Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 976 ggr
lizziett
0

Mamma och Pappa vågde lyssna!

Min mamma har diabetes och min pappa har diabetes + hjärt och kärl sjukdom.

Jag har tjatat på dom om sockret som finns i maten.

De har börjat för ca 4 veckor sedan och redan märkt resultat.

Mamma har gått ner i vikt, känner inget i halsen av sin struma, har fått bättre fötter (de gör inte ont längre), livsglädjen är tillbaka.

Pappa har också gått ner i vikt, dock långt kvar till målvikten. Han går inte i kylen som förr. Han mår bra.

I veckan var de till diabetessköterskan och hon tyckte det var fantastiskt att de kommit på detta. Deras diabetesvärden har alltid varit för höga. Nu är de stabiliserade och fina. Dock är pappas Blodtryck för högt och det får han kolla upp hos sköterskan nu ganska tätt.

Visst är det roligt när man hör och ser resultat.

Pasi
0

Underbart att höra sådana resultat…även om det inte längre känns speciellt förvånande.Flört

Sotlugg
0

Roligt att höra och bra att diabetessköterskan verkar vettig.

mezza
0

Vad härligt!

Och tur för dom att dom har dig!!!

[linda-pinda]
0

Vad bra för dina föräldrar och vad härligt att du berättar om det! jag ärh elt ny här och suger formligen åt mig av alla berättelser om sjukdomar som blivit bättre, vikt som blivit lägre etc. Tack till alla er som delar med er av era erfarenheter!

Mervi
0

Vad roligt att höra. Och att sköterskan var så trevlig och inte börja omvända dem tillbaka till träsket. Lyckliga dem som har en sådan sköterska.

Doc
0

Antagligen kommer din pappas Blodtryck att minska med tiden på denna kosten, särskilt om han fortsätter gå ner i vikt också… Diabetes, övervikt, hjärtsjukdom och Blodtryck hänger ofta ihop. Med överskott på kolhydrater som den kanske vanligaste orsaken.

lizziett
0

Hejsan allihopa!

Tack till alla. Ni är underbara.

Ja, tydligen är inte alla diabetessköterskor lika envisa. Jag hade varnat mamma och pappa om att berätta om denna kost. Jag sa: Ni kanske kommer att få en rejäl utskällning. Då sa mamma till mig: Ja, det spelar ingen roll vad hon säger, vi fortsätter ändå! Glad (skön inställning!)

Till Doc_ : Ja jag hoppas att pappas Blodtryck stabiliseras. Han har känt sig lite yr, men det gjorde han innan också innan de började med kosten. Har sagt åt honom att inte äta mycket salt, eftersom jag förstår att det höjer blodtrycket. Om de nu måste salta har jag rekommenderat Seltin. Han äter medicin för hjärt och kärl och blodtrycksmediciner och för sin diabetes.