Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2859 ggr
Bilringar
0

Vanliga följder efter avsteg?

Efter nästan två månader med LCHF-kost gjorde jag i fredags och lördags de största avstegen hittills. Jag råkade befinna mig på större bjudningar båda dagarna och har bestämt att jag vid sådana tillfällen får äta vad som helst (jag är normalviktig, inte diabetiker etc.).

I går kväll blev det således både potatis och tårta m.m. I morse vaknade jag och var på uselt humör, kände mig hur seg som helst och var supertrött trots att jag varken druckit alkohol eller lagt mig sent. Kan detta ha något med kolhydraterna att göra?

Jag åt min vanliga LCHF-frukost bestående av turkisk yoghurt med grädde samt valnötter, kokosflingor, hackad mandel och skalade sesamfrön ovanpå, men segheten gav inte med sig. Det enda jag ville var att få vara ensam i lugn och ro, vilket ju inte går med två små barn…

Summa sumarum, jag har gått i en dimma av seghet hela dagen. Kan det här bero på kolhydraterna jag chockade kroppen med i går? Har det något med blodsocker att göra? Jag har varit sugen på allt möjligt i dag, vilket jag inte har varit på länge, tänker på glass, kakor, pizza…

I maj har jag massor med fester och kalas att se fram emot, men vete tusan om jag kan göra såna här avsteg om jag ska känna mig bakfull nästa dag trots att jag inte druckit!

Wtn3
0

Oja, att bli sötsugen och lättirriterad är väldigt vanliga symptom efter att man gjort avsteg, de flesta får dem, och det behöver inte ens vara stora avsteg.

Zepp
0

För det första så tror jag inte att det är farligt på något sätt om man är frisk!

Sen så skulle jag nog vilja påstå att det handlar om hur man mår ganska normalt med en högkolhydrtkost.. det är bara att du har glömt det!!

SWtändiga svängningar i blodsocker som gör att man mår dåligt och behöver fylla på med jämna mellanrum!

En vanlig orsak till att folk fortsätter att ligga rätt lågt i kolhydrater fasten de inte behöver är att man slipper den bergodalbana som blodsockret utsätter en för!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MimLan
0

En fundering är om det inte hjälper att äta mer riktig mat när man har en "baksmälla" att ta hansyn till?

Du verkar inte ha vanliga problem med kolhydraterna och typen av dem, men en frukost på mejerier och nötter kan, i din baksmälla, bli för mycket kanske? För mig skulle yoghurt som start på morgonen göra mig hungrig snabbt igen, och det skulle skapa en stress i kroppen. Nötterna likaså. Du kanske skulle mått bättre om det inte blev mer motvind av mejerier och nötter när kroppen vill ha mat?

ingrid-in-sweden
0

Efter avsteg så är i mitt fall det bästaste en rejäl köttbit med egentillverkat kryddsmör på. Back to basics, och det tar ett tag innan det sega ger med sig också :(

Bilringar
0

Tack för svaren, jag håller helt med om att jag antagligen glömt hur det är att äta så mycket kolhydrater. Jag bilade hem från festen i går och kom på mig själv med att sitta och känna mig proppmätt samtidigt som jag planerade vad jag skulle äta då jag kom hem. Öh? Vadå äta, jag var ju så mätt?!

Mimlan och ingrid, nu när ni säger det så slår det mig… jag har gjort ett något mindre avsteg en gång tidigare, men minns inte med vad. Det var i alla fall kvällstid och då startade jag morgonen med bacon och ägg och sedan var jag "symptomfri". Väldigt intressant!

Att det ofta blir yoghurt, grädde och nötter till frukost beror på att det går snabbt och på att jag lätt klarar mig på det till lunch en vanlig dag då jag inte drömmer om tårta. OT: Jag har försökt äta samma frukost men utan tillägg av grädde, men då är jag hungrig kl. 10 i stället för kl. 11.30, vilket inte är så lyckat.

MimLan
0

#5 Det låter som att du är frisk och oskadad nog för att tåla det mesta, men i en stressad situation som baksmällan blir det lite känsligare.

Tur att du har flera baksmälle-tillfällen att utvärdera framöver! ;)

Bilringar
0

Nu får jag rapportera ett litet avsteg igen Skäms Jag åt en bit cheesecake i går och intalade mig att det var mest ost, grädde och kvarg… ähum, kan ju tänkas att den innehöll socker också, fast det är ju rätt ovanligt i cheesecake Oskyldig

Hur som helst var det inte ett lika stort avsteg och baksmällan var inte heller av samma kaliber. Som experiment åt jag turkisk yoghurt med grädde och nötter till frukost, men faktum är att jag denna gång inte alls var sugen på något under förmiddagen. Däremot slog suget till under eftermiddagen, antagligen för att lunchen blev en nödlösning med salladstallrik, tonfisk i olja och lite creme fraiche, vilket jag inte tror är tillräckligt fett för mig. Inte förrän nu då jag fått i mig en riktigt kraftig omelett till middag känner jag mig normal. Skönt!

Vid nästa avsteg (jodå, de kommer…) ska jag försöka inleda följande dag med omelett eller bacon och ägg i stället för att ha något att jämföra med. Kul med sig själv som studieobjekt! :-)