Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 6899 ggr
binabus
0

Sojaprotein i kh fattigt bröd

Hej,

Jag har endast hållt på med LCHF i två veckor nu och jag blir så himla inspirerad av alla recept och allas framgångar här. Jag undrar om det finns någon där ute som sitter på ett bröd/kex/knäckebröds recept som innehåller så lite kolhydrater som möjligt. Sen har jag en hel del sojaprotein hemma som skulle vara roligt att använda till något trevligt bakverk. jag saknar något gott att bre smör och ost på. Om ni har något bra recept, skriv gärna hur många kolhydrater det är per bit/portion.

Väntar med spänning…

Muskrat
0

Soja är en produkt jag undviker som råttgift :)

reumatusse
0

Soja ÄR råttgift :) I alla fall kraftigt allergiframkallande så då kan det ju inte vara bra.

Här är ett recept med ca 1 kolhydrat per skiva.

http://ordinationer.wordpress.com/2009/09/06/lchf-brod-med-linfro/

mazen
0

Här kan du läsa lite om Soja

http://www.westonaprice.org/Principles-of-Healthy-Diets-Swedish-Translation.html

Titta till vänster, en bit ner hittar du Mat - Recept på bröd brödbaserade rätter, annars googla och skriv bröd lchf tex den här

http://www.lchf-recept.se/knackebrod/

Mitt favobröd är Lembasbröd

Wildrat
0

Här tror jag det finns recept med sojaprotein.

Zepp
0

Soja måste vara fermenterad innan den duger som mäniskoföda, typ temphe, natho o sojasås!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

binabus
0

men oj.. de hade jag inte en aning om… varför är den "giftig" kanske ska googla de lite.. Tack för alla svar!

Zepp
0

Du lär inte då av lite sojamjöl.. det är bara olämpligt att äta i större mängd!

Bland annat innehåller det en del kroppslika hormoner!!

Voltaire
0

"Bland annat innehåller det en del kroppslika hormoner!!"

Vilket skulle kunna innebära att man får acne av det, om man är känslig?

Vår funktionshindrade tonåring har uteslutit mejeri och gluten, men vi upptäckte förra veckan att skolan ger honom sojamjölk. Han var så fin och fri från acne i somras och under hösten, men dom kom tillbaka innan jul. Nu hoppas jag att det är sojamjölken, så vi kan utesluta den!

reumatusse
0

Min dotter föddes som mjölkallergiker och BVC skrev ut sojavälling till henne. Jag min dumbom trodde ju på den läkaren och gav henne det. Nu är hon 10 år, kraftigt sojaallergisk, har råkat ut för anafylaktisk chock. Hennes dietist säger att hon ser en kraftig utveckling av sojaallergi, säkerligen pga alla sojaprodukter på marknaden. Just nu är ju laktosintolerans på modet och alla barn med magknip rekommenderas sluta med mjölk. Vad ges då i stället, jo soja.

Nu dricker ju alla stockholmarna sojalatte har jag hört. Smarta de där Flört

dufva
0

Obearbetad soja är egentligen inte att betrakta som människoföda.

Som fementerad produkt har den använts som nödåtgärd vid svält

Industrilobbyister har lyckats sälja in produkten i väst på ett ofattbart effektivt sätt.

Tom med påstådda hälsoargument

Symptom som kan ses hos storkonsumenter

• Den ger små flickor för tidig pubertet

• Pojkar däremot kan försenas i sin utveckling

• Dämpar/stänger av sköldkörtelfunktionen

• Påverkar potensen

[shimpo]
0

Ska jag inte äta sojabönor heller då?

lizaohman
0

nix

Zepp
0

Du kan äta sojabönor.. om du blötlägger dessa i åskilliga dagar, pressar ut all vätska med några dagrars mellanrum samt jäser alltihopa någon vecka!

Men det är betydligt enklare att köpa fädiga produkter där de gjort allt jobbet redan, temphe. natho och soyasås!