Sista Måltiden?
Nu i påskatider kommer jag osökt att tänka på den "sista måltiden".
Om du endast hade en måltid kvar att äta och själv fick välja vad den skulle bestå av - vad skulle du välja att äta som din sista måltid?
* * *
(Själv måste jag nog fundera ett tag på den frågan…)
* * *
(Varför du inte ska äta någon måltid efter detta är en annan fråga - kanske får du bara äta piller som ska ersätta mat… )
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
1000gr medium rare wagyu biff med vitlökssmör.

Jag skulle då ersätta maten med nåt piller (tjuvstart) som får mig att inte tänka på att det är den sista måltiden - känns mindre deprimerande.

Då skulle det bli tacos med hela kittet, inklusive tortillas och majs. Om det skulle vara LCHF-anpassat skulle det bli entrecote med sallad, bearnaisesås och persiljesmör.
Då skulle det nog bli påskbuffe med skinka, köttbullar och ägghalvor med majjo.
För min del skulle det bli rådjurssadel med svamp och gräddsås. Som efterrätt en Budapestbakelse.
Isa
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
Jag tar nog en bamseportion av smördegsinbakad oxfilé med kronärtskocksbotten fylld med gorgonzola-ost. Som jag avnjuter lååångsamt…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Kalvstek med gräddsås och stuvad broccoli och kall kladdkaka med grädde till efterrätt.
Lätt.
Förrätt, rysk/perrsisk kaviar medfinkackad lök och fet-fet creme fraiche, knastertorr champagne
Huvudrätt, Nykokt 1-kg hummer (inte dillkokt, utan bara exakt samma salthalt i kokvattnet, som hummern hade i sin naturliga miljö) med hemgjord aiolí, gjord med en äggula, 3 vitlöksklyftor och mild=gul olivolja. En fyllig, rund, mjuk chardonnay. Pausvin en fet, maffig amerikanare, t.ex. en shiraz-
Efterrätt, reincarnationen av Freddie Mercury. Här kommer enda undantaget, så mycket chateau d´Yquem jag orkar och kanske en jordgubbe. Detta vin är flytande guld, det är sött, men är som sagt sanslöst ljuvligt -måste varit Gudarnas nektar IRL.
Sen kan jag dö mätt,
fast risk att det skulle ge mersmak…
Förätt: Skaldjurstallrik med musslor, rökta räkor, hummer, havskräfta och olika dipsåser.
Varmrätt: T-bonestek med beanäs och tryffelsås, hemgjorda pommes (i mängder) och till det sparris och majskolv som grillats. Sallad
Dryck: Champange rakt igenom middagen, varför snåla.
Dessert: Friterad camenbert med hjortronsylt
Till sist en kaffe med en helflaska Bailyes så skiter man nog i vad som händer sen.
Förrätt: Helt klart någon form av fisk- och skaldjur. Kanske räkor, kallrökt lax (med romsås) och kräftstjärtar. Kallt kranvatten till detta.
Huvudrätt: Kryddstark oxfilé med bearnaisesås, champinjoner frästa i smör och vitlök och en drös med färskpotatis. Alkoholfri Herrljungacider till.
Efterrätt: Marabou mjölkchoklad - helt utan tvekan. Kallt kranvatten till detta.
En hel smörgåstårta. Sen skulle jag dö lycklig.
Vilken härlig inspiration till goda (sista) måltider i denna tråd!
Ja, utom Pasi's då (#2)… det alternativet kanske man kan ta till om man har bråttom (vart?) :)
Surströmming med tomater, lök och getost.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
1# Roarkish - har du ätit Världens dyraste nötkött? Var det lika gott som dyrt?
Att välja ett kött som är "oförädlat", som enligt utsago är gott och dessutom lyxigt dyrt som sin sista måltid - självklart! :)
(Om jag inte har hunnit prova det köttet förr, så ska jag göra det till min sista måltid. Kanske lämpar sig bra till min smördegsinbakade köttbit.)
#1/13 - Låt säga att jag själv vore dödsdömd och det var därför jag skulle välja min sista måltid - då skulle jag hellre vilja bli behandlad som en kobebiffko än att äta en bit av en. Tänk att få bli masserad i öl!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Raphanus, du har så rätt! För vem vill bli behandlad som en surströmming…?
(Jag tar hellre en massage i bubblig champagne.)

En råbiff duger bra för mig. (Men jag tar det försiktig med rödbetorna…)
/SSS

Sotare
Nyfångad ungsbakad torsk med pepperrotssås, nykokta broccolibuketter från eget land i smör, mos på egen palsternacka
Jordärtskockssoppa
St Agur-ost, jämtländsk caprin. Ett riktigt gott portvin. Lite smakrik salami.
Jordgubbar direkt från landet en solig dag

En cigg och en flaska whiskey
Har funderat på denna tråd sedan den skrevs. Har ännu inte kommit på en full meny, men har dock bestämt mig för att gravad lax definitivt måste vara en del av min sista måltid!

Jag skulle be mor min att göra kroppkakor, vita och lena med kokt potatis, krutong- och fläsktärningsfyllda, så skulle jag smälta smör, ta fram en burk lingonsylt och slå upp ett ljust lageröl. Om jag fick skulle jag sedan be min käraste hustru att göra en efterrätt - en god både lite seg och lite knaprig botten täckt av sött svartvinbärssmakande gelé och om jag inte minns fel är det något slags fromage i mellan.
Som absolut sista - på kistkanten - en Toblerone!
Har även tidigare funderat på det här med favoritmat, vad jag skulle välja som sista måltid och har kommit fram till att bara jag får mat så är jag nöjd. Det finns mkt mat jag inte tycker om eller inte äter av olika skäl men det finns också så mkt god mat att det är svårt att välja……….hm kanske en stor buffè som det bara är att välja och vraka ifrån.

Cigg och Whisky var svaret. Om jag absolut skulle äta någet också, var det den mat jag kommer bäst ihåg från alla fester jag varit på i mina 59 år. -Och det var endast nattamaden:
Fransk löksoppa med vitlöksbröd på Park Hotel i Glostrup, utanför Köpenhamn.

Massvis med oopsies med gräddost, smör och bacon på ;)
Ostbågar till förrätt, huvudrätt och efterrätt. Ja, ska det vara min sista måltid så kan jag väl få det jag saknar allra mest!
#25 - Stekt Puck-ost smakar nästan som ostbågar, så det kanske är ett bra alternativ om du har tänkt dig äta några gånger till innan det är dags för den sista måltiden.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Ostkaka med grädde och lite bär!
Det ska jag definitivt prova :) För några ostbågar ska det inte bli fast det är vad jag längtar efter.

Kan man steka Puckost? Måste provas. Stekt eller grillad Halloumi är annars bland det bästa jag vet.
Fast som sista måltiden skulle jag ändå avsluta med en mjukglass med godisströssel. Det är massor av år sedan.
Resten spelar ingen roll, en fin köttbit eller nåt med massor av vitlök.
Nej, förresten, jag vill ha kams (som palt) med massor av smör.
//Karin
Ni vet att allt åker ut igen när man dör va? :D
Lätt spaghetti carbonara eller spaghetti med morotssås och hackade mandlar, min absoluta favoriträtt (pasta-junkie).
LCHF skulle vara forum-pannkakor m. hallon.
Texmex buffé, tror jag nog.
#29 - Stekt Puck-ost har inte samma konsistens som "rå", men om du kan stå ut med det, kan du naturligtvis steka den, precis som du kan steka hård gulost.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Tepanyaki på Kobe-biff. Helst på Sheraton i Yokohama. Det är det godaste jag någonsin ätit.
Jag vet inte om jag vågar köpa kött från Kobe, för om det är så gott som alla säger så blir jag ruinerad. 
Är det inte något kött i japan som kostar flera tusentals kronor per kilo?

En rejäl skiva Brie Royal( Brie de Meaux med perigordtryffel) och en flaska riktigt bra torr champagne skulle sitta fint!
En fullvärdig måltid på alla sätt
#35 Ja, från Kobe. Det ska jag äta en gång i livet.

Eller jag ångrade mig..
PIZZA!
En vesuvio med ett glas fanta på f.d stammis-pizzerian!!
#37 då är det väl en perfekt sista måltid. För mig har det gått bra då det är svårt att få tag på i Sverige :) Och det är så gott som de sger, bara smälter i munnen. Man behöver ingenting till.
#39 Men hur vet man vilken måltid som är den sista? Varje måltid kan vara den sista.
#40. Precis. Det är nog bäst att äta surströmming varje dag, för säkerhets skull.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

//Karin