OT: Ett liv utan BH?
Jag är 28 år, har varit gravid och ammat en gång + jojobantat så mina bröst är inte…ehum…som de en gång var. Nu har jag gått ner 22 kg med LCHF (har ca 8 kvar - tror jag) och för ett tag sedan köpte jag mig två nya BH:ar. De gamla satt alldeles fel och gjorde inte riktigt sitt jobb. Redan då hade jag smärta i brösten, speciellt när jag tog av BHn.
Tjejen i BH-affären sa att det nog var för att jag hade fel BH och så provade vi ut två nya. Fick plötsligt helt "nya" bröst. De satt där de "skulle" och det var skitsnyggt.
Nu har jag dock ont så fort jag får dem på, men utan BH har jag inte ont. Det liksom värker/spänner i dem och jag har nu läst runt lite och kommit fram till att lymfkörtlarna inte mår bra av att bli "ihoptryckta" (?). Kan detta stämma? Bör jag undvika BH? Försöker ta av mig den så fort jag kommer hem, men vissa dagar sitter den på många timmar. Läste någonstans att man inte ska ha BH mer än 10 timmar/dag. Och så läste jag något om risken för bröstcancer, men jag minns inte var.
Fler med liknande erfarenhet? Är orolig och jag behöver ju som sagt BH för att brösten inte ska "hänga vid knäna". Inte så kul att vara 28 och ha hängebröst utan BH.
Så dumt egentligen…idealet menar jag.
Har BH-storlek 75H nu ska jag tillägga. (tycker det låter mycket, men det är så det står i BHn)
Har du konstant ont i brösten tycker jag att du ska gå till läkaren för det låter inte normalt. Jag har ont i brösten vid ägglossning men de gör då mer ont om jag har dem "lösa".
Sen finns det väl andra sorters bh:ar som inte trycker ihop brösten men som ändå ger stöd?
Eller ja, dessa BH:arna lyfter upp bysten, kanske inte klämmer ihop, men det bör ju påverka lymfkörtlarna tycker jag. Det är en väldans skillnad på bysten med och utan BH.
Jo, jag kanske borde kolla upp det. Har inte ont när BHn är av.

Jag har också ont i brösten , men har varit hos läkare, även gjort mammo då, men de har inte sett någon svullnad eller något sådant. Mina bröst är rejäla i storleken också men dom säger inget om lymfan, dom säger däremot att det är olika hos alla kvinnor. En del har mer känsliga bröst än andra helt enkelt.
Jag tycker du ska gå och kolla hos en läkare om du är orolig, för att få svar på dina frågor i alla fall.

Knepigt. Jag har Raynaud's fenomen (kärlkramp) i bröstvårtorna, och kan ha svårt att ha bh före mens, för att de liksom trycker ihop brösten och hindrar blodcirkulationen. Det händer även att det slår till om jag sover på mage.
Annars brukar brösten kunna bli ömma i samband med hormonsvängningar, men jag har inte tänkt på om det är så stor skillnad med bh. Jag tar gärna av mig den när jag kommer hem, men det är för att jag får ont i axlarna - har nästan lika stor storlek som du…
#4 Skönt att de inte kunde se nått hos dig! Jo, får nog ringa vårdcentralen.
Sportbh kanske kan vara ett snällare alternativ?
Jag går hemskt gärna utan bh, men sen är jag 20 och har aldrig fött barn också… :P
En BH i rätt storlek skall inte göra ont i axlarna.
Och hur sitter den om den trycker ihop lymfkörtlarna? Mina BH sitter nedanför dessa.
Var också i en "proffsaffär" och fick reda på att jag skall ha storlek 65 i omkrets och inte 70 som jag haft tidigare. Har jättefula gropar i axlarna efter felsittande BH.
Kanske du inte skall ha BH med bygel - en del upplever att den skär in i och klämmer ihop. Det finns ju BH som lyfter bra utan bygel. När jag sprang förr så använde jag typ "tant-BH" från Triumph, jättesköna med breda axelband, inte elastiska som sport-BH som jag aldrig kunnat ha.
Jag beställde två st som var på rea från Figleaves på nätet - det var en chansning, men de är toppen! Bor man nära en affär som har deras märken kan man gå och prova ut rätt storlek och sedan beställa på nätet.
Det är verkligen pest att ha en BH som inte sitter bra, den ska inte hänga upp bysten utan lyfta den nerifrån.

Jag är extremt känslig, så det minsta lilla tryck gör att jag får ont i axlarna tyvärr. Har bra modell, rätt storlek och breda axelband, och det gör att jag står ut med att ha bh större delen av dagen.
Men nu var det inte mig det handlade om!
Jag antar att ts menar bröstkörtlar och inte lymfkörtlar, fast det är klart, det beror kanske på hur bh:n sitter i armhålan!
Köp en annan BH är mitt råd! Jag får oxå ont av 'fel' BH-typer som drar ihop och lyfter upp brösten. Det blir snyggt såklart men det gör oxå ont! Köp en mjukare BH istället att ha till vardags och använd de andra till fest! Tror inte det är farligt men det är ju inte kul att få ont!

TS - Var har du ont?

Är inte särskilt förtjust i att använda BH, föredrar mjuk BH och använder bara tjusigare saker när jag klär upp mig. Har åtminstone en "fin-BH" som jag får ont i brösten av. Såvitt jag kan bedömma sitter den bra, runt ryggen som den ska och inga problem över axlarna, men brösten ömmar av den och det beror inte på byglar eller skenor som sitter på fel ställe.
#8 Var inne och kollade på Figleaves sida. De hade mycket snyggt, även en del märken som är kända i Sverige bl a Triumph och Sloggi.
Karen Kingston som skrivit en väldigt bestsäljande bok om Feng-Shui hävdar att bröstcancer i västvärlden beror på användandet av BH eftersom BH:n trycker ihop lymfkörtlarna. Jag tror dock inte det är så enkelt, om det ens finns något samband.
Tack för era svar!
Hihi, jag vet inte vad körtlarna i brösten kallas. Ville bara minnas att jag läst något om några körtlar.
Det gör mest ont "längst upp" i brösten, mest i höger bröst, men även i vänster. Oftast gör det ont uppe till vänster i bröstet (högra då), men även över på högra sidan av bröstet.
Jag får inte ont i axlarna av BHn och den verkar sitta som den ska.
Idag ringde jag en ny vårdcentral (trivdes inte med den gamla) och bokade en tid, så nu blir brösten iaf. undersökta. Skönt, men lite läskigt. (är en sån räddhare och drar på allt in i sista sekunden - när det gäller mig själv)
OK - då är det bröstkörtlarna du menar - tänkte väl. Lymfkörtlarna sitter mera uppe i armhålan!!
Tror inte på det där med cancer och BH. Tror mer på socker och cancer!
Samt naturligtvis i första hand generna. Har haft bygel-bh så länge det funnits, det enda som rädda mina axlar.
Mammografi har jag aldrig varit på - inte helt ofarligt det heller. Man kan lära sig att känna efter och har man dessutom nästan obefintligt med cancer överhuvudtaget i släkten så behöver man inte vara så orolig för just det.
Be att få både Mammografi och ultraljud så att du kan känna dig säker.
Prova också att använda en mjuk BH med så lite sömmar som möjligt för att testa om ömheten går över. Jag kan inte ha bygelbehå och inte Push-up.J ag fick jätteont på sidorna i brösten och använde sömlös BH i ett par månader. Då gick ömheten över och nu har jag en vadderad BH(har inga meloner så jag hjälper naturen på traven lite
) men utan Push-up och inga byglar.