Hej alla!!
Är ny när det gäller lchf och hittade hit av en slump eftersom min egen fotoblogg heter i fokus =) I allafall så har jag börjat med lchf i torsdags, eftersom jag har ca 15 kg övervikt och jag har bestämt mig att verkligen satsa nu effter flera års upp och nedgångar med vikten. Har pysslat med lite gi innan. Men nu funderar jag om det är olika faser och menyer man ska följa. jag kör bara protein, sallad och lite gräddsåser till lunch och middag. till frukost äter jag keso 1/2dl, lite fjällfil 2-3 msk och några hallon toppad med 2 msk musli som jag gjort själv bestående av pumpa & solros frön, kokos och kanel. Mellanmål har inte blivit av men idag kände jag att det hade varit en bra grej. Finns det något snabbt som man bara kan slänga i sig i farten typ proteindrink eller liknande?? Vad tror ni som läser detta och är rutinerade är detta ok???Vill verkligen satsa nu på detta så jag vill och hoppas att jag äter rätt så det ger resultat. /veronica
jag har alltid färdigt kokta ägg i kylen. De är bra att ta till om man behöver nåt snabbt och lätt.

Väldigt många kommer hit med föreställningen att LCHF är en diet, i stil med pulver eller VV-dieter, och att man behöver någon slags recept och att vissa livsmedel är "förbjudna".
LCHF är ett livsstilsprojekt, där man går över till att äta mat som man mår bra av, och då håller det inte att mixtra med "typ proteindrink eller liknande". Det finns snabba fixar om man vill få i sig någonting som stämmer med idén kring LCHF, en är redan nämnd här, kokta ägg. De innehåller en närmast idealisk blandning av näringsämnen och man kan faktiskt leva bara på ägg, även om det blir en aning enahanda.
Om du vill ha någonting som är riktigt mäktigt och mättande, så kan du göra pemmikan. Det är inte så kvickt att preparera, men när man väl har ett antal små paket, så håller de sig länge, och man kan ta med sig dem på resa eller långvandring som färdkost.
Och alla såna paket av protein och fett behöver man en del vatten till för att det ska funka bra, men det är ju bara att se till att dricka vatten när man blir törstig. Det blir man på ägg och på pemmikan.
Men generellt, om du äter LCHF, så kommer suget mellan måltiderna att minska och att vara lättare att fördra, eftersom man håller sig ohungrig längre. Så det enklaste du kan ha för att stoppa i dig är kokta ägg, som inte innehåller mycket kolhydrater. Man kan också ta en bit ost, men den innehåller också en del kolhydrater, så det kan vara olämpligt för den som är mycket känslig för kolhydrater. Jag tror inte att du hör dit, med en övervikt av bara 15 kg.
PUMA, pålägg utan macka funkar också bra, ost, smör och skinkrulle som exempel. Man tar en skiva skinka, hyvlar en skiva smör och en skiva ost, lägger ihop och rullar ihop den. Det går så klart bra att lägga ett salladsblad också om man vill att det ska knastra lite, och då får man i sig lite mer av sånt som finns i salladen.
Så det är inte någon brist på sånt man kan äta lite kvickt. Det gäller bara att ha klart för sig att i hygglig mån undvika kolhydrater. Man behöver inte ta bort dem helt, men det är bra att inte äta för mycket av dem.
hej. Kommer ingenstans när jag klickar på länken:o
Frukosten får gärna bestå av mat. Mejerier är inte mat. Det mättar inte i längden och för många är det extra insulinpåslaget som mjölkproteiner ger inget som fungerar när man baserar en hel måltid på sånt. Se hellre det som tillbehör till maten så hamnar du riktigt rätt.