Låglaktos eller vanlig...
Hej har funderat på detta med låglaktos produkter.
I LCHF synpunkt är det skilnad på låglaktos och vanliga mjölkprodukter.
Köper dessa produkter till sambon som är laktosintollerant, och
just nu äter och driker även jag dessa. Men ska jag köpa vanlig mjölk mm. Till mig eller har det någon LCHF-inverkan? I så fall negativ eller positiv?

Spelar ingen roll. Laktosen finns kvar, fast nedbruten med tillsatt laktas. Det är därför den smakar lite sött.
Det enda du ska tänka på är fetthalt och kolhydratmängd!

Tack snälla!
Då fortsätter jag med laktoslågt, men ska nog försöka miska mjölkprodukter över lag, dricker och äter nog rätt mycket tror jag.
Nog är det skillnad mellan kolhydrater och kolhydrater. Jag skulle exempelvis välja stärkelse över druvsocker vilken dag som helst. Så jag vill inte tro att det är så enkelt som att man bara behöver tänka på fetthalt och kolhydratmängd.
Men jag har ingen aning om vilken av gräddsorterna som är "bäst" ur LCHF-synpunkt. Rent instinktivt skulle jag gissa att låglaktos är sämre bara för att den smakar sött men det är som sagt bara en gissning. Jag tycker dock att den är godare, så jag skulle själv bli glad om jag fick det svart på vitt att den inte är sämre.

De är lika dana ur kolhydratsynpunkt!
Laktos är en polysakarid bestående av en glukos och en galaktos.. man tillsätter Laktaz så att bindningen bryts.. därmed känner du den söta smaken på tungan!
Stärkelse omvandlas till glukos i kroppen så skillnaden är obefintlig!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.