Holistics nya tillskott
Verkar genomtänkt och bra. Så här står det på www.shopping4net.se:
Basmineral Plus
Det finns få kraftigt basbildande produkter på marknaden. Holistic har tagit fram en helt ny och unik basbildande produkt, Holistics BasMineral Plus. Den saknar motsvarighet och är resultat av ett nytänkande inom näringsmedicinen.
Förutom att den är basbildande innehåller Holistics BasMineral Plus mer magnesium än övriga produkter. Den innehåller även zink, kisel, krom och molybden, mineraler som saknas i övriga basbildande produkter och som nästan alla har brist på. Mineralerna består av extremt lättupptagliga föreningar, som transporteras till olika delar i kroppen och till cellerna.
Mineralinnehåll per 5g(1tsk)
Kalium
760 mg
Natrium
440 mg
Magnesium
174 mg
Kalcium
87 mg
Kisel
38 mg
Zink
21 mg
Molybden
165 mcg
Krom
18 mcg
Priset beror på hur många du köper och fraktfritt blir det när du handlar över 500:-. Kan det vara nåt?
#0 Jag kan inte så mycket alls om syra/bas. På vilket sätt är det bra med basbildande tillskott?
Jag har läst en del på sidan till medlemmen PerH här, som listar olika hälsotips och då nämner syratabletter (Hypochylin). Har det något med detta att göra eller handlar det om olika sorters syra- och basbildande produkter, som påverkar skilda delar i kroppen?
Bra fråga, hoppas nån vill ge svar :)

Hypochlin är tabletter som ökar saltsyremängden i magsäcken.
Syra-basbalansen är en teori som ursprungligen kommer från makrobiotiken och som bygger på att vissa livsmedel försurar kroppen och att andra gör kroppen mer basisk. Jag är osäker om det finns några egentliga belägg för teorierna om syra och bas i kroppen.
Makrobiotiken förespråkar ren, vegetarisk kost med inslag av lite fisk. En ganska krånglig diet, enligt mig. Mår man inte bra kan det vara värt att prova att sikta in sig på det som är mer basiskt. Har själv levt på i huvudsak basisk mat under många år, men mådde inte bättre för det.
Läkaren Knut T flytlie som har skrivit boken vitaminrevolutionen hävdar att en mängd sjukdomar beror på för lågt ph i kroppen som tex fibromyalgi och cancer. Själv är jag helt slut i benen och känner mig allmänt svag vilket ev skulle kunna tyda på kaliumbrist, som är en basbildande mineral. När jag testade mitt ph i urinen låg det på 5. Om detta har ett samband vet jag inte. Jag tänker nog ta kontakt med en läkare i morgon.
Kroppens tolerans för pH-svängningar varierar på plats (tex magsäck pH 2, saliven pH 7-7,4). Blodets pH-värde är extremt känsligt. pH ligger normalt i blodet mellan 7,3-7,4. Vid pH 6,95 är du i koma.
Andningen är det organ som i första hand balanserar syra/bas-balansen i kroppen genom utandning av koldioxid.
Räcker inte det så försöker kroppen göra sig av med syra- eller basöverskottet via urinen. Detta förutsätter att vi får i oss tillräckligt med vätska (ca 2 l).
Ett annat sätt är att lagra syrabildande ämnen i bindväv och annan mindre känslig vävnad.
Ett fjärde sätt är att låna basbildande ämnen från vävnaderna, celler och skelett för att på kort sikt upprätthålla pH.
Går det inte att göra sig av med syraöverskott på något av dessa sätt så utsöndras den via huden (kan ge hudproblem på sikt).
Kort sagt så tror jag inte att du på ett säkert sätt kan mixtra med ett så pass komplicerat system.
"Verkar genomtänkt och bra", jaså, varför då? Jag förstår inte att så många tror att de behöver en massa kosttillskott enbart genom att bli charmade av hälsokostaffärers reklam, samtidigt som de tror att mediciner (som faktiskt genomgått noggranna kontroller) enbart är onda.

Jag är oxå lite skeptisk till det där med syra/bas-balansen, har alldrig läst något om detta i något seriöst samanhang!
Påminer mer om olika veganteorier!
"Eftersom buffertsystem kan reagera med både hydroniumjoner och hydroxidjoner, förhindrar de att halterna av dessa jonslag förändras i någon större utsträckning i till exempel människokroppens vätskor. Om en droppe koncentrerad saltsyra skulle tillsättas en liter rent vatten skulle koncentrationen hydroniumjoner stiga ungefär 10 000 gånger. Om man skulle tillsätta samma mängd saltsyra med samma koncentration till en liter blod skulle hydroniumjonkoncentrationen ändras med mindre än 1 %.
Detta visar hur effektivt buffertsystem blod har och hur viktigt det är för levande varelser. Det mänskliga blodet har ett pH-värde på 7,4; om detta värde faller under 7,0 eller överstiger 7,8 skulle ett livshotande tillstånd råda."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

En släkting var hos läkare som kosnstaterade att han var försurad. I det tillståndet sa han att kroppen började ställa in sig på att dö!! Så han fick en strikt kost diet för att bli bli av med surheten i kroppen.
Men det säger sig själv med kosten som vi har i vårt moderniserade samhälle att kroppen blir förstörd efter ett tag och behöver hjälp att klara sig!
Det här katastroftänkandet har jag också mycket svårt för. Säger det sig verkligen självt att "kroppen blir förstörd efter ett tag"?
Och behövs det verkligen basiskt kosttillskott för alla för att några blir försurade?

Om man ser på historian sä är vi sjukare än någonsin, så nog har det "vita kosten" satt sina spår i våra kroppar…
Tror att de flesta mår bra av både detox och basiska tillskott ibland. Lixom rena kroppen…
Så kallad detox har i flera studier visat sig totalt verkningslöst. Du kan inte dricka en massa kolijox ihopblandat och tro att det skulle användas på annat sätt i kroppen som vilken mat som helst.

Och i flera studier säger de tvärt om ;)
Själv mår jag bra av detox!
Ett 30-tal hälsokostpreparat säger sig rena kroppen inifrån. Några sägs ”hämma sockerupptaget och rensa ut fettreserverna”. Andra påstås skydda levern eller eliminera ”svamp, virus och bakterier”. Men inga vetenskapliga studier styrker detta.
Örter är dessutom inte alltid så harmlösa som vi vill tro. Studier visar till exempel att grönt teextrakt kan skada levern, i Sverige finns fem kända fall.
Påståendet om att levern, vårt stora avgiftningsorgan, behöver renas vilar dessutom på bristande kunskaper om hur den fungerar.
Levern tar hand om och behandlar alla ämnen som kroppen inte vill ha och ser till att de utsöndras via urinen eller gallan.
Kroppen anpassar sig efter det behov som finns. Det går inte att påskynda leverns arbete. Enda sättet att få den att jobba mer effektivt är att sätta i sig mer skadliga ämnen.
Jag har hittills inte lyckats hitta någon studie som visar på att det finns någon "renande" effekt.
Finns det dylika så vore det bra om du kunde länka dom.
Däremot kan vissa personer kanske känna sig bättre men det är inte samma sak som att det har effekt.

Hade en familjemedlem med gulsot, som detoxade sig och rensade levern som var i princip körd i botten.
Läkarna sa att det var otroligt bra resultat, de kunde inte tro att det var sant! Så bra var det… Men vem vill skriva om det i en rapport.
Patient botade sig själv med detox.
Hahaha, du hör ju hur det låter, läkarna behöves egentligen inte ;)
Okey, jag läser och tackar för inläggen. Jag ser ju att detta preparat innehåller de tillägg som brukar rekommenderas starkt här på Kif, trots att jag aldrig läst nåt om bas/syra tidigare här: magnesium, zink, kalcium, fosfor (natrium) och kisel. Följdfunderingar:
* Är månne de uppräknade ingredienser ovan vattenlösliga och riskerar försvinna vid viktnedgång/vattensläpp ?
* Blir konfunderad, är fosfor och natrium verkligen samma sak ?
* Någon som vet något mer om molybden och krom, än nedan, citerat från vitaminsidan.se:
"Molybden medverkar till att fluorid lagras in i tandemaljen och skyddar på så sätt mot kariesangrepp." Vilket borde bli varken bu eller bä, eftersom åtminstone jag har följd debatten om fluor och använder inte längre fluortandkräm. Står dessutom att brist på mineralen inte har kunnat påvisas hos människan.
"Krom deltar i kroppens omsättning av glukos, samverkar med insulin vid kolhydratmetabolismen. Krom bidrar även till att öka muskelmassan, förebygger och sänker ett förhöjt Blodtryck, reducerar förhöjda blodfetter, ökar det goda kolesterolet (HDL). Kroms roll som essentiellt näringsämne för människan är fortfarande oklar.
Det skulle vara bra att få underlaget till "nytänkande inom näringsmedicinen." som det står i annonsen.
Men det kanske är allmänt välkänt vad det "nytänkandet" skulle vara 
Till Bazz.
Okej att det finns 5 dokumenterade fall av skador på levern från örter.
Hur många dokumenterade fall av biverkningar från läkemedel finns det?