LCHF-Café?
Tänkte höra med er experter här vad ni tror det finns för underlag för att starta ett LCHF-café? Jag bor i Sundsvall och är väldigt sugen på att öppna ett café som är inriktat mot LCHF men som ändå inte skrämmer bort "vanliga" fikasugna. Jag tänker mig goda sallader med feta dressingar, Chokladmousse med olika smaker/nötter, cheesecake med nötbotten, oopsie-smörgåsar m.m. Med lite olika grad av kolhydrattolerans men med bra mat utan tillsatser och aboslut inga lättprodukter.
Tror ni att det skulle fungera och vara någorlunda lönsamt?
Jag personligen skulle tro att det skulle vara mest lönsamt- eller åtminstone ge det största kundunderlaget- att ha det traditionella utbudet och LCHF-alternativ. Trots allt så är det många gånger så att det kanske bara är en person i en familj som äter LCHF, medan de andra inte har intresse eller vilja att sluta äta sitt socker och mjöl.
Spännande idé!
absolut!jag är själv Sundvallsbo och söker alltid alternativ när jag ska fika:)
jag blir kund direkt:)
Lycka till!
Jag håller med #1. Försök att inte låsa in dig på LCHF, utan salladerna skall ha valfria dressingar. De feta rörorna i baguetterna kan finnas i skålar också. Osv.

Det bästa är väl att starta som #1 och #3 föreslår och om du märker att kundunderlaget på LCHF är tillräckligt stort öka utbudet på den fronten efterhand
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Om du dessutom har ett brett glutenfritt utbud (vilket borde gå att kombinera med lågkolhydrat i många fall) så får du nog ännu mer kunder
Jag är oxå från sundsvall och skulle bli kund direkt 
Det kanske rentav är någon som vill bli affärspartner?
Det finns ju ganska många caféer här i Sundsvall och det är väl det som håller mig tillbaka lite. Men jag fick höra av en vän att det relativt nystartade Tant Anci & Fröken Sara som är inriktat på ekologiskt går väldigt bra, de har fått byta till större lokal. Så det kanske finns underlag ändå.
Vill ha en mysig miljö i lite romantiskt gammaldags hemtrevlig stil så att det vänder sig både till äldre och yngre, tror att många äldre vänder om det ser för "flashigt" och stelt ut. Har kommit på ett namn som innefattar bokstäverna LCHF men jag tänker inte avslöja det här ifall jag skrider till verket! =)
Jag har aldrig drivit ett eget företag förut och har ingen erfarenhet i café eller som kock men jag älskar att baka och laga mat. Så att starta det ensam känns som att ta vatten över huvudet.

Åhh jag hade gärna blivit affärspartner…. men bor alldeles för långt bort. (är några mil mellan gbg o sundsvall, haha) Känner du ingen som oxå skulle vara intresserad av att starta, för jag tror de kan vara väldigt tufft att börja själv, kan vara skönt att ha en stöttepelare! och en till som kämpar för samma sak! Finns massa bra information på nätet om att starta eget, även m assa bra böcker som man kan låna på biblioteket. Sen finns det "starta-eget"-dagar som man kan gå på (verksamt.se har massa inf)
Jag har oxå funderat på lchf café. Tror att de kan bli väldigt "smalt" med bara lchf, men som #5 skrev, så kanske kombinera med gluten? och ngn mer allergi kanske? är inte så stort utbud på "allergi"-mat/fika vad jag sett iaf… Fast ijoförsej RIKTIG mat borde ju inte skrämma bort folk… jag säger knappt aldrig att jag äter lchf när folk frågar (folk har svårt att förstå, iaf i min närhet) utan jag säger att jag äter riktig mat. För det är ju sant :)
Hade gärna ätit cheesecake med nötbotten… lät JÄTTEgott!! :)
Fik där man kan beställa 2 kokta ägg och ett glas mjölk skulle jag vilja ha! :) Kan behövas ibland när energin tryter när man går på stan…
Gillar inte heller riktigt de här "flashiga" ställena, ett gammeldags mysigt fik hade jag gärna sett! :)
Lycka till! och kommer jag till sundsvall så kommer jag gärna och fikar hos dig :)

Finns det inget nyföretagarcentrum eller liknande i Sundsvall? Där kan man få massa (kostnadsfri) hjälp och kurser, och kanske hitta en partner!
Vi håller på att starta upp ett bageri/café i Hunnebostrand, som ligger på Västkusten. Eftersom jag äter LCHF så kommer vi definitivt att även ha LCHF/Diabetes/GI/glutenfritt. Inte så mycket men sådant som är baserat på LCHF tänket. Jag ska även berätta för personalen hur man LCHF-anpassar t.ex mackor (utan macka)