Utfordring av Kronfågels kycklingar
Frågade dom om andelen sojaprodukter som kycklingarna utfordrades med. Fick först inget svar, 2 veckor senare skickade jag samma mail, fick svaret (vilket jag ej fick första gången) "Är på semester, tillbaka den 10'e", fick svar i Lördags (?) att kycklingarna fick "viss mängd sojabaserat foder", frågade då hur mycket, fick äntligen svaret:
"Hej igen Viktor,
I ett vanligt fullfoder till kyckling ingår det ca 20-25% soja.
Med Vänlig Hälsning
Lisa Holmgren Konsumentkontakt"
Jag undrar hur mycket av det phytoöstrogen från kycklingarnas foder som övergår till oss mäniskor när vi konsumerar deras kött?
Jag själv äter nästan 2 kycklingar om dagen, och skyr sojaprodukter för allt i världen.
Mvh Viktor

Kanske postade tråden i lite fel avdelning, men om någon annan besitter kunskap i ämnet så är ni varmt välkomna att bidra med er kunskap.
mvh Viktor
Jag flyttade inlägget till en annan grupp. Doc är bortrest och kanske inte svarar på ett tag om han ens har kunskap om detta. Vi har ju så många andra kloka här istället! :-)
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Kan du inte köpa ekologisk kyckling? Nog vore det konstigt om inte köttet påverkades av det djuren äter. Eko-kyckling får fisk som proteinkälla.
Ja fiskpellets är ju verkligen en naturlig födokällla för kycklingar.
Och dessutom bidrar man till den idiotiska utfiskningen av haven; undrar hur stor andel av all fisk som går till direkt mänsklig konsumtion?
Svenska ekologiska varor är tamefan ett skämt!
#4 Men det är svårt att utfodra dem med daggmask och skalbaggar på ett hönseri. Och slaktavfall är väl inte tillåtet efter galna kosjukan. Höns är lite av allätare och behöver protein så nån källa behövs.
Fast de skulle ju kunna få ägg…

Det här med att höns får fisk är inget mig emot, då det vad jag känner till endast är fisk-slakt-rester, som torkas och mals ner till pulver/pellets.
Hade kycklingen fått ren och fin fisk som födokälla hade det varit en annan femma, men så är det väll icke.
Iaf, undrar hur mycket av sojans phytoöstrogen som går över till oss mäniskor? Är det ansenliga mängder? Jag hade i annat fall planerat att ha lågpriskyckling som basföda under vår-deffen, men det kanske man bör ta och tänka om nu.
Mvh Viktor
Äter inget som inte har ätit naturens föda… kan inte tänka mig att ge mina pengar till "#'¤ mat. (Procordia, Unilever..mm… )
Näring finns inte i billig föda, tyvärr, bra förhållanden (t ex djur) ingår inte i billig föda.
Äter jag animaliskt (vi gör det varje dag!) lägger jag mina pengar på gräs-uppföda djur (kor, grisar, kyckling mm). Finns inte det äter jag eko-grönt eller går utan.
Så var det faktiskt tidigare. Vi hade inte ständigt åtgång till alla livsmedel. Hushålla var ett smart begrepp. Hittar du bra mat, ta vara på den!
(Tips: om soja och så'n #¤"' läs Allätarens dilemma).

#2 Maxiq, du får leta rätt på Pasi, han kanske vet.
Har hört talas om att de svenska kycklingarna får maskmedel i förebyggande syfte flera gånger och att det finns kvaroch kan påverka oss. Men vet ej hur det påverkar människan,

#8 No - ingen aning, men är väldigt intresserad av frågan. Man bör nog ta hänsyn till att även kycklingen har viss anpassning till fröätande och därför klarar en hel del fytoöstrogen (finns troligen i varierande mängd i de flesta frön).
#6 Den absolut största delen av alla fiskad fisk är foderfisk - som så klart går till djuröppfödning. Slaktavfall skulle inte räckt till mycket.
Den fisk som krav-kycklingen får är naturligtvis krav-godkänd. Tror du inte på det så får du väl sluta äta kyckling och ägg, svårare är det inte.
Det är likadant med eko-mjölk och -kött, man tillåter kreaturen att äta kraftfoder och dylikt. Helt sanslöst att man kan kalla det för ekologiskt uppfödda djur.
Oj är det så illa. Fast något måste man ju äta och jag tycker det är bättre med eko än vanligt i alla fall. Man kan ju inte bli bonde själv. Jag köper i alla fall kött från en ekobonde som odlar allt han ger till djuren på sin egen gård.

#14 Jag håller med dig. Med vetskap är bra för det ger möjlighet att agera.

#13 hmm, vad har du fått det ifrån? Hur många % kommer från konventionell odling menar du? Gör du skillnad på ekologisk och kravmärkt?
Jag gör skillnad på organic farming/food och skämtet KRAV. Men i Sverige har KRAV varit den ekologiska märkningen.
Nu har vi även EUs Ekologiskt jorbrukmärkning; med den är rätt så uddlös då det är rätt så stor variation i definition av olika begrepp mellan länderna.
"Hur många % kommer från konventionell odling menar du?"
Vad har det för betydelse om kraftfodret kommer från konventionell odling eller "ekologisk"odling. Poängen är att användning av kraftfoder och odling av grödor för kraftfoder går stick i stäv med det organiska/ekologiska konceptet.
Jag tror inte det finns någon som helst ekonomi att hålla mjölkkor utan att ge dom kraftfoder. Men om kraftfodret är närproducerat utan gifter så är jag nöjd.
Tillräckligt för att hålla farmen självförsörjande i ett fritt samhälle.

Jag tycker inte att KRAV-certifieringen är ett skämt. Tvärtom så ger det mej en möjlighet att välja mat från, i mina ögon, lantbruk med bra levnadsvillkor för djuren, men även andra produkter, som inte har påverkat omgivningen alltför negativt.
#19, du är inte realistisk. KRAV är tillräckligt bra. Hur många skulle ha råd att betala för mjölk producerat på det sättet du beskriver?
Det var så mjölk producerades innan fasciststaten växte fram, det har inte blivit dyrare att hålla kor bara för att det står 2010 i almanackan.
Kanske dags att ta tag i saken på riktigt? Någon här som skulle vara intresserad av att bilda en ideel-grön-hållbar-vettig grupp?
Mejla mig!
#21: Har det inte? Har du talat med några mjölkbönder på sistone? Har du inte upptäckt att allt blir dyrare för varje år, så också att hålla och föda upp djur och producera varor= mjölk?
Förr så levde bönder på det gården producerade på ett helt annat sätt, dvs praktiserade- åtminstone till stor del- självhushåll. Man producerade alltså inte mjölk och sålde allt för att livnära sig. Det var på den tiden det fanns små bondgårdar lite överallt, och på den tiden gemene man levde av och på landet och på gårdar.
Idag har större delen av dessa gårdar lagts ned i takt med industrialiseringen, och att tro att det ska gå att vara någon form av romantisk månskensbonde och sälja mjölk till allmänheten, samtiidgt som man har lågproducerande, fullt ekologiskt uppfödda djur är en total utopi. Då får man lov att vara en människoälskande idealist med skygglappar, och så gott som skänka bort mjölken om man ska räkna in allt arbete.