Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 4774 ggr
LarsCarlHansFson
0

Upphettat kokosfett

Man pratar ju om att det är bra med kallpressat kokosfett, man vill inte att det ska upphettas eller raffineras vid framställningen.

Hur är det då när vi brukar den? Jag och många andra har det i hett kaffe eller te, samt steker i det.

Förstörs mycket av det nyttiga i kokosfett då man hettar upp det? Eller är det bara i framställningen det inte bör upphettas?

Wildrat
0

Det nyttiga i kokosfettet är den mättade fettsyran laurinsyra och den förändras inte av värme.

cnidaria
0

Jag har läst någonstans att kokosfett klarar 190 grader innan det börjar förändras på molekylnivå. Det är ganska mycket mer än tex smör har jag för mej. Huruvida laurinsyran förstörs eller inte vet jag inte. Låter märkligt att den skulle vara opåverkbar.

lizaohman
0

Någon visste (för nåt år sedan) att nyttigheter ångar bort ifall kokosfettet upphettas för mycket. Vilka nyttigheterna var minns jag inte, men misstänker laurinsyran. Själv är jag försiktig med det dyrbara kokosfettet och sätter det inte i hett kaffe till exempel. Jag tillför kokos först när kaffe/te svalnat (häller lite grädde i). Om det är rätt eller onödigt vet jag inte, vill bara ta det säkra före det osäkra.

Zepp
0

Så här är det har jag för mig.. den kallpressade med smak är dyr och onödig att ha i matlagning.. såvitt man inte vill ha själva cocossmaken!

Den kan även innehålla spår av någon vitamin och kanske någon mineral!

De andra är varmpressade från copra vilket är det torkade fruktköttet.. varför det behövs lite värme!

Iallafall.. det viktiga med kokosfettet är Laurinsyran och Kaprylsyran., och dessa är mättade fetter och de tål höga temperaturer.. de förstörs altså inte vid matlagning vid nomala temperaturer!

Förr var det alltid cocosfett man friterade i, tack vare dess höga värmebeständighet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
0

Mättade fetter har starka bindningar mellan molekylerna, bindningar som kräver mycket energi (värme) för att bryta. Detta betyder att det ska mycket till innan molekylkedjan förändras. Det är detta man eftersträvar när man härdar oljor till margarin, kemiska reaktioner gör konstgjorda starka bindningar där det tidigare var svaga.

Kokosfett består till 90-95% av mättade fettsyror med starka bindningar mellan atomerna i molekylerna därför tål det värme bra.

Smör där man tagit bort proteinet och vattnet (smör är bara 80% fett) tål värme precis lika bra som kokosfett. Häller nog nästan lika länge också vilket är ca två år i rumstemperatur.

Wildrat
0

#3 Fleromättade fetter är däremot känsliga för bla värme. En fleromättad fettsyra är omega3 som vi alla vet är nyttig. Därför bör man alltså äta fisken, de ekologiska äggen och gräsbetesköttet rått så inte det nyttiga fettet förstörs, eller hur?

LarsCarlHansFson
0

Tack, nu känner jag mig lite klokare =)