Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3743 ggr
Digital
0

Vad är fel ?

Jag har ätit LCHF, utan att fuska, sedan 1 januari. Innan dess åt jag också LCHF men det blev fuskande nästan en gång i veckan med kolhydrater eller "bara lite är ingen fara " :P.

Sedan första januari har jag visserligen inte registrerat och mätt hela tiden men har hållit mig till godkända råvaror som kött, smör, ägg och grädde (ibland mjölk) , med lite grönsaker upptill som tomat, sallad eller lök i maten. Grädde i kaffet istället för mjölk.

Dessvärre har jag inte gått ner nånting sedan 1 januar. Vägde 116 i januari och nu 115,5 :( , det har svängt lite vilket är normalt var nere på 113 kg nån dag men ett par dagar senare var jag uppe på 115kg igen så det var väl bara lätt uttorkning eller nåt (drack väldigt mycket kaffe dem dagarna).

Jag har nu börjat med att äta sk UFO och registrerar allt i minmat för att se om det gör någon skillnad. Änsålänge har jag legat uder 5gr kh per dag men kalori intaget har legat ganska högt, uppemot 3000kcal och över dem dagarna jag tränat.

Kan det var så att jag äter för mycket helt enkelt fastän att det är LC kost ?

Hur har det sett ut för er andra som provat UFO med kcal/dag ?

Jag har läst att överskott av proteiner omvandlas till kolhydrater, kan det vara det ?

Fiana
0

Det låter som du äter lite väl mycket, och ja för mycket proteiner kan vara ett problem

Zepp
0

Frågan är väl om du är nöjd med den mängden.. eller om du skulle klara dig med något lite mindre.. det är lätt att äta en viss mängd av gammal vana!

Annars så är väll det energiintaget rätt normalt för vikten och aktivitetsnivån??

Det som man väntar på skall hända är att fettlagren börjar släppa på energin och då brukar även aptiten sjunka något!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Digital
0

Det funkade att dra ner på kolhydraterna ännu mer. 110,6 stod vågen på idag nästan 4 veckor senare.

Men hur länge är det hälsosamt att äta nästan noll kolhydrater om dagen ?

Förutom att det är ganska tråkigt och enformigt mår jag inte dåligt av det, tar en vitamintablett varje dag. Men är ändå lite oroad av att kanske få problem.

Som det är nu har jag ätit nästan uteslutande ägg, kött, fisk, hemjord majonäs och smör med lite grönsaker som garnering. Tänkte lägga till ost nästa vecka och hoppas att jag fortfarande går ner i vikt.

Zepp
0

Kolhydrater är inte essentiella.. så de kan vi klara oss utan.. kroppen syntetiserar alla vi behöver.. så länge vi inte är elitidrosstsmän!

Däremot.. så finns det en del näring som följer med en del sk bra kolhydrater.. här i forumet och i övrigt oftast benämnt Grönsaker!!

Finns lite vitaminer, mineraler och kanske någon fytokemikalie som kan vara bra att få i sig via grönsakerna!

Dessutom så är de goda och förhöjer måltidens värde menar jag!

Såå.. jag hävdar att man bör introducera lite mer grönsaker.. iallafall sen man gått ner lite grand!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.