Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 5667 ggr
hxhhxh
0

Skam den som den som ger sig... :)

Åh jag är så glad!!!!Skrattande Jag fick besked idag av förskolechefen på min dotters förskola att de ska byta från Milda till ekologisk Bregott! Jag har försökt påverka henne genom att dels berätta vad margarin innehåller och hur man tillverkar det samt skicka med lite länkar från bla kostdoktorn, profsessorer/läkare som förespråkar smör och fet mjölk till barn.

Jag har hela tiden köpt med mig ekologisk Bregott till förskolan så hon inte ska behöva äta Milda. Hon slickar gärna av smöret på sin macka och gjorde så under inskolningen på dagis. Hon la då i från sig mackan och ville inte ha mer. Väl hemma sa hon mamma jag vill ha smör!

[Columba]
0

Grattis ! Verkligen bra gjort.

ninni-s
0

ÅÅÅ Grattis va kul!

Då finns det hopp. jag måste göra  nått åt dotterna skola med!

Nu sitter stakaren och äter torra brödbitar utan nått på för hon vet hur farligt det är med lätta som dom serverar där. Men de som är muslimer får minnsann bregott.

WilliamJ
0

Superbra:-)

camsve09
0

Vad BRA, nu blev jag inspirerad!

Finns det något bra, enkelt material att visa för skolledningen om margarin? Jag är himla dåligt påläst själv.

BIngerstam
0

Grattis, det lönar sig att kämpa. För den som vill ha mera underlag kolla på www.konsumentsamverkan.se/skolmaten      Där finns också underlag för att visa skolledningen att de slösar pengar på produkter med mera vatten och mindre näring, samtidigt som de utmanar barnens hälsa. Ni som vill ta tag i detta, hör av er

Bengt Ingerstam

juzze
0

På min sons förskola har vi också lyckats få bort margarinet. :-) Nu gör vår kokerska eget "bregott" av smör och rapsolja. Mycket bra, vi är så nöjda! Sen att de serverar glass på fredagar och har en hel del socker i "maten".. det är en annan femma. Jag får inte gehör alls för mina åsikter i den frågan. Vi har ett kooperativ så vi "måste" inte följa de riktlinjer som finns från vår kommun om nolltolerans för socker osv..

kewell
0

Bra jobbat!!!

skogs-tolva
0

Jag skickade också med Bregott till mina barns skola och nu efter påsklovet sa min dotter att de har bytt till bregott så jag behövde inte skicka med mer!

Visst är det fantastiskt när de äntligen fattar. Glad

CasaRamon
0

ninni-s  Är det verkligen sant att muslimerna får Bregott men inte andra?!!!  Det låter ju inte klokt. Snacka om diskriminering.

Gabriela
0

Tyst

Kämpa vidare alla!!!!

@CasaRamon: vad snackar du om? Du kanske lyfter upp den goda maten som serveras på många förskolor ute i landet?

ninni-s
0

casaramor:

Japp stämmer muslimerna får bregott men min dotter får sitta där med en torr smörgås. har nått att göra med att det är gris i margarinet säger dom.

Nästan så man ska säga att dottern är muslim men det vägrar jag dock att göra!

Ja det är sååå sjukt men nu tänker jag ta upp detta till kamp!

Det ska vara rättvisst för ALLA!

seasson
0

STORT GRATTIS Flört

berittis
0

Gris i margarinet? Kan väl ändå inte vara möjligt! 

Kan du kanske skicka med Bregott till din dotter som skogstolvan gjorde eller tillåter inte förskolelärarna det? Har du pratat med de andra föräldrarna? Ni kanske gemensamt kan kräva Bregott.Glad

ninni-s
0

Jag har funderat på att göra det och prata lite löst om det med en fröken men hon sa att man inte kunde göra så…

Men jag ska sätta igång nu och ta tag i det på allvar!

Min dotter ska inte ha skit, annars kan jag laga mat till henne själv men då ska jag inte betala för maten i skolan heller!!

berittis
0

Är det inte typiskt? "Så kan man inte göra" och "Tänk om alla gjorde så" är ett typiskt sätt att smita undan.

Du har helt rätt, ta tag i det med fröknarna och gärna de andra barnens föräldrar. Om de muslimska barnen inte behöver äta margarin så ska väl inte de andra barnen heller behöva göra det. Det kanske är en bra idé att skriva ut info om margarin så att fröknarna får veta hur dåligt det är. Stå på dig och lycka till.Glad

Jenny4
0

Ang detta med gris i margarin..Många lättmargariner (tex mini-lätta som serveras på mitt jobb) innehåller gelatin, som ju är gjort av slaktrester (tex gris). Har frågat folk på jobbet om dom är medvetna om att dom brer gamla slaktrester på mackan men ingen verkar någonsin ha läst en innehållsförteckning, dom kollar bara på fetthalten och kalorimängden..sorgligt men sant..

CasaRamon
0

Gabriella Vad menar du med att jag kanske lyfter upp den goda maten som serveras på många förskolor ute i landet? Fattar ingenting av det. Jag skrev att jag tycker att det är diskriminering att bara en viss "folkgrupp" får äta det dom vill ha. Undrar hur det skulle låta om det var tvärtom?

berittis
0

Gelantin. Ja, det förstås, det tänkte jag inte på. Fast gelantin bekommer mig inte, jag äter ju animalier. Men jag tycker ändå att alla barn ska få Bregott inte bara vissa.

ninni-s
0

Ja nu är det upp till kamp.

Om ni har några bra sidor att tipsa mej om som jag kan skriva ut så skriv det gäran här. tas tacksamt emot :)

På måndag ska jag ringa till kommunen och prata med dom med!

Nu har denna tjej fått nog!!!

berittis
0

På den här adressen hittar du både text och bild om margarintillverkning.

http://www.folkhalsoguiden.se/upload/Mat/Margarintillverkning%20-%20Sofia%20Hallberg.pdf

En annan sida:

http://www.gunnarlindgren.com/

Klicka på: Matfett

Gabriela
0

@CasaRamon: ja, du menar väl att uteslutandet av margarin pga tron är diskriminering? Fast, du kanske menar att det är diskriminierande att de som inte tillhör någon av de olika kristna trossamfunden och får därmed i sig margarin?

Alla barn i Sverige (och resten av världen) bör äta riktig mat. De är ju trots allt de framtida generationerna som ska ta hand om planeten, resurserna, oss gamlingar…

Dottern gick på dagis i ett mycket invandrartätt område i Stockholms län. Personalen, föräldrarna och barnen var otrloigt öppna och mottagliga för olika idéer och syn på allt möjligt, inte minst mat och det som mat innebär. I många kulturer är mat inte bara bränsle utan har annan innebörd, t ex gemenskap, identitet, bekännande av tro, mm.

Roligt och intressant att läsa om TS erfarenheter!

Mera så'nt!

ninni-s
0

tack för sidorna.

Om ni har mera sidor så dela gärna med er.

Men är det transfetter i bregott?? det stod det på den där gunnarlindgrens sida?

berittis
0

Transfett i Bregott?  Jag kan inte påminna mig om att jag har läst det men det är ett tag sen jag läste Gunnar Lindgrens.

Under vilken rubrik stod det?

skogs-tolva
0

Det låter helt osannolikt. Härdat fett ja, beroende på att det är det naturligt.

berittis
0

Vänta nu, nu kommer jag ihåg. Det finns ju naturligt transfett, från kor och lamm finns t.ex. i smör, grädde, ost och fett kött.

Men det ska inte vara skadligt. Läs det här:

http://www.expressen.se/halsa/2.357/1.944393/allt-transfett-ar-inte-farligt

skogs-tolva
0

Aha..!?! Ny lärdom! Glad

ninni-s
0

aha tusen tack. alltid bra med mkt matrial.

Kommande veckan ska jag ta itu med skolan. Prata med en mamma och hon är nog med, hon visste inte ens att dom hade margarin i skolan och hennes dotter sitter och äter en torr macka tillsammans med min!

Upp till kamp!

Jag tänkte starta en ny tråd för att få så mkt länkar som möjligt! Hoppas ingen misstycker?