koka i 4,5 min och sedan la jag dem i en skål där jag spolade med kallt vatten ett tag, dom blev löskokta. Jag tror det där hänger på vad man gör efter kokningen, en kamrat kokade dom i två minuter sen tog han kastrullen från plattan och lät den stå ett tag, dom blev löskokta enligt honom. Det hela faller tillbaka på att man genom experiment hittar en metod som fungerar för en själv, men som inte nödvändigtvis fungerar för någon annan

Wildrat
0

#38 Enligt "Vår Kokbok" tar det ca 10 minuter att hårdkoka ett ägg om man lägger det i kokande vatten och ca 8 minuter om man lägger det i kallt. Så det är alltså en liten tidsbesparing att ha ägget i vattnet från början.

Lojs
0

Om man är prylnerd som jag så är ju den här grejen rätt kul. http://www.coolstuff.se/Beep_Egg

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Bjorne
0

Om äggen spricker beror det på att de har lagts råa i kokande vatten så att de hoppar omkring och slår i bottnen och spicker.
Sedan kan man picka hur mycket man vill.
Lägger man äggen i kallt vatten hinner ju vitan stelna mot skalet innan kokningen sätter in på allvar.
Dessutom går det fortare. Det är ju så självklart att det borde vara höjt över all diskussion.
Mikron funkar också utmärkt, men då gäller det däremot att picka.

Aniara4
0

Jag brukar lägga äggen i varmvatten från kranen och koka upp, det sparar man definitivt tid på. Och om man vill lägga äggen i kokande vatten borde det vara listigt att koka upp i vattenkokaren först, snabbare och effektivare än i kastrullen!

[Pennylane1]
0

ja det var så jag förutsatte att de menade de som tycker att de vinner tid på att koka vattnet först.

Gecko
0

44 svar på varför hennes ägg spricker!!!? Skrattande

[Pennylane1]
0

öhhh ?

Gecko
0

Inget illa menat…bara ett konstaterande.

Vänligen
Gecko

[Pennylane1]
0

# 47 jaha, jag trodde det var till mig! Glad

Gecko
0

Nej nej jag tycker att det är underbart hur människor bryr sig.

Kör på baraCool