Chililax med dillsås
Ta fram fyst lax o tina i kylen över dagen. Jag köper portionslaxfilér men har du färsk fisk är det naturligtvis att föredra.Sätt ugnen på 200 grader.
Lägg den (halv)tinade laxen i ugnsfast form, salta och strö över krossad torkad chili eller en hackad chilifrukt och ställ in i varm ugn i ca 20 minuter.
Blanda under tiden creme fraiche med en knippa finhackad dill.
Ät och njut! Så gott! (Tonåringen äter lite potatis till, men jag tar lite blomkål….)
Å så bra. Jag funderade just hur jag skulle tillaga laxen som jag tagit fram att tina till i morgon.
Kryddar du bara med chili? Inget salt?

Lägg den (halv)tinade laxen i ugnsfast form, salta och strö över krossad torkad chili eller en hackad chilifrukt och ställ in i varm ugn i ca 20
Tack. Jag trodde väl det att saltet ramlat av.
Men skämt åsido, man vet aldrig. det finns ju de som vill ha saltfritt.
Skönt med mat som är enkel att tillaga, ibland blir jag så trött på att stå vid spisen.

det finns ju de som vill ha saltfritt
Ett bra sätt är att inte salta, gör inte som självutnämda mästerkockar igår gjorde med min mat. Använder man Soya så bör man vara sparsam med salt men det hadde inte dessa 2 KVINNLIGA MÄSTERKOCKAR EN ANING OM OÄTLIGT
Ojdå, nää för mycket salt är värre än för lite. Det går ju alltid att salta vid bordet.
Fisk smakar för mycket fisk om man inte saltar vid tillagning…
Nu har jag testat chililax, jättegott! Jag hade inte färsk chili utan Chili Explosion (Santa Maria) och den är det salt i men jag saltade lite extra med Minosel och hyvlade över smör. Min gubbe var lyrisk.
Vad roligt berittis! Min son är också lätt lyrisk över rätten och jag kan längta efter den!