Vispgrädde & Filmjölk
Har (redan) blivit less på vispgräddssmaken. Så i dag köpte jag 3%-ig filmjölk och gjorde så här:
2/3 vispgrädde + 1/3 filmjölk. Då fick jag en smak som jag verkligen gillar och alltid har gillat!
OCH jag klarar av att hälla i mig mer fett än en normal dag!
Går det för sig tro? Förstör jag MYCKET av det jag försöker att uppnå?
// Shintaida
Nejdå. Men vet du vad du kan göra? Köp gammaldags mjölk. Blanda mjölk och ekogrädde i de properioner du vill ha och tillsätt en sked fil. Låt stå ett dygn i rumstemperatur (täck över burken). Hi och hej så har du gjort din egen gräddfil. Det blir godare, mer homogent än när man bara blandar. Så jäser lite av koliserna i grädden bort också och du slipper det homogeniserade fettet.
TACK Hemul!!
Så ska jag göra!
// Shintaida
Var beredd på att det ser lätt äckligt ut. Grädden flyter upp och det delar sig liksom. Men det är bara att vispa. Och kyl det innan du dricker! 
Oki…ska inte titta innan jag vispar!
Tack igen!
// Shintaida
Tack hemul, detta skall jag prova, fick mig tänka på barndomens dagar….
Hur gör man filbunke? Det finns ibland i Valios sortiment och det är så gott!
LIkadant, men man tar en sked filbunke då. Det gäller väl bara att köpefilen har levande bakterier i sig. Så gjorde vi i alla fall när jag var hos bekanta i Finland. Vi ställde filbunken ovanpå kylen där det är lite varmt över natten. Så jag antar att filbunke behöver högre värme och kortare jästid. Går säker att hitta uppgifter på någon finsk sida. Yoghurt kan man också göra på samma sätt, men den kräver högre temperatur, uppåt 30 ³C tror jag. Så då behöver man någon slags mojäng som håller värmen.
Filkulturen kan behöva förnyas ibland. Man kan frysa köpefil i en istärningslåda så har man att ta av om behov uppstår. Praktiskt att inte behöva springa och köpa fil om ens egen kultur blivit dålig.

Hemul, i vilka proportioner ungefär? Låt oss säga att man tar 2 dl mjölk och två dl grädde, räcker en matsked fil då?
Det låter ju så jättegott så jag måste prova!
En rejäl matsked till 1 liter tar jag. Kanske behöver man proportionellt sätt mer om man bara gör lite. Ta en knapp matsked för säkerhets skull.
Borde man inte kunna syra grädden för sig själv också?
Jag vet att kefirgryn ska klarar av att syra grädde.
Jodå. Min kompis gör det och slickar i sig av hjärtans lust.
Jag gillar lite mer filig smak.
xD
Är du på väg ut för att köpa fil nu, Glennart?