Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2777 ggr
minitjacka
0

Är detta en ok frukost?

Hej! Är dette en ok frukost jag blandar kesella med lite fil en näve mandlar en näve hasselnötter solrosfrö linfrö en halv skivad banan, ett stekt egg två skivor bacon. Mvh Minitjacka

lizaohman
0

Kesella och fil är ju med LCHF-mått mätt mager mat. Du kan spä på med lite grädde eller gå över till Turkisk youghurt.

Mandel och hasselnötter innehåller en hel del kolhydrater, men som smaksättning är det ju toppen.

Både solrosfrön och linfrön i mycket måttliga mängder. Många skyr frön som pesten på grund av omega-6 halt samt andra onyttiga ämnen.

Banan är absolut inte okey.

Stekt ägg i riktigt smör och bacon är toppenmat!

Du kan registrera in din frukost (helst en hel dags matintag) på minmat.net och titta hur fördelningen av näringsämnen och fett/kolhydrater/protein ser ut. Om du vill kan du ju visa oss fördelningen.

Zepp
0

Försök att styra om dina matval till sådan mat som man behöver tugga för att få i sig.. de mättar betydligt bättre.. det finns ännu inga EU-regler om hur en frukost skall vara beskaffad.. ät rejäl mat morgon, midag, kväll!

Om man vill äta mejerier.. så tycker jag du skall betrakta dessa som tillbehör.. till riktig mat.. inte som huvudmål!

Välj i så fall ALLTID de fetaste.. dvs då behöver du inte lika mycket och därmed får du i dig mindre kolhydrater!

Mat som man dricker eller bara sväljer passerar rätt fort ut i kroppen oxå.. de ger ingen långsiktig mättnad.. men ett snabbt energitillskott i kroppen.. och om det är mer än vad kroppen förbrukar för tillfället så lagras det.. det är ju detta senario vi vill vända på!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
0

Du får äta precis vad du vill till frukost men jag tycker själv att ägg och bacon mättar mer än mjölkprodukter och "musli". Dessutom innehåller mjölkprodukter, frön och nötter för mycket kolhydrater för mig…

Banan är dessutom så långt från LCHF man kan komma, den innehåller mest bara socker.

matsmurfen
0

En banan tillför bara "bukfylla" i form av volym, energin från den täcker gott och väl flera dagars intag av kolydrater…