Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 7379 ggr
Linnea81
0

Varför är jag så otroligt törstig???

Är det någon som har samma problem eller förslag på förklaring? Jag är så jäkla törstig hela tiden, och det känns som att ju mer straight lchf jag äter, desto törstigare blir jag. Och jag är bara sugen på Fun Light och andra idiotiska kemikalier… grrr…. citronvatten hjälper något men jag håller på att bli tokig!

Wtn3
2

Eftersom kokt potatis, makaroner, spaghetti osv och annan mat man brukade äta mycket av innehåller rätt så mycket vatten så behöver man i regel dricka mycket mer vatten från kran än man behövde förut, hur mycket dricker du om dagen? Varför du får lust att dricka just lightsaft är svårare att svara på…

Linnea81
0

jag dricker nog flera liter om dagen nu… jag vet inte varför jag blir sugen på lightprodukter, antagligen eftersom jag är sugen på läskande smaker och lightprodukter ofta har smak av grape, lemon osv… och det halvsöta är lite lockande, konstigt nog

Laila19
0

Har du provat att dricka smaksatt mineralvatten, det dricker jag och gubben. Det är ju lite mer smak än bara vatten eller citonvatten.

Men det kanske inte är bra någon som vet?  Är det massa socker och annat dumt i mineralvattnet?

Tyvärr har jag ingent svar på varför du är mer törstig men för min del är det bara bra då jag i vanliga fall har svårt att få i mig vatten.

Glad

Gabriela
0

Samma här men har följt Sten Sture Skaldemans råd: varje gång jag besöker toaletten dricker jag ett glas vatten.

Zepp
0

Finns flera enkla förklaringsmodeller utöver den du redan fått varför man blir törstigare på denna kosten.. jag dricker fortfarande mer vatten än vad jag gjorde förut!

Till en början tycker jag att vi kan vara överens om kroppen reglerar vattenintaget via törst.. en sinrik biologisk mekanism för att bibehålla sin vätskebalans!

Tex vid övergång till ketogen diet brukar det framförallt i början bildas ett ketonöverskott.. det är detta du kan mäta genom att kissa på ett ketostix.. kroppen gör sig av med överskottet med andra ord, och mig veterligen kan inte ketoner lagras!

Som regel brukar det vid lågkolhydratkost bli en något ökad proteinkonsumtion.. iallafall om man levt på ketchup o nudlar!

En del av proteinerna kan vi inte tillgodogöra oss, det är de som kallas för Puriner framförallt.. och dessa bildar urinsyra i blodet!

Urinsyrehalten skall hållas på lagom nivå så överskottet går vi Ureacykeln och bildar Urea.. som vi sedan kissar ut!

Äter man mer charkuterier med salt ökar oxå törsten, typ bacon, korv o sånt!

Har man ketobreath innebär det att kroppen även ventilerar ut ketoner.. kroppen kan reglera andningsfrekvensen för att ventilera bort en del saker.. och då kan man även samtidigt bli av med mer vatten via utandningsluften.. det försvinner en hel del vatten den vägen.. testa en svinkall dag på vintern.. utandningsluftens vatten kondenseras till en dimma!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pasi
0

Jag dricker mindre vätska nu än jag gjorde förut (svettas mindre) och kissar ljust och fint…. men då har jag ätit kosten ett tag.

Zepp skriver den troliga förklaringen i ditt fall (om du nyligen gjort kostbytet) - överskottsketonernas urindrivande egenskap som man märker av i början. En annan effekt är att den höga ketonproduktionen skapar massa värme i levern vilket ökar på svettning, men troligen även vattenångan i utandningsluften.

Jag fick dricka mängder den första månaden - sedan avtog tösten så sakteliga. Märkte samma effekt på vovven då hon tog steget till LCHF, fast hennes anpassning gick fortare.

Linnea81
0

Tack för alla svar! Skönt att kunna bolla med insatta människor. Zepp, vilken detaljkunskap, impressive!