Kolestrol, igen !!!!
Jaha, idag var jag hos doktorn.
Han talade om att det var det onda kolestrolet som inte var som det skulle. Det kan man inte påverka genom kosten.
Utan genom motion bla. Och nu då, ska jag bli orolig nu då, undrar jag. Som nyss släppt tanken på kolestrolet.
Vad less jag blir.

Jag tror han/hon försöker vara pedagogisk.. alla vet inte skillnaden mellan Hdl och LDL!
Och man kan visst påverka sitt kolesterol via kosten, framförallt det "onda", kolhydrater ökar de små farliga partiklarna medans fett gör att det blir större ofarligare.. det är detta man mäter med APO-test!
Sen så är det heller inte ovanligt att det "goda" HDL ökar något.. vilket gör att det blir en bättre och hälsosammare balans mellan HDL och LDL!
Man skall nog inse att dagens mätmetoder och labbvärden är annpassade för blandkostare, och om man har fett som främsta energisubstrat så tycker iallafall jag det vore konstigt om det inte snurrade runt mer fett i blodet.. det måste ju transporteras fram till rätt förbrukare!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mina APO-värden har blivit allt bättre ju längre jag ätit lchf (två år nu). Senaste mätningen 0,54, önskvärt för män är under 0,7 och för kvinnor under 0,6.
Så begär gärna två APO-test med 6 månader emellan innan du accepterar några åtgärder.
Sedan vill jag gärna hänvisa till Uffe Ravnskov som säger att kolesterol är nyttigt!
Bertil
Tusen tack.
Jag sa ju förstås att jag INTE tänker äta någon medicin och det fick jag ju bestämma själv.
Och han var inte avig på något sätt till kosten jag äter. Han tyckte nog det var lite spännande verkade det som. Men han sa faktiskt att det onda kolestrolet kunde man inte påverka genom mat.
Nåväl, jag har bara hållit på med detta i snart ett halvår och jag vet att det tar en tid innan allt stabilicerar sig.
Jag fortsätter som vanligt och hoppas på det bästa. Och tack jag har läst om kolestrol som Ulf Ravnskov skrivit och då känner man sig lugn men så kommer tvivlen ändå.
Tack återigen