Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 4185 ggr
Karlssonffs
0

Långsamt tillbaka till Kolhydrater.

Hejsan!

Denna fråga finns redan här, men jag tyckte att jag kunde göra det lite mer personligt med en ny tråd.

Jag har snart nått mitt mål med LCHF. I sommar tänkte jag sakta men säkert låta kolhydrater komma in i mitt liv. + rätt hård träning( Gym, simmning )
Och jag tror det kommer bli nån pizza här och där och ett glas cola kanske.
Här till frågan.

Om jag tränar och börjar äta kolhydrater igen, går jag upp allt ändå? eller tror ni att jag bränner bort det jag äter?

Mvh Erik

malinmagnusson
0

Jag tror du går upp om du börjar äta som tidigare, fast kanske inte lika mkt om du samtidigt tränar

magma
0

#0:"Om jag tränar och börjar äta kolhydrater igen, går jag upp allt ändå? eller tror ni att jag bränner bort det jag äter?"

Det är en alltför allmänt ställd fråga…

Det beror dels på dig själv- om jag skulle gå tillbaka till att äta kolhydrater igen även om det vore fullkorn osv, dvs mer åt GI än LCHF så skulle jag gå upp. Men så är jag också antagligen insulinresistent pga många år med ganska stor övervikt. Dels beror det också på vad du menar med kolhydrater, i vilken form du skulle äta dem och i vilken mängd.

Som det är nu vet vi inget om du har haft stor och långvarig övervikt eller ej.

Mitt generella "svar" får nog bli detta: om du inte har det metabola syndromet med insulinresistens i bagaget, och om du drar ned på kalorierna samtidigt som du äter mer åt GI snarare än tallriksmodellen och tränar hårt och regelbundet- ja då kan du klara dig undan med ett ökat kolhydratintag. Då kommer det handla mer om det traditionella tänket med kalorirestriktion och "energi in, energi ut", men är det så att du tror att du skulle trivas och må bra med det så är det förstås upp till dig.Glad.

Wtn3
0

Beror som sagt lite på vilken din bakgrund är, om du var gravt överviktig och mest fick dina kolhydrater från husmanskost (dvs pasta, potatis och ris, plus lite chips, cola och pizza sporadiskt) kommer du inte kunna äta så igen, även om du börjar träna, om vi inte snackar riktigt hård träning. Om din övervikt inte var kraftig, och dessutom mest resultatet av ett inaktivt liv och tre liter cola om dagen, så har du bättre förutsättningar för att kunna fasa in kolhydrater i din kost igen, åtminstone långsamma sådana, och antagligen äta pizza och cola då och då, förutsatt att du tränar en hel del.

Zepp
0

Tror det ligger i sakens natur att man blir liberalare när man tycker man nått sitt mål!!

Däremot så är nog nivån individuell och om man märker att det går åt fel håll så är det väl bara att skärpa upp sig lite!

Cola och annan skräpmat har iallfall alldrig byggt några friska kroppar!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pasi
0

Du får nog testa dig fram hur just din kropp reagerar.

Haha Skrattande - kom att tänka på att jag aldrig kommer uppnå mitt LCHF-mål i livet, inträffar först då jag "ligger på rygg" - Livslång god hälsa!

Karlssonffs
0

Tack för alla svar!

Jo jag får vell testa mig fram som ni säger, och om jag ser att jag går upp i vikt ( av kroppsfett ) så taggar jag tillbaka.

Jag har mått bra av LCHF, men kan inte säga att jag mått supermycket bättre än kolhydratskost.

Jag är 20 år och tar en pizza då och då med poolarna, kanske lite snacks på helgen. + några öl på krogen.

Eh vi får se helt enkelt hur det går :D

Tack för alla svar igen ! ^^

Tove-
0

Om du äter pizza kanske du kan strunta i att äta bottnen och bara äta fyllningen?

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/