Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 8216 ggr
Anand
0

Helt ny!

Ja så då har jag börjat med detta. Har startat på egen hand och läst massor på denna sajten. Förstått en del och inte fattat annat men det kommer väl.

I dag är det min andra dag och jag har ingen energi överhuvudtaget. Känner mig låg, håglös och tar mig inte för nåt. Tur att jag redan är sjukskriven Tungan ute

På torsdag är det ett informationsmöte så jag får nog försöka pallra mig dit.

Kan det va så att jag som är högkonsument av kolhydrater lider av sockerbrist nu? Känner mig inte sötsugen och har inte ätit sen 11 i förmiddags och är inte hungrig. Däremot har jag en fet smak i munnen så nu när jag trots att jag inte är hungrig tänker gå ut i köket o äta så blir det nog mindre fett för annars mår jag nog illa.

Jag har inte ätit mina smörgåsar till frukost eller till snabblunch och heller inga potatisar eller liknande. Igår åt vi fläsk o bruna bönor men det var ju socker i bruna bönorna så jag kokade blomkål och åt sallad med tomat o gurka till. Lite lök också.

Idag åt jag sojayoughurt frukost med nötter o fröer, inga mängder för det växte i munnen så 11 var jag hungrig och åt köttfärs champinjoner o salladsblandningen igen.

Kan tillägga att jag inte använder mjölk o äggprodukter. Tiden får väl utvisa om jag gör rätt. Vet inte varför jag skriver egentligen men jag har ju ingen här att prata med om detta.

reumatusse
0

Mitt heta tips är att skriva in allt du äter i minmat.net. Jag tycker det där ser rätt så kolhydratrikt ut. Vet iofs inte så mycket om sojayoghurt, är livrädd för sojaprodukter. Om det nu är så att du äter tillräckligt lite kolhydrater för att vara i ketos så kan du faktiskt må bättre redan på torsdag. Men jag vet inte.

opssk
0

Kul att du hittat hit! Lycka till med ditt nya liv!

Wtn3
0

Verkar som att du äter rätt så lite av allt, då är det inte lustigt om man är orkeslös… Dessutom är trötthet ett vanligt övergångsbesvär, kroppen är inte van vid att använda fett för energi, den är van vid socker, så tills den lärt sig den processen kan man känna sig seg.

Anand
0

Nu har jag räknat på matdagboken. 7% kolhydrater, 19% protein och 73% fett.

Vad ska jag ändra? Mindre kolhydrater och mer protein? Jag rör mig inte så mycket pgav en skada. En promenad på 20 minuter i förmiddags, varit o slängt en släpkärra med skit på tippen och nu vill hunden på promenad igen men nu känner jag av skadan så det blir bara en 10 minutare. Påtat lite i trädgården med men det var inget ansträngande.

Anand
0

Kanske ska tillägga att jag är 164 cm och väger 84 kg

Wtn3
0

Om du ska dra ner på kolhydraterna ska du ersätta dem med mer fett, inte mer protein. Runt 20 E% protein är fullt tillräckligt. Hur mycket blev maten i gram och kalorier?

Anand
0

Energi kcal 1064,75

Gram 680

Räcker inte 73 % fett menar du, tycker det står mig upp i halsen redan.

MimLan
0

#7 Hur många gram för makronutrienterna var nog det som menades. Hur många gram protein och fett?

Och är det det uträknat för en hel dag eller en måltid?

Wtn3
0

Jodå, över 70 E% är tillräckligt, men överskottsprotein funkar som socker i kroppen, så det är meningen att man ska ersätta kolhydraterna med fett och äta lagom med protein. Matmängden känns i minsta laget dock, någon med din vikt borde ligga på åtminstone runt 1500.

Anand
0

# 8

makro vadå? Hitta inget sånt på matdagboken.

Men om 19% protein är nog och fettprocenten är bra hur ska jag få till fler kcal då?

Känner mig som en idiot så jag är så tacksam att ni har tålamod o förklarar. Tänk att det finns sådana här sidor! Nu kanske tom jag klarar av att hålla en kur Glad

Zepp
0

Mer av altihopa.. samma fördelning helst!!

Man bör äta minst 1 gram protein per kilo och dag!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wtn3
0

Om du äter det dubbla av precis allt du ätit får du ett bättre kaloriintag och samma energifördelning. Proteinnivån ska optimalt vara omkring ett gram protein per kilo normalvikt, men lite mer kan man ta som säkerhetsmarginal utan att det blir till socker, för att inte riskera muskeltapp, mer finns ingen anledning att äta, det är dyrare än fett och höjer som sagt blodsockret mer än vad fett gör.

Anand
0

Ja jag tänker nog fel. Procenten ändrar sig ju inte om man äter mer i samma delar som innan.

Hm då har jag ätit för mycket protein, 100gr idag. Får väl försöka väga allt i morgon INNAN jag äter det.

reumatusse
0

#10 procenten blir ju densamma även om du äter mer av allt så länge fördelningen är densamma.

Hur många gram fett respektive kolhydrater och protein åt du på en dag menade de :)

Anand
0

Energi kcal: 1064,75 Energi kJ: 4454,50
Proteiner: 50,01 Fiber: 7,07
Kolhydrater: 19,35 Vatten: 510,79
Alkohol: 0,00

Fetter:
Fett: 87,20 Kolesterol: 232,90
E-mättade: 24,80 Mättade: 37,53
F-mättade: 18,49

Skrev visst fel om proteinet förut. Kan alltså öka på proteinet mer.

MimLan
0

Makronutrienter är proteiner, fett och kolhydrater.

Du angav vikten för vad maten hade vägt. Det är inte så intressant som uppgift om man inte är road av att räkna baklänges. Skriv hellre direkt ut antalet gram av protein, fett och kolhydrater.

Om din uträkning handlade om hela dagens matintag är det med största sannolikhet för lite mat, framförallt proteiner. (Grovt räknat 20E% av 1000 kcal kom från proteiner vilket ger ungefär 40 gram protein.) Som någon nämnde är fördelningen bara ett sätt att utgå ifrån, äter man för lite, men med en bra fördelning, är det likväl för lite oavsett fördelning.

Eller som Zepp sade, ät det dubbla.

Conquest
0

Är du allergisk överför ägg och mjölk? Annars är det vansinnigt att utelämna dem från kosthållet idet de är de livsmedel med allermest näring, alla kategorier. Tänk bara på att ett litet ägg innehåller alla beståndsdelar till att skapa en helt ny levande varelse till världen.

Det är lika snabbt att tillbereda ett par ägg, som att koka lite snabbnudler med kethup på, men EN VÄRLD till skillnad i näringsinnehållet.

Ett par saker mera. Du skriver om kalorier, Joule och kolesterol. GLÖM DET! De finns inte. Det är bara troll de försökar lura oss med. Vad som finns är fett, protein och tyvärr kolhydrat. Samt 90 näringsämnen som vitaminer, mineraler och aminosyrer.

Anand
0

Jo jag är ju tyvärr allergisk så jag kan inte använda de produkterna.

I morgon ska jag väga allt o se till att jag får i mig det dubbla. Har nog gjort dundertabben som kanske de flesta nya gör. 100 gr kött är inte 100 gr protein som jag har tänkt.

Det positiva är ju att man lär sig hela tiden Flört

Ska gå på infomöte om LCHF på torsdag så då kanske jag lär mig ännu mer. Kram på er alla o tack för hjälpen

Conquest
0

100 gr kött innehåller ca 80 gr vatten!

Jag har hört om många som blir av med sina allergier på LCHF-kost. Hoppas du får samma verkning så du kan njuta av ägg och mjölkprodukter.

Anand
0

Vad svårt det är med att allt ska vara i gram. Många saker vet man ju hur mycket det är i dl men inte i gram. Hushållsvågen får nog stå framme nu Flört

Zepp
0

Äsh.. det går att krångla till allt hur mycket som helst!! Skrattande

Egentligen är det lite nya grundläggade begrepp som du behöver lära dig.. det gör du på några dagar!

Annars så är det rätt bra att skaffa en bok.. jag rekomenderar "Ät dig ner i vikt" av Skaldeman.. mycket pedagogisk och rolig!

http://www.skaldeman.se/Titta%20i%20bok/Sid-008o009.html

Läs gärna tråden som sitter klistrad uppe till vänster.. "Vanliga frågor o svar"!!

Anand
0

Idag stack jag iväg o storhandla. Det är en bit till "stora staden" och mitt i allt så blir jag vrålhungrig! McDonald va ju uteslutet så i ren hungerpanik köpte jag ett korvpaket.

Hunden som också va med delade gärna rå korv med mig men jag tyckte bara att det växte i munnen men vad gör man?

Hade det varit i normala fall så hade det ju blivit en hamburgare eller frukt eller godis eller vad nu som finns att tillgå, istället åt jag 70 g korv och upptäckte när jag kom hem att den innehöll alldeles för mycket kolhydrater! Grrrrrrrrrrr nu har jag på detta sätt fått i mig 10 gr för mycket idag. Jaja inget att få panik över, hellre det än att mosa i sig en hamburgare med bröd eller en massa godis. Jag ska vara stolt över mig själv att jag inte åt upp guldnougaten som låg i bilen och frestade.

Märker att det krävs lite planering eller vad äter ni om ni måste "spontanäta" för att inte dö i hungerattack. Kan tala om att jag är inte så trevlig när jag är hungrig Tyst

På tal om det så har jag beställt Skaldeman. 2 st Flört

MimLan
0

Det går att äta hamburgare för det? Beställ burgare utan bröd och ät med bestick.

Kunde du köpa korv gick det förmodligen att köpa ost. Skivad ost, babybel, etc. Eller ölkorv, eller skivad skinka. Eller färdiggrillat kycklinglår. Och så vidare. Bara att titta runt och inte fundera på gamla vanor. En gång köpte jag två små portionspaket smör/bregott. Funkade fint det med i en situation då jag inte ville ha mat-andedräkt och bara hade två minuter över.

Vanligtvis när man är inkörd blir det inte panikhunger på det här sättet. Vi är många som har märkt att matkontot när vi är på språng har försvunnit helt numera.

Wildrat
0

#22 Makrillfilé på burk är bra panikmat. Ha alltid med en gaffel eller sked i handväskan eller köp plastvarianter i affären…

Ett tips att öka aptitien så här i början är att alltid äta kalla krispiga saker med maten, gurka och sallad innehåller inte mycket kolhydrater och går att ha med till varje måltid.

Köttfärs gömmer mycket fett dvs det är fett utan att det märks särskilt mycket. Det går också att tillsätta en del fett. Se till att köttfärsen du köper innehåller minst 15-17% fett så behöver du eg inte tillsätta nåt extra. Köttfärsbiffar (köttfärs + kryddor + ev lite soja/havregrädde) är jättebra panikmat och funkar jättebra att ta med och äta kalla.

Gillar du kokos så ta en titt i asiatmathyllan. Där finns kokosgrädde vilket är fetare och tämligen kolhydratsnål kokosmjölk. Tyvärr ser förpackningarna likadana ut så du måste läsa ordentligt på alla förpackningar.

Kiasara
0

Jag har alltid en påse nötter (helst macadamia) och ett par små ostar Babybel i handväskan men som MimLan skriver i #23 så är det ytterst sällan som jag idag blir hungrig på språng eftersom de planerade måltiderna mättar länge. På Frasses beställer jag hamburgare med bacon och utan bröd som ett rätt ok alternativ. Jag hoppas att du skriver mer så att vi får veta hur det går och hur vi kan hjälpa till med råd och pepp! Vänligen/ Ulrica

Anand
0

Ja ni är så snälla o hjälper till!

Ja köttfärs är ju bra men det kan jag ju inte äta jämnt. Tänker att magen o kroppen vänjer sig nog med allt fett så det blir en vana.

Just nu så mår jag lite illa och jag tycker att det smakat fett i munnen dessa dagar. Känner också att jag har mer beläggning på tänderna nu. De känns oborstade jämnt.

Jag har försökt äta pålägg som mellanmål med nån grönsak o majonäs men det bara växer i munnen. Tror att det är mjölk o ägg överkänsligheten som spökar också. Det blir nog för mycket proteiner som jag är överkänslig mot. Ska kolla den där kokosgrädden tror jag. Tar gärna tips på andra feta saker som det inte är mjölk eller ägg protein i.

Nästa gång jag går till affären får jag ta med läsglasögonen. Förstår inte varför de förminskat texten på alla produkter Oskyldig

Anand
0

Saknar nåt att tugga på! Efter ett par dagar så suger det efter tex äpple. Rå morot klarar jag inte.

Vitkål kanske man kan äta rå eller blomkål. Det kan väl inte vara så farligt.

Zepp
0

Köp rå chilli eller ingefära.. speciellt ingefäran gör att man blir lugn i magen o avslappnad!

Anand
0

Tack, ingefära har jag hemma men äta den rå? Ok det är bara att pröva Skrattande

camsve09
0

starkt, men gott

Zepp
0

Rätt starkt ja.. men man får något substitut för tuggbehovet iallafall.. det räcker med så lite!!

magma
0

Välkommen hit!

Kan du äta ost? Hårdost? gott och knaprigt är att linda in stavar av gurka eller paprika i ostskivor och knapra på, t.ex till kaffet. Känner du avsmak för fett och längtar efter något "fräscht, knaprigt och syrligt" så kan jag säga att det är mycket vanligt den första tiden!

Det ger med sig- min gissning är att den känslan är en kombination av abstinens, omställningsbesvär samt helt enkelt att det är en stor förändring för hjärnan att anpassa sig till. Om du har svårt att få i dig tillräckligt med energi, känner dålig aptit och kanske illamående så försök att tillfälligt dra ned på fettet eller maskera det med hjälp av grönsaker, glöm inte heller att vara förberedd och komma ihåg att variera kosten.

T.e.x är inte köttfärs ett måste flera ggr/veckan. Du kan äta fisk, skaldjur, kyckling… Ångkokt lax kryddad med salt, peppar och pressad citron med smör ovanpå är mycket gott ihop med t.ex broccoli/haricot verts/ blomkål eller också en kall sallad med råa grönsaker.

Anand
0

Tror inte jag löser detta Gråter

Idag har jag ätit detta än så länge. Med andra ord så ska jag ha i mig 50 g fett till o jag mår illa som det är ändå nu.

Energi kcal: 640,30 Energi kJ: 2057,10
Proteiner: 75,52 Fiber: 3,05
Kolhydrater: 14,30 Vatten: 508,66
Alkohol: 0,00

Fetter:
Fett: 29,08

camsve09
0

Hur länge har du ätit kosten, egentligen? Ta det lungt! Klart att du inte ska tvinga i dig mer mat/fett om du blir illamående!

"Ska" äta 50 g fett till? Varför då?

Fiana
0

#33 ser ut som du valt lite konstiga livsmedel idag - något väldigt magert protein som är dessutom relatativt högt i kolhydrater? - Det brukar vara lättare om man väljer naturligt fett kött/fisk/etc så man inte behöver tillsätta så mycket fett

Anand
0

Ja inte att det blivit någon rutin än.

Frukost soja youhurt 2,5 dl med lite fröer

11 var jag så illamående o hungrig så jag gjorde middag eller lunch kanske

200 gr ryggbiff med grönsaker

Nu kl 3 fick jag i mig en skiva kassler med ost på o lite blomkål

Men om jag ska gå efter 80-80-20 då ska jag väl äta lika mycket fett som protein i gram. Det var det jag mena'

Ska föra in detta i dagboken så får vi se vad jag har kvar att äta.

Anand
0

Ok nu är det

protein 93 gr =48%

fett 36 gr = 42%

kolhydrater 20 gr = 10%

Kanske inte ser så dumt ut i allafall

Fiana
0

Redan 80-80-20 är väl lågt i fett så det ska nog inte bli mindre, helst ska fettet (i gram) vara *minst* lika mycket som protein+kolhydrater (i gram) - jag tror du måste försöka satsa på naturligt fetare livsmedel (brukar vara lättare att få i sig än att försöka sätta i sig "rent" fett i form av smör och kokosfett - i alla fall i början)

Anand
0

Jamen jag trodde att jag enligt viktväktarna åt fel mat så nu när jag ska prova detta så tänkte jag att feta livsmedel det är ju inga problem men jag har problem.

Vilka är dom fetaste naturliga proteiner förutom mjölk o ägg produkter?

Måste till en hälsobutik o köpa kokosfett o sånt. Det värsta är att jag fått för mig att jag inte tycker om det. Hatar Ischoklad!

Det riktiga kokosfettet kanske inte smakar lika illa som Icas för det vore ju perfekt fett för mig som inte vill ha mjölkproteinerna.

Hjälp, jag behöver en personlig assistent, hihi

MimLan
0

#36 Vem har sagt att du skall gå efter 80-80-20? Det konceptet har aldrig varit till för en nybörjare.

Anand
0

så du menar att jag som ätit 93g protein och 20g kolhydrater ska äta minst 77 g fett till idag? ( har ätit 36 g)  Bläääää, hur ska det gå till?  Skulle behöva recept på LCHF chokladbollar utan havregryn för det går ju att äta utan att känna fettet. Kanske inte förresten, sockret försvinner ju med.

Usch, tur jag ska på info möte i kväll så kanske de reder ut en del problematik Skrattande

Anand
0

Nehe? Det verkar som jag fått det mesta om bakfoten. Trodde det var bra att köra en riktig kickstart.

MimLan
0

#39 Kokosfett smakar inget om du har det i t.ex. te. Eller har det som stekfett. (Med reservation för att jag aldrig har smakat silverpaketet.)

Fet fisk; lax, sill/strömming. Fett kött; högrev, entrecote, köttfärs, fläskkotletter, fläskkarré. Parmaskinka, salami, ölkorv. Osv.

Det finns fett överallt. Om man tar en fullfet köttfärs så är fördelningen fett och proteiner i stort optimal. Man behöver inte lägga till fett. Tar man ryggbiff istället för entrecote, gör man det lite jobbigare för sig eftersom ryggbiff är magert, entrecote inte. Rygbiffen behöver nåt fett till i måltiden. Entrecote inte.

Försök äta riktig mat till frukost istället för sojayoghurt. Och lägg till en massa krispigt i maten som du fått som förslag tidigare.

Fiana
0

Det finns kokosfett både med och utan smak (den *med* smak brukar vara mycket dyrare)

#42 80-80-20 är absolut ingen "kick-start" utan något små inaktiva kvinnor kan ta till om de inte går ner på annat sätt och som kan vara för lite fett för att få igång fettförbränningen ordentligt. Kick-start skulle i så fall vara mer fakir typ - men det är verkligen inte att rekommendera till nybörjare (då äter du bara fett kött eller kött och fett och eventuellt lite ägg och smör, inga grönsaker alls osv och man behöver vara bekväm redan med att äta mycket fett om det ska fungera). Göra kickstart är svårt som nybörjare med lchf, för då får man också oftast kraftigare omställningsbesvär av att hålla kolhydraterna *riktigt* lågt (under exempelvis 5gram om dagen) proteinet måttligt och fettet riktigt högt (kanske snarare en fördelning på 0-5 kolhydrater, 70gram protein och 150gram fett) - och nä oftast ingen bra idé att börja med :)

Zepp
0

10Gram Smör 80% fett
60Gram Ägg stekt
100Gram Fläsk sida gris m svål i bit

Anand
0

Ok då har jag varit på föreläsning hos en kostrådgivare. Hon tyckte att jag inte skulle tänka så mycket på fettet i början. 20-40 gr kolhydrater, 0,5-1,5 gr protein per kilo kroppsvikt och fett i den mängd som passa. Nu var väl hon mest ute efter välbefinnande och inte vikt nedgång för hon sa att går man inte ner i vikt så får man öka fettet. Tror jag ska försöka göra på det viset att jag koncentrerar mig på att få ner kolhydraterna och hålla proteinet på bra nivå och fylla på med fett så jag känner att det blir bra o sen öka allt efter som. Kan det va en bra ide tro?

Fiana
0

Risken som händer om du inte äter tillräckligt med fett är även att du inte blir mätt utan för mycket protein och riskerar att komma in i dåliga vanor att hela tiden välja magra protein källor, även om exakt mängd fett kanske inte spelar så stor roll i början så är det mycket fett du kan komma att behöva sätta till för att få upp fetthalten om du valt magert protein.

Lättaste sättet att få till det utan att behöva räkna en massa är att utgå från en "normal" bit fet fisk eller fet köttbit, stek den i smör och lägg till lite ovanjordsväxande grönsaker ät om du är hungrig, sluta när du inte längre är hungrig - svårare än så behöver man inte göra det. Det är om man väljer magert protein eller börjar tillsätta en massa annat som man kan behöva "krångla" och sätta till extra fett etc.

MimLan
0

#46 Fettet ingår som en del av vägen mot välbefinnandet. Jag har själv ätit protein och grönsaker under en lång tid innan jag åt LCHF, inte fettfritt, för jag åt lax och jag använde olivolja och smör i matlagningen. Men det var inte tillräckligt alls. Att undanta fettets betydelse för hälsan är att sabba det för sig själv.

Anand
0

Men jag tänker inte undanta fettets betydelse utan bara försöka få en mer avslappnad tillvaro som Fiana verkar ha. Att inte behöva väga allt.

Det låter så enkelt när vissa pratar om det. En handflata protein morgon/middag/kväll, minimalt med kolhydrater och lägg till fett! Trots att jag inte bantat på flera år så känner jag igen dessa bantningskänslor som kommer. Lusten att bara äta luft så man går ner fort, lusten att väga sig varje dag o se vad som händer.

Jag har ju bestämt mig, jag ska inte banta! Jag ska bli av med lite kilon förhoppningsvis för alltid. Jag har ingen våg och den dagen jag slängde vågen och lovade mig själv att aldrig mer banta så mår jag bättre med mig själv ÄVEN om jag fortfarande är överviktig. Vågen är en jäkla stress. Jag tänker inte mäta mig heller! Jag märker nog fasiken om jag går ner. Den här gången får det inte bli en stress för då kommer jag inte att gå ner.

För 3-4 år sedan så slutade jag banta efter att ha provat alla bantningskurer i denna värld och förmodligen alla tabletter. Jag har då bantat från o till i kanske 15 år. Varje vår har nog detta infall dykt upp. Ibland har jag lyckats bättre än andra gånger. Varför jag bestämde mig för detta var för att jag höll en jättestrikt diet i 3 veckor och det hände inte ett skit förutom att jag var hungrig och sugen jämnt så jag gav upp.

Jag har nu stått på samma vikt sen dess. Inte gått upp eller ner, inte ens nu när jag skadade ryggen på jobbet och låg i soffan augusti - januari ungefär och min promenad bestod i att hämta posten ungefär. Jag åt som vanligt men gick inte upp. Ända förklaringen är att det går åt en massa energi till att ha ont.

Fiana
0

#49 förlåt att jag tjatar lite - men  "En handflata protein morgon/middag/kväll, minimalt med kolhydrater och lägg till fett!" matar in dig lite mer i bantingshörnet än nödvändigt om du vill undvika det och har svårt med fettet - tänk istället på att du ska välja naturligt feta proteinkällor istället för att du ska "tillsätta fett" (om man nu inte är ett stort "fan" av kryddsmör vilket jag är :P). T ex ta entrecote och stek i smör och servera med sallad - ät tills du inte längre är hungrig. Det är i princip bara om du väljer magert protein (t ex ryggbiff istället) som du behöver vakta på proteinmängden och att tillsätta fett för att inte äta sig mätt på protein istället för fett+protein. Man *kan* ta vägen med de magra proteinkällorna och tillsätta fett på olika sätt, men då blir det genast mycket mer balanserande och vaktande. Beroende på vad du väljer att huvudsakligen äta blir det olika "lätt" eller "svårt". Man får såklart göra precis som man vill, med tiden lär man sig vad som fungerar för sig själv. Men det är lätt att "måla in sig i ett hörn" om man håller kvar vid de naturligt magra proteinkällorna istället för de naturligt feta när man börjar.

Anand
0

Mmm, idag tog jag det sista på ryggbiffen, stekte den i smör och använde även kryddsmör. Lite grönsaker så nu är jag mätt :)

Visserligen älskar jag entrecote men jag tror inte plånboken tillåter att äta det varje dag. Blandfärs är ju bra fett med. Fisk är jag så dålig på för det är bara jag som äter det så det får bli lunch då bara jag är hemma.

Jag tror jag kommer in i det och jag lovar att hålla mig borta från magra proteiner. Har beställt 2 böcker nu med så då får jag fler tips och sen hitta jag kokboken som fanns i någon tråd här så den ska jag ta hjälp av med.

Kram på er alla hjälpsamma

Anand
0

Då har det gått en vecka till o jag tror jag börjar få kläm på det här.

Håller mig oftast till 80 % fett och 20% protein. Det brukar bli enstaka % kolhydrater som stjäl poäng från fett eller protein.

Äter i regel 80 gr protein, ibland mindre och ibland mer. Trodde aldrig att jag skulle lära mig äta så mycket fett men det går. Har lärt mig att smyga in det lite överallt.

Har idag ätit 50 gr paranötter för o få i mig mer magnesium eftersom hjärtat slår lite häftigt ibland. Går inte ner i vikt men det är väl bara att vänta o se Tungan ute

Zepp
0

Bra.. det är egentligen inte såå svårt.. det är bara tvärt om vad man lärt tidigare.. och jag lovar.. du får snart in rutinen och då slipper du kolla på fördelningar o sånt, det går av sig självt!