Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6026 ggr
Skaldeman
0

Synpunkter på choklad

Hej!

Redaktionen hade fått en bunt varuprov från ett företag som säljer choklad utan socker (men med kolhydrater). Jag delade ut några kakor till hågade provsmakare under kryssningen. Är det någon som har några synpunkter så är jag tacksam för en kommentar.

Sten Sture

nobban7
0

Ah, det missade jag Förvånad

E-moll
0

Det som jag och A-dur fick var i alla fall synnerligen angenämt att förtära, måste jag medge. Tittade man på innehållsförteckningen var den också föredömligt kort.

Jag ger åtminstone vårt varuprov VG. På gränsen till MVG faktiskt.

/M

nobban7
0

Nån ny sort?

Aniara4
0

Hur många gram kh? Jag har satt en gräns vid 20g/100g. Och av den chokladen blir det ändå inte mer än en ruta någon gång vid högtidliga tillfällen!

Adur
0

Den har 24.6 g kolhydrat per 100 gram.

Innehållsförteckningen var dessvärre på finska, men chokladen är i alla fall sötad med något som heter agavenektar. Och så är det yumberry i den. Vad nu det är för bär.

God var den i alla fall. Tungan ute Den var liksom mjuk och lite "smörig" och med en syrlig smak.

hemul
0

Det hade varit bättre om de använt vanligt socker, men agave låter väl naturligt och bra förstås. Agavesirap (-nektar) är nästan lika illa som HFCS. Nu dör man väl inte av ett par rutor choklad ibland, men det är ju onödigt att köpa specialchoklad som är sämre än vanlig mörk choklad.

http://en.wikipedia.org/wiki/Agave_nectar#Composition

Adur
0

Ja, jag hör till dem som hellre äter lite vanligt socker vid enstaka tillfällen än att jaga konstiga ersättningar. Fast jag äter ändå så små mängder att det inte har någon större betydelse för mig vad de sötar med.

Om de däremot marknadsför produkter som "nyttigare" bara för att de är sötade med något annat än vitt socker, är det förstås irriterande!

Fördelen med den här chokladen är att den innehåller kokosfett (jag gissar att kookosvoi betyder det!) och kakaofett men inga andra konstiga fetter eller andra mystiska ingredienser. Jag kan mycket väl tänka mig att köpa den om jag snubblar över den i framtiden. Glad

hemul
0

Det gäller t.ex. Lindth också IIRC. Det sista du sa alltså! Flört

Adur
0

#8 Just nu har jag Anthon Berg-choklad hemma, 72%. Den innehåller inget kokosfett, utan enbart kakaosmör.

Sen har den ett emulgeringsmedel som heter rapslecithin, vilket inte säger mig någonting.

Jag måste kolla lite närmare på Lindth nästa gång jag handlar. Glad

Bilringar
0

Jag kan bekräfta att kookosvoi är kokossmör (voi = smör). Vad heter denna choklad? Vem tillverkar? Var säljs den?

Anand
0

Gottegris som jag är så är jag så nöjd med mig själv som inte rört något socker på 3 veckor men så ska vi ha kalas på lördag och då hittade jag lchf:s recept på typ kladdkaka. Men inte hittar jag någon choklad utan socker så det blir ingen kladdkaka för mig.

Känns litte dumt o inte kunna ta något på hela dagen men jag får väl finna mig i det.

hemul
0

Adur, med några enstaka undantag innhåller Lindts 70% och mer inte lecitin eller andra konstigheter. Det enda undantaget jag kommer på på rak arm är Ecuador Jag gillar deras choklad. Att den är  relativt billig gör ju inte heller. Tungan ute

E-moll
0

Typiskt. En av mina favvosar :-)

Skaldeman
0

Tack för synpunkter. Firman som skickade dessa varuprov till oss heter:

http://www.sockerfri.com/

Jag har en påse med nära nog kolhydratfri brödmix som jag ska testa till helgen. Kanske skriver jag några rader i nästa nummer av LCHF-magasinet.

/SSS

Gabriela
0

Jag struntar i kolhydraterna i choklad, faktiskt. Choklad utan sötma är oätbar, den behöver sötma på något sätt. Nu har jag inte smakat dessa nya sorter men vad innehåller dem? Socker, honung…??? Jag undviker inte choklad med rårörsocker eller honung men konstgjorda söttillsatser flyr jag ifrån. Idéen är att inta mycket små mängder vanligt sötat mörk choklad.

Dessutom, är dessa chokladsorter rättvisemärkta? Obestämd

Nya företag som vill "surfa vågen" med en viss livsstill aktar jag mig för.

PS. Kollade lite snabbt på deras hemsida och de sötar med, hör och höpna, aspartam. Tala om att brända dina neuroner!