Har tappat apptiten lite
Ja nu har jag gått på denna kost i lite mera än 1 månad och jag känner att jag inte äter så mkt längre. Blir oftast frukost och sen bara middag. Mina hungerkänslor är inte så jätte stora längre så även om jag är lite hungrig så skiter jag ofta i att äta.
Är det så att jag kan äta för lite för att gå ner i vikt?
jag har "bara" gått ner 2,8 kg och tror att det mest är vatten för min del. Hur lång tid ska det ta för min kropp att släppa efter? jag vet att det kan ta lång tid innan den ger sej. Men vill ju se resultat, Speciellt eftersom alla ifrågasätter ens sätt att äta med mkt fett och sen så går man inte ner i vikt. Ja ni förstår väl vad jag menar. Allas blickar när man är en tjockis…. :(
Sen om man äter för mkt fett så går man väl inte heller ner i vikt för då tar kroppen väl bara av det man stoppar i sej och kommar aldrig till sina lager?
Men om jag äter för lite fett då? Vad händer då?
Ja alla tips är helt klart välkomna!
Trevlig kväll!

Om du äter lite.. menar du då volymen mat eller i kalorier.. den här maten är både energität och näringstät.. så numera äter jag på assietter.. men det blir en hel del kalorier för det!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
hmm ja jag menar nog volym mässigt. Men 2 mål mat om dag. Som idag har jag ätit till frukost 2 kokta ägg 4 små skivor av rökt lax med lite CF och abba´s kaviar, mixkaviar.
sen vart den till middag 10 små champinjoner 4 färska sparrisar och 3 st kycklinglårfile bitar och lite grädde och lite olika kryddor som curry och kanel.Gräddmängden var nog mellan 0.5-1 dl närmare 0.5 hållet
Detta är allt jag ätit idag.
Hur anser du att detta ligger till i mat mängd för en dag Zepp?

Jag har oxå bara ätit två gånger idag och planerar inget mer heller.. möjligtvis en ostbit till teet senare.. så äter jag för det mesta på helgerna.. när jag får äta när jag vill.. bara gå på hungerkänslan.. en av fördelaran anser jag med denna kosten.. man står sig på riktig mat!!
Du äter ungerfär vad jag äter.. blev det lite för lite tar jag som sagt något till teet!
I dag åt jag fyra skivor färskt fläsk o två stekta ägg, fyra prinskorvar o lite ruccola till frukost.. en kotlett med gräddstuvad svamp en del grönsaker och sån där smaksatt Keso förstärkt med grädde till middag!
Om jag hade varit mer fysiskt aktiv skulle jag vara hungrigare och förmodligen ätit lite mer!!
Alltihopa givetvis stekt i smör/cocosfett!
Jag måste få fråga dej Zepp har läst och sett dej mkt här och du har väl hållt på ett tag med denna kost.
Detta kanske inte nått du vill svara på men jag frågar iaf?
Har du gått ner nått och i sånt fall hur mkt? Och hur länge har du hållt på?

Jag gick ner mest i början.. från 92 till 85.. det gick på sju månader.. sen har jag gått ner ytterligare två kilo.. väger nu för det mesta 83 kg.. jag är rätt liberal.. äter vad som serveras på jobbet tex.. gör det bästa av situationen äter mest av det som är bra sovlet lite grönsaker till det.. hemma äter jag striktare!
Här har du min matdag.. på ett ungefär.. inte blev det såå lite mat!??
100Gram Ägg stekt
100Gram Fläsk sida gris m svål i bit
100Gram Prinskorv stekt
5Gram Kokosfett
5Gram Smör 80% fett
150Gram Fläskkotlett gris stekt
100Gram Vispgrädde 40% fett
100Gram Keso färskost 4% fett
10Gram Kokosfett
100Gram Grönsaksblandning för wokning
15Gram Smör 80% fett
Minmat säger 1923 Kcal.. käns som det blir en ostbit snart!!

Hej ninni-s!
Va skönt att läsa ditt inlägg, för jag känner lika dant men har bara hållit på i dryga 2veckor.
Jag har gått ner ca.3kg men nu har det stått still ett par dagar, men jag har nog gjort fel den senaste tiden då jag ätit en banan till frukost.
Men ser mycket fram mot vad du får för svar för jag börjar också känna att jag inte är hungrig.
Känns lite underligt då jag i vanliga fall älskar mat och längtar till nästa mål… ;o)
Kram och lycka till!
tack Zepp och Laila19 för era svar.
Jag ska se hur mkt jag har fått i mej idag jag med. Men det är svårt att uppskatta när jag inte väger sakerna.
ja vi får se om vi får mera svar här.

Altså.. kan vi dra vissa slutsatser här redan.. det blir lite annorlunda volymer på maten.. fett är energirikt.. men gör att man står sig länge.. ofta blir det att man inte småäter och även att måltidfrekvensen minskar.. man har ju kroppens energidepåer att ta av under tiden!
Jag skulle vilja postulera här att vi äter inte en viss volym mat per dag.. utan hungern reagerar mest på mängden energi och näring vi får i oss.. inte volymen!
Det är menar jag det som är fällan med de kalorirestriktiva kostråden.. ät mindre fett för det är såå energrikt,, varvid man blir hungrig snart igen.. precis som om man alltid äter en viss volym mat.. heltokigt tänkt.. enligt mitt förmenande!!!
Det braiga med MINMAT är att man kan kolla sin fördelning.. så man ser vad man äter.. mer fett.. mindre fett, mer protein eller hur man tror man behöver!
Totalt intag Fett: 96g Protein: 85g Kolhydrater: 13g
1250
Fett:69,05%
Protein: 26,92%
kolhydrater:4,03%
detta fick jag idag som jag har ätit.
Lite lite väl? det står att jag har 896 kcal till att förbruka idag

Om du går ner vikt samtidigt och kroppen tar 896 Kcal från fettdepåerna så är det iallafall inte för lite energi!
Man brukar säga MINST 1 gram protein per kilo och dag i snitt!
Äsh jag läste fel på procent o gram om proteinet! 
nej det gör jag ju inte ;)
men det är ju nästan 27% inte 27 g
Och på din stod det bara 20%
Är det de som är felet att jag äter förlite protein. Sorry Zepp för alla frågor?!

Jag läste fel o ändrade mitt inlägg!!
Hur var det nu då.. går du ner något.. eller rättare sagt tar du ut något ur fettdepåerna??

Det kan ta lite tid, men eftersom inte kroppen tar av det lagrade fettet så är den väl inte trygg än och det kan ta tid, som sagt. Hur mycket övervikt tycker du att du har?, längd? och är du i ketos?
Jag har gått ner kanske 2,5 -3 kilo på 7 v. OCh jag har ca 40 kilo övervikt så det finns att ta av här.
Jag brukar testa rätt ofta med ketos stickor och dom är tok lila och inget som helst socker i urinen men ändå går det inte snabbt nog tycker jag. Tycker att jag borde gå ner mera.
Men nu tycker ni säkert bara att jag är otålig.
Zepp ingen fara, ibland gör man fel ;)
Även solen har sina fläckar!!
MEn nu om man är i ketos så ska man väl bränna bort från sina fetdepåer eller har jag fel?

Ketosstickor?
Vad är det och var köper man sådana?
Jag kan mycket väl förstå detta med att det tar ett tag för kroppen att
ställa in sig på detta, men jag tycker det känns konstigt när man
tappar matlusten. Någon mer som har känt så och försvinner det?

Ketosstickor visar om ketosen är dåligt inställd så att man producerar ett överskott av ketoner. Efter ett tag brukar det ställa in sig så att man bara producerar så mycket som man använder, och då ger inte stickorna utslag längre.
Bästa sättet att kolla om man är i ketos är att räkna hur mycket kolhydrater man äter. Under ca 100 så är man i ketos, och ju färre kolhydrater desto starkare ketos.
Stickorna är dyra och ointressanta.

Och #14: Ketos innebär att du bränner fett, men det säger ingenting om huruvida fettet kommer från lagren eller det du stoppar i munnen!
oki så jag bränner fett, iaf nått bra!
Min kost idag har varit
Frukost: 3 kokta ägg, 100 g rökt lax och ca 50 g cf med lite stenbitskaviar i.
Lunch vart det lite chai te koncentrat som är utan socker beställd från england ( ger iaf inget socker påslag i urinen) och ca 60g vispgrädde
Middag: 140g kycklinglårfile, champinjoner, färsk sparris lite röd paprika och ca 0,5 dl vispgrädde och ca 0,5 cf och lite fond och nån droppe sojasås.
Vad tror ni? ok mat upplägg?

Jag tror du skall äta lite mer MAT.. skippa teet o grädden i den, ta istället en kotlett med grönsaker till lunch!
Frukost o midag är okej.. om du nu blir mätt på det!
Med mycket mejeriprodukter följer en hel del kolhydrater.. håll dig till smör o cocosfett o en liten slatt grädde eller CF som sås!
Har du 40 kilos övervikt är du förmodligen insulinresistent i någon mån.. det är ju en ansenlig övervikt och för de flesta är det svårt att äta upp sig så bara för att man gillar bullar!
Är du resistent får du krypa ner i kolhydraterna rejält.. i stort sett bara ta dessa från grönsaker.. tills du har fått ner insulinet till en nivå så att lagringen upphör!
Med tanke på hur lite du äter och ändå inte gär ner, vilket egentligen är omöjligt, så är du garanterat insulinresistent!

#16 Vad menar du med att "ketosen är dåligt inställd" om stickorna visar lila? Jag har ätit LCHF i drygt 1,5 år och när jag tar stickkontroller (i dubbel bemärkelse…) så har det alltid varit lila.
Menar du att kroppen skulle börja prediktera hur mycket energi jag kommer att göra av med?

Kroppen slösar sällan med något inte energi heller.. antingen så äter du för mycket fett eller så rasr du i vikt!
Ketonproduktionen styrs i första hand av ditt behov av energi till hjärnan.. i brist på glukos!
Antagligen luktar du aceton ur munnen oxå!??

#21 Menade du att jag luktar? Nej, och det verkar jag inte ha gjort ens i början. Men jag tränar en del, dricker en del vin, ibland äter jag mycket och ibland litet. Men jag är nästan säker på att jag har hållt mig en bra bit under 100g kh hela tiden. Och jag är normalviktig.
Nu har jag kört fakir en vecka och då pratar vi mörklila, men inga besvär öht.

Jag håller med Zepp, ät mat till lunch och försök avstå från grädden eller cf. Kroppen din har lärt sej att bränna fett, bra. Din viktnedgång är det inget fel på, du får nog helt enkelt nöja dej med den takten! Kanske kan den öka lite om du drar ner lite mejeri.? Lycka till
Oki
anledning till att det bara blivit te till lunch är att jag inte är hungrig!
därav rubriken!
Men mera mat och utan grädde och cf. KOmmer ju bli svårt :)
Ska jag typ äta kött och grönsaker bara. Är beasås ok? gillar inte när det blir torrt…
Ge mej förslag på mat snälla.
Zepp hur tar man reda på insulin grejen. När jag gör mina test stickor i urinen så är det gult alltså inget socker alls i urinen!

Smööööööööööööööör!

Som tillägg till Aniaras rop så vill jag säga.. om du inte är hungrig och helst vill dricka te så skippa grädden o ersätt den med cocosfett. så får du iallafall i dig mindre kolhydrater.. alternativt grägge!
Jag antar att #25 menar smör till köttet.. smör som smälter på varmt kött med någon god krydda är
!
Man kan göra ett glukosbelastningstest.. hemma eller på vårdcentralen!
Kommer inte ihåg riktigt hur man gjorde men tror iallafall att det gick till såhär!
Man drar i sig en viss mängd druvsocker upplöst i vatten och sen mäter man sitt blodsocker vid vissa intervall.. har det sjunkit till normalvärden efter en viss tid är man INTE insulinresistent!!
Har det däremot inte sjunkit till normalvärden så har man problem att lagra glukos.. och då antar man att man är resistent.. antingen lägger man då om kosten till en med färre kolhydrater, tar medecin eller utreder vidare!!
PS!
Tror man skal vara fastande och ha mätt fastevärdet innan oxå!

Jag menar bara att i normalfallet teoretiskt så skall det vara så!
Sen.. såå.. är vi alla olika, du kan vara en sådan som är normalviktig för att din kropp slösar.. finns de evolutionsteoretiker som menar att fetma skulle kunna vara en överlevnadspryl.. de som inte slösar med energi har lättare att överleva svältsituationer.. men det är omdiskuterat!
Det skulle lika gärna kunna vara som så att din kropp reglerar sin vikt perfekt.. vid överskott gör den sig av med det genom urinen!!
Oki kanske man ska försöka sej på att gå till vårdcentralen och se om dom kan göra ett test på en?!
min kost idag:
Frukost: 3 kokta ägg och 25 g smör koncentrat ( 100% fett) och lite salt
Lunch nr 1: 1 burk 125 g makrill i tomatsås och 25 g majonäs
lunch nr 2: 5 st sushi lax bitar såklart utan ris och 3 st räkor från sushi.
Middag: mindre portion av samma middag som igår och 3 laxbitar och 2 räkor.
Totalt intag 1378 kcal
Fett: 116g
Protein: 75g
Kolhydrater: 6g
Och en massa vatten såklart :)
Så är detta en bra dag matmässigt?
idag har jag varit lite hungrig faktiskt vilket är bra för innan har jag inte varit så sugen på mat…
Jag blir inte heller särskilt hungrig. Har nu hållit på i 11 dagar. Gått ned 2 kg och minskat cirka 4 cm runt midjan.
Jag åt ganska mycket kolhydrater innan jag gick tillbaka till lchf och då blev jag vrålhungrig hela tiden.
Nu får jag nästan tvinga mig att äta - för jag är inte hungrig och inte sugen heller. Dricker mycket vatten för jag är törstig och sittter i en torr miljö på jobbet.
Jag är inte speciellt bekymrad över att jag inte är hungrig. Fattar ju att det beror på att jag inte äter kolisar som höjer blodsockret.
Skaldeman menar ju att man kan äta typ en gång om dagen om man vill.

Man kan äta en gång om dagen under förutsättning att man får i sig tillräckligt med energi vid detta enda tillfälle. De flesta klarar inte av att äta så mycket på en gång.
#28: Det där ser jättebra ut! Du undrade över vad du skulle ha för såsaktigt till köttet, om du skulle dra ned på grädde/cf. Du kan ju som sagt ha smör, kryddsmör men också bearneisesås, hollandiesås och du kan också göra sås på stekskyn med kanske en liten rödvinsskvätt i?!

#27 Nej du, sådan snäll kropp har inte jag. Förut höll jag vikten genom svältkost och pannben. När motivationen började svikta på äldre dar så var LCHF räddningen. Äter jag för mycket så börjar allt byxorna spänna…Därav fakiren nu…
Men jag förstår fortfarande inte hur kroppen ska veta i förväg hur mycket ketoner den ska producera för att inte skapa ett överskott. Vi använder ju ketonerna som bränsle och jag trodde att vi behövde ketoner i blodet hela tiden. Har vi inte det så är det ju soppatorsk…
jag får nog ångra mig angående att jag inte var bekymrad över att inte vara hungrig.
Jag kanske inte får i mig tillräckligt med mat.
Idag har jag druckit en kaffe med äggmjölk, ätit några ostskivor och sedan middag 3 wallenbergare (Skaldemans recept) med cirka 1 dl grädd/philadelphia sås samt cirka 100 g kokt broccolli.
kanske blir ett par ostskivor till ikväll.
Blir inte tillräckligt hungrig. Vad ska jag göra? Äta rent smör?
Och på tal om ketos - stickorna visar ingenting för mig trots att jag borde vara i ketos.

Nej jag tror inte kroppen vet i förväg.. kroppen eftersträvar homeostas.. i varje stund.. och finns inte glukos i tillräcklig mängd tillverkar levern ketonkroppar!
Jag tror vi får acceptera att vi är olika.. några överproducerar ketoner.. hoss andra ges inga utslag alls på stickorna.. fasten man med all säkerhet i världen kan säga att den personen är i ketos och då menar jag (#33)!
Om du inte blir tillräckligt hungrig.. såå kan det antingen vara övergående.. eller så är det inte det.. man får överväga att lägga till lite kolisar.. för att kolla om det hjälper!!
Det kan även vara att du inte känner igen de nya hungersignalerna.. de är radikalt annorlunda.. i början "glömde" jag ibland att äta.. inte fören jag satt med illamående o skallebank kom jag på att man nog borde äta lite!!
Det är nog så att hungersignalerna blir lite annorlunda. Ont i huvudet får jag ju när jag inte ätit på ett tag.
Kanske borde försöka göra något slags matschema så här i början?

Det lustiga i början tycker jag var att när maten väl stod på bordet så kom känslan att jag var hungrig.. ungefär som om man bara negligerat den!!
Fett: 73g Protein: 79g Kolhydrater: 20g
totalt 1055 kcal
Inte mkt alls idag men dock för mkt kollisar… jag vet
men jag testa den där nya chokladen idag med marzipan. inte alls bra, den var ju god men det blev lite mera än jag vill ha dock.
Jag har gjort test med mina urin stickor och jag har mellan 0.5-1 i socker. får se vad dom säger imorgon. MEn jag är ändå i ketos läge….
Jag tycker jag ätit rätt mkt mat idag men av nån anledning inte alls så mkt kalorimässigt.
trevlig kväll!

Är det inte 20g kolhydrater / dag som doktor Annika D. Rekomenderar?
Jag har inte så bra koll på hur mycket av alla delar som jag får i mig, höftar mest.
Jasså, chokladen med maripan var god, då ska jag inte prova den. ;)

20 gram är en tumregel.. antagligen hämtat från Atkins introduktionsfas.. något att säga till nybörjare att sikta på.. för att snabbt komma i ketosis och börja bränna fett!
Det är inte hugget i sten på något vis.. men folk vill ju så gärna ha en siffra att gå effter!
Självklart är det som så att för en dubbelt så stor person blir 40 gram samma sak.. men då får han vara en bra bit över tre meter!
Lågt kolhydratintag i början är bra för att tvinga kroppen att uppreglera sin fettmetabolism.. men sen bör man hitta sin egen nivå.. som man kan leva med resten av livet, och leder till viktnormalisering och god hälsa!!
jaha så dagens prov.
Allt socker är helt borta i urinen, helt neg!!!
Så då vart det inte så farligt. Zepp vad tror du då om insulinkänsligheten?
Men dock har jag nog gått upp 0.5 kilo men det kan ju bara vara vatten också.
Men nu är jag på banan igen och jag har bara hållt på i 1½ månad och jag har inte gjort så mkt snedsteg och jag gissar att ibland så kommer dom. Inget att gräva ner sej för.
Men min frukost idag vart en grillar fläskkarre bit från igår med bea sås och lite stekta champinjoner och 1 grillad sparris. Så det var väl riktig bra frukost iaf. Alltid något! :)

Vi varierar något kilo från dag till dag, beroende av helt naturliga faktorer.. och fertila damer varierar dessutom ännumera minst en gång i månaden!
Japp bra.. ät MAT morgon midag, kväll.. helst sånt man måste tugga på.. det andra är tillbehör!
Angående insulinresistens.. så är det vanligt att många kraftigt överviktiga är resistenta i någon grad.. på väg att bli prediabetiker, eller snarare börjat få allt fler symptom som ingår i "metabola syndromet"!
"Det finns flera definitioner av det metabola syndromet. International Diabetes Federation väljer följande definition:
- Bukfetma, plus minst två av följande:
- Förhöjd mängd triglycerider (fett) i blodet
- Låg andel HDL-kolesterol i blodet
- Högt blodtryck
- Nedsatt glukostolerans eller diabetes typ 2
Symtom och tecken [redigera]
Ett flertal kvinnor som lider av PCOS, en hormonell obalans, lider också av ett metabolt syndrom.
Orsaker och sjukdomsmekanism [redigera]
En teori är att den centrala störningen i metabolt syndrom är höga insulinvärden, eventuellt sekundärt till insulinresistens. Ett flertal studier visar effekt på de ingående komponenterna i metabolt syndrom av kolhydratfattig kost.[1][2] Detta sänker normalt insulinnivåer i blodet. Det är dock ännu inte klarlagt om denna kost är gynnsam mot insulinresistens på lång sikt."
ÅÅÅÅ jag är så glad för nu kommer jag i jeans som jag inte kunnat haft alls tidigare. har knappt fått upp dom över rumpan, än mindre stänga dom. Gick på 3 nya par!!!!
Jag är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ glad!
Å nu ska jag ner mera och jag är grymt taggad…..
Har ju en massa kläder som bara hänger /ligger där som jag ALDRIG har kunnat använda, nån som känner igen sej… Köpa kläder som man inte kan ha i tron om att man ska gå ner nån gång så man kan ha dom. Äntligen kanske det blir verklighet för mej!
HURRA!