Kolsyrat
Jag har läst att kolsyrat är totalförbjudet! Det där har jag nog inte fattat riktigt. Ok att man inte ska dricka kolsyrat smaksatt vatten men rent vatten kolsyrat hemma i soda streamern är det samma sak där? Och varför?
Första gången jag läser att kolsyrat skulle vara totalförbjudet. Inget är totalförbjudet. Många undviker kolsyrat. Många dricker kolsyrat. Även smaksatta sålänge drycken inte innehåller kolhydrater. Många dricker kolsyrat som innehåller aspartam. Andra skyr det som pesten.
Kolsyrat lär öppna magmunnen. Nu kommer jag inte ihåg om nånting då kommer ut eller går in, men om du söker på sajten finns det mycket om ämnet.
Jag läste det i Skaldemans bok men det stod ingen förklaring. Klart man inte ska dricka kolsyrat med socker i, det förstör ju!
Jag kan bli lite hungrigare av att dricka kolsyrat. Enda nackdelen som jag ser det.
Kolsyrat släcker törsten lättare och sägs göra dig hungrigare antingen genom att stimulera aptiten eller tömma magsäcken fortare. Själv älskar jag kolsyrat vatten, Soda Streamern går varm här hemma. Denna gör också att jag dricker mer vatten än tidigare och jag småäter inte längre på kvällarna så för mig är det bara fördelar, inga nackdelar.
Dricker också hemmabubblat vatten. Det blir om inte annat godare och festligare att dricka kolsyrat vatten till måltiderna än vanligt kranvatten.

Någon sa att syran kan påverka tandemaljen, och att de mineraler som finns i "riktigt" källvatten minskar den effekten men att det inte är lika mycket mineraler i vanligt kranvatten, och att det därför skulle vara sämre med hemmabubblat (eller "fuskbubbelvatten" typ BonAqua)
Jag dricker smaksatt mineralvatten när det ska vara lite festligare, samt när jag jobbar natt för att motverka illamåendet jag brukar få framåt småtimmarna.
Kolsyran öppnar nedre magmunnen tidigare än den skulle utan kolsyran. Mat som inte är färdigbearbetad i magsäcken åker då ut i tarmen. Man kan bli hungrig tidigare(?)
Parkinsonpatienter rekommenderas tydligen att ta sin medicin tillsammans med ett stort glas kolsyrat vatten för att snabbare få ner medicinen i tarmen, åtminstone om det är bråttom när skakningarna sätter in.
Håller med Wildrat om att det släcker törsten lättare, och även jag får en känsla av att vara mättare efter måltiden men jag har inte studerat närmare om det verkligen är så…

Jag dricker kolsyrat.. det e bubblorna som jag vill ha det läskar lite mer ån kranvatten!!
Åandrasidan är jag en sån som alldrig dricker till maten.. jag tuggar maten innan jag sväljer den!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Själv har jag ersatt småätande på kvällarna med mycket hemmabubblat vatten, om jag lyxar lite så blir det med lite citron eller lime i också.

jag är också en sodastream junkie, fast endast kranvatten blir bubblat här. har som #9 ersatt mycket småätande kvällstid med bubbelvatten.
dricker aldrig heller till maten, men ofta stora glas mellan måltider., tar även med mej hemmabubblat vatten till jobbet, häller över i en vanlig pet-flaska, snål som jag är…..
har inte märkt att jag blir hungrigare av det.

Jag avskyr kolsyrat, oavsett vad det skall smaka. När det är kolsyrat så smakar det ju likadant oavsett vad det skall smaka så vad spelar det för roll? Som törstsläckare är en bubbelfri vätska överlägsen. Kolsyrat gör bara att man känner sig uppkörd och proppmätt.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus