Lite hjälp tack :)
Nu har jag fört in dagens intag på minmat och detta blev resultatet så jag tänkte höra om det ser bra ut eller om jag skulle behöva äta mer av något eller mindre. Är nybörjare och nyss börjat min tredje vecka men gått ner 3,6kg :) och mer ska bort.
**Energi kcal: 1947,00
Energi kJ: 8135,50
Proteiner: 130,16
Fiber: 7,50
Kolhydrater: 22,09
Fett: 148,30
**
En del hävdar att man inte ska äta mer än 1 gram protein per önskad målvikt och inte mer än 20 kolisar per dag om man vill gå ner i vikt. Fibrer är ganska ointressanta i sammanhanget då de inte tas upp av kroppen och alltså inte påverkar insulinpåslaget. Fettet ska man ha men frågan är vilket fett. För hälsans skull så är det viktigt att det inte blir för mycket omega6. Den här kosten handlar inte enbart om en viktreducering utan även om hur man äter för att vara frisk och må bra, dvs hälsan. // Lycka till

Proteinet bör lägga på omkring ett gram per kilo målvikt om man inte tränar mycket, det musklerna inte behöver fungerar mer eller mindre som socker i kroppen. Kaloriintaget har jag inga åsikter om, blir du mätt på den nivån är den bra, är du fortfarande för hungrig är den för låg och om du är "övermätt" är den för hög. Vore jag dig skulle jag byta ut en del proteinkalorier mot fettkalorier. Proteinet ska musklerna ha, det är fettet som ska ge energin och mättnaden.
Personligen tycker jag det är överkurs att räkna på fett och proteinmängderna mätt i gram- så länge man inte hållit på så länge, samt går ned i vikt och mår bra. Det viktigaste vad gäller innehållet i gram räknat är kolhydraterna, det kan vara bra att veta någorlunda hur många gram/dag man äter, för de där grammen springer väldigt lätt iväg… *s*.
Den dagen man märker att vikten står stilla eller t.o.m upp så kan man börja luska i procent och gram och skruva på fördelningen. Men jag skulle nog bara vilja råda dig att helt enkelt välja livsmedel klokt (läsa innehållsförteckningar) och äta när du är hungrig samt sluta när du inte är hungrig längre:)