Något gott till kaffet
Hej jag har totat ihop en efterrätt eller bakelse om man vill. Den är enkel att göra men tar lite tid, så gör den dagen före. Den innehåller ca 11 % kolhydrater och 78 % fett enligt Minmat. Det blir 8 stora bitar på vardera ca 9g kolhydrater. Jag har fått beröm för den av mina vänner som har smaka den. Så nu vill jag höra era kommentarer både de positiva och framför allt de negativa, Om jag skall göra om receptet på något sätt. Romen kan uteslutas om man vill, det påverkar inte kollisarna något utan fettet stiger lite.
såg väldigt gott ut iallafall
Går det använda något annat än vit choklad?
Inspirerande!
Att bygga lager är grejen för att det skall kännas lite extra piffigt. Jag gör det gärna i små glas.

#2. Jag har funderat på att bara använda vaniljpulver eller vaniljstån.
Såg väldigt gott ut men vit choklad är väl inte så LCHF?
#4 jag föredrar nog vanlijpulver framför vit choklad för att minska på sockret.
Så fin den är!

Jättefin, låter mycket gott.
jättetjusigt!! Den SER verkligen ut som att den skulle innehålla socker, haha, men det är nog pga halongelen. Tar man bort den vita chokladen och smaksätter med vanilj istället såkan man nog spara in en del kolisar som sagt :)

Jag har inte provat utan vit choklad. Jag tror nog att man får tillsätta något sötningsmedel tillsammans med vaniljen annars blir den nog för starka smaker av chokladen och hallonen. Jag gjorde den för att bjuda de som inte äter LCHF och samtidigt kunna äta själv. Utan att få i mig så mycket kollisar som det är i vanliga bakelser.

Den såg väldigt god ut!
Några frågor, är det de avsilade hallonen man lägger i botten och häller gelen över, eller tar man nya hallon? Tänkte att om man kokat hallonen innan så är det väl inte så mycket konsistens och smak på hallonen som silas av, eller?
Vad är det man smörjer formen med, smör? Smälter inte det av den varma gelen? Ger det någon smak, eller kan man använda t.ex. kokosfett (utan smak) istället? Eller kan man ha typ plastfolie i botten på formen som man sen kan dra av när man vänt på formen?
Om man gör i glas så måste man väl lägga i omvänd ordning och börja med chokladmoussen eftersom det väl är snyggast att gelen är överst, eller?
När du skriver aluminiumform, menar du en sån där engångsform av aluminium? Har du cm-mått på såna istället för dl, för jag tror alla mina glas/porslinsformar rymmer mer än 8 dl, men om jag kunde mäta ytan så kanske jag kan hitta någon passande form ändå.
Jag ska nog prova, men jag får göra om lite, tänkte som andra föreslagit skippa vit choklad och köra vanilj istället, och kanske kan ha lite baileys istället för rom i chokladmoussen (såvida man inte kan köpa miniflaskor med rom? Eller kanske använda essens? Blir förvisso fler kolhydrater av Baileys antar jag. Sen så har jag inte blad utan gelatinpulver så jag får kolla hur mycket det motsvarar. Kanske skulle kunna prova med blåbärsgele nångång också för omväxlings skull, blir nog fin färg på blåbärsgele också.
Detta tror jag att jag skall ha till min sons student.

#11.
Jag tar nya hallon. Använder smaklös kokosolja att smörja formen med, gelen kan svalan tills den är nästan kall innan man häller den i formen. Jag använder engångsformar. Volymmässigt blir det lika mycket av varje smak, så storleken på formen är av ring betydelse bara den rymmer ca 8 dl och inte är för vid. I alu-formen jag använder blir varje lager ca 1 cm tjock. Vad du använder för något att smaksätta chokladmosen med har ingen betydelse bara du tycker att det blir gått. Om du använder glas så tänk på att det är ganska mäktigt, så använd små glas. Receptet är på ca 8 portioner.
Ser väldigt smarrigt och snyggt ut! Jag skulle nog också försöka göra utan vitchokladen , gjorde pannacotta till påsk, sötade med maltitol och smaksatte med vaniljstång, det blev jättegott, om det är så att man ska räkna hälften av kolisarna i maltitol som en del säger, blir det ändå mycket mindre än i den vita chokladen. Om du inte misstycker så skulle jag vilja påpeka ett par galna stavningar, lite synd när det nu ser så proffsigt och snyggt ut i övrigt: mousse ist. för mose och mascarpone ist. för maskapone!