Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 5808 ggr
julia61
0

Nakenhavre

Hejsan!

Jag vet att det kan vara fel med havre, men blev nyfiken då jag såg att det sänker kolestrol osv. Men jag hittar inte kolhydratinnehåll i nakenhavre….någon som vet?

nyborjare08
1

Havren med sitt höga kolhydratinnehåll är nog värre för kroppen än lite förhöjt kolesterol. Det finns ingen anledning att sänka kolesterolet utom kanske möjligen för de med extremt högt kolesterol pga hyperkolesterolemi. Kolesterol är livsviktigt för kroppens funktioner.

Dessutom är kolesterolvärden komplexa att tolka, ett högt totalvärde säger inget om fördelningen ,mellan gott kolesterol och smått farligt LDL och stora fluffiga bra LDL. Lite förenklat beskrivet…

nyborjare08
0

Ångpreparerat havregryn eller havremjöl innehåller 57,6 g kolhydrater/100 g enligt minmat.net

MimLan
1

Nakenhavre är ungefär som vanlig havre, dvs rejält högt i kolhydraterna.

Och som nämnts, det finns inget självändamål i att "sänka kolesterolet" om man inte vet vad man pratar om. Det kan rent av vara en riktigt dålig idé.

Läs på om kolesterol t.ex. här: http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

MatsL
0

Att sänka kolesterolet är en dålig idé. Statinerna fungerar därför att de har andra egenskaper, som liknar D-vitaminets (bland annat antiinflammatoriska). Som "bieffekt" sänker de också kolesterolvärdet. Tyvärr har de också andra biverkningar. Bättre då att äta kolhydratsnålt med tillskott av D-vitamin och Omega3. Detta kommer på sikt också att ge bieffekten sänkt kolesterol.

Sindri
0

Men man skall ju inte sänka kolesterolet. Man skall äta riktig mat och då håller kroppen själv den kolesterolhalt den anser att den skall ha!

julia61
0

Okey, då fortsätter jag det vanliga lchf:andet istället. Har inte kollat in mina värden ännu men gått ned över 20 kilo sedan min start i februari förra året. Tack för era svar.

Ibland halkar man in i andra människors snack om att "kolla kolestorlet då du äter så mycket fett".

Ska nog mer tänka på hur bra jag mår nu!!Glad

odezza
0

Jag minns att det för flera år sedan pratades om att havrekli skulle vara så otroligt nyttigt, då det skulle sänka kolesterolvärdet…

Sedan visade det sig att det gjorde varken till eller från… Hur det ligger till med nakenhavre vet jag inte.

Men om det påstås om ett livsmedel, att det sänker kolesterolvärdet, då försöker jag placera ett så stort avstånd som möjligt mellan mig och det livsmedlet… Flört

Boktips: Uffe Ravnskov, "Fett och kolesterol är hälsosamt".

"still lost in space and time"