Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2995 ggr
wickan57
0

Helt otroligt

Har ätit enl lchf under ca 1 år men började med allevopåsar. Gick ner 10 kg, är även ute o går ca 6 km per dag.

Nu under några mån har jag börjat äta kolhydrater som 2 små potatisar, lite pasta etc, nu har jag gått upp ca 4 kg. Är det verkligen kolhydraterna som gjort att jag gått upp i vikt igen??

Någon som vet??? Ledsen Gråter

malinmagnusson
0

Jag tror att det är pga kolhydraterna iaf, är väl mest vattenkilon. Dem tappar du snart om du är lite mer strikt ett tag. Var inte ledsen. 4 kg är ingen katastrof

Wtn3
0

2-3 av de kilona är för att du bundit mer vatten igen, det kommer alltid som ett brev på posten när man äter kolhydratrikt.

Zepp
0

Kör på så ett tag om detta är vad du kan tänka dig att leva med.. vi varierar med något kilo per dag iallafall!

Om du däremot fortsätter att gå upp får du fundera på hur du skall agera framöver!

Det är ju inte kolhydraterna i sig som gör att du går upp.. snarare hur de påverkar din kropps hormoner.. som i värsta fall kan stänga av din fettförbränning samt öka din aptit.. iomed att du då inte får tillgång till fettlagren!

Pröva du ett tag.. o fundera på vad som påverkar dig!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

dufva
0

Snabbt ner blir ofta snabbt upp igen.

Försök hitta en linje som du kan hålla långsiktigt.

Jag har inte hört en enda person någonsin som bantat med påsar och sen lyckats hålla vikten långsiktigt.

Ett år senare sitter alla kilon där igen.

Låt vikten stabilisera sig och välj sen ett sätt att äta som du tivs med.

Att slänga in pulversvält med jämna mellanrum gör bara att du saboterar för dig själv långsiktigt.

wickan57
0

Men du missförstår. Det är över 1 år sedan jag åt dom där pulverpåsarna sen börja jag med lchf…..

Anand
0

Jag fattar inte detta med vattenkilon. Jag har hållt på i 3 veckor och tappat 1 kilo kanske. Inga vattenkilon där inte. Nu är jag inne på tredje dagen med bara de kolhydraterna som är i kaffe och champinjoner.

Wtn3
0

Om du gått ner i vikt med LCHF ska du inte kunna förvänta dig att sen kunna långsamt fasa in kolhydrater igen, för om det var den kolhydratstinna kosten som gjorde att man gick upp från början kommer man inte tåla den bättre senare i livet. Jag har tappat runt 40 kilo med LCHF, men skulle jag äta ett par potatisar om dagen i ett par veckor skulle jag direkt gå upp tre kilo igen, då räknar jag med att ungefär två av dem är vatten och ett är fett. Kort sagt, är man känslig för kolhydrater kommer man vara det hela livet.

En del binder kanske inte lika mycket vatten i kroppen som andra, men om du övergick från någon lågkaloridiet till lchf kan det också vara så att du redan hade tappat mycket av det lagrade vattnet.

WilliamJ
0

Det finns ändå en liten "flagga" att det här är rätt..

Evolutionärt…

Äter vi LCHF under större delen av året när vi inte har tillgång till sötare mat, så kanske vi ska snabbt lägga på oss lite extra vikt under hösten när frukt och bär finns (precis som björnen).

Det kanske ligger något i det här med ökad insulinresistens, men att det bara är en naturlig överlevnadsmekanism?

dufva
0

Ok, då är det nog mest vatten du bundit upp eftersom lite kolhydrater kommit till

En del muskelmassa kan du fått av den tiden du ätit lchf

Nåt kilon kan dessutom vara felmarginal med det som finns i magen och tarmarna

Prova käka lite mer strikt och kolla vikten igen om 3-4 darGlad

Zepp
0

Vattenkilona förklars lättast så här;

Glykogen är den form som kroppen lagrar sitt glukos, det är en stabil form och består till stora delar utav glukos och vatten.. en del glukos till tre delar vatten!

När du dränerar ditt glykogenföråd måste det spjälkas i en process som kallas för glykogenolys.. då frigörs vattnet och eftersom blodet vill ha en bestämd vattenhalt så kissas överskottet ut!

"Glykogen är en polysackarid som människokroppen (och de flesta djur) använder för att lagra kolhydrater, ungefär som växter använder stärkelse. Glykogen finns i benmuskelceller, till viss del i vanliga muskelceller samt i levern (cirka 10 % av leverns vikt). När kroppen behöver energi kan den spjälka glykogen så att det bildas glukos. Molekylen består av glukosmolekyler som sitter sammanbundna med alfa-1,4-glykosidbindningar. Var åttonde till tionde glukosenhet är dessutom kopplad till en annan sådan sträng genom en alfa-1,6-glykosidbindning."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glykogen

Vi kan alldrig dränera glykogenet helt, utan när tillgängligt glukos i blodet minskar på grund av dålig tillgång stängs musklernas förmåga att använda glukos av och de blir beroende av fett för sin energiförsörjning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.