Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsovinster
Läst 3244 ggr
Ticka
0

En fråga om inculin och blodsocker

Jag är lite trögtänkt i dag och funderade över va detta betyder i realiteten…

Vi var 10 personer som tog blodglukos. Vi hade alla ätit samma mat till lunch. Jag och en annan "kurvig tjej" hade låga värden, ca 3 meddans de slankare tjejerna hade upp mot 7 i blodglukos.

(Detta var innan jag gick över till LCHF.)

Är detta svaret på anledningen till mitt socker sug?

Att jag släpper in glukos i cellerna snabbare och därav har mindre socker i blodet?

Men var registreras behovet av näring?

Och va betyder det ur insulin utsöndringen?

Betyder det högre risk för diabetes?

MatsL
0

Jag skulle vilja förklara det så här:

Människor får olika insulinutsöndring (både hastighet och mängd) efter samma måltid. Du tycks tillhöra dem som får ett aningen för stort insulinsvar och därmed riskerar att sjunka för lågt i blodsocker, vilket kan ge dig sötsug och andra obehag. Genom att undvika de snabba kolhydraterna minskar du insulinsvaret och slipper sötsuget. Varför vissa har detta för stora insulinsvar på kolhydrater vet man inte riktigt, men där finns bland annat en genetisk komponent. Om du har högre risk för diabetes beror på hur du hanterar det hela. Om du dagligen belastar kroppen med dessa blodsockersvängningar tror jag risken för insulinresistens ökar. Du tröttar ju ut systemet. Det är heller inte nyttigt för hjärta och kärl. LCHF verkar ur den synvinkel vara perfekt för dig. Om du har möjlighet, så kolla blodsockret efter en LCHF-måltid också.

matvraket-se
0

inte högre risk för diabetes men väl för övervikt (som på sikt kan ge ökad risk för diabetes)

är lyckligt insulinfri typ 2 diabetiker efter ett drygt år med kolhydratreducerad kost