Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 7651 ggr
Maria444
0

maträtter med tomatpure´

Hej !

Har LCHF:At i snart 3 veckor och  undrar lite om rätter som innehåller tomatpure´, tomatpuré innehåller kolhydrater över 5 gram  vilken väljer man ?

eller ska man göra den själ?

/Lena

www.metrobloggen.se/lenaslchf

Wtn3
0

Välj den med minst tillsatser. Tomatpuré innehåller, som du säger, mer än 5% kolhydrater, men personligen tycker jag att den "regeln" är lite dum och kan lätt leda folk fel. En matsked tomatpuré ger dig totalt 2.25 gram kolhydrater, om vi utgår från att en vanlig tomatpuré innehåller någonstans runt 15% kolhydrater, det är i gram en mindre mängd kolhydrater än en halv deciliter standardmjölk, men ändå är det många som med hänsyn till 5%-regeln tror att mjölk är helt okej i nästan fria mängder men alla grönsaker och smaksättare (även de man bara tar relativt lite av) med över 5% ska undvikas helt. Så är inte fallet. Grönsaker och en del rotfrukter med högre kolhydratinnehåller än 5% är också okej i min värld, det gäller bara att man tänker på hur mycket av den man använder.

Maria444
0

ok då går det bra att ta tex en matsked till en rätt som räcker till flera ,om man slår ut det på hela dagen så blir det ju inte så mycket.

Likadant med tex blomkålsmos är mycket kolisa i men tilsätter man

fett i maten och under hela dagen blir det under 5 % kolhydrater.

/LenaSkrattande

Zepp
0

5%regeln skall du använda när du handlar och välja en vara med mindre procent.. om du kan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
0

Vad är skillnaden? Köper men aldrig något med mer än 5% är det ju svårt att äta det. Tungan ute

Zepp
0

Skillnaden ligger mest i den observationen att det jag köper hem har jag oxå en tendens att äta upp!!

Egentligen funkar det bäst när man väljer charkuterier o sånt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.