Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 6115 ggr
Persa
0

LCHF Dietist

Hej LCHFare,

Jag blev precis medlem här.

En viktig fråga som jag jag har är om det finns någon som känner en dietist som kan stödja, rekommendera och ge råd i LCHF kosten?

Och finns det någon i Stockholmsområdet blir jag ännu gladare?

Ha det så gott.

Vänligen

Per

nyborjare08
0

Annika Dahlqvist har listat LCHF-positiva läkare, dietister, kostrådgivare och sjukvårdspersonal på sin blogg här och här

Persa
0

Tack så mycket!

Jag kontaktade några kostrådgivare som fanns på dem sidorna.

///Per

Lynxx
0

#2 …& hur verkade det? Återkom gärna med erfarenheter fr detta :-)

/L

tankgirl
0
Persa
0

Jag talade med ett par stycken kostrådgivare i slutet av förra veckam. Tyvärr gäller inte högkostnadsskyddet och dem tycks inte vara accepterade av sjukvården. Däremot så ville dem gärna ha ett besök för att hjälpa till med kosten. Det ser jag som positivt.

-------------------------------------------------------------------------- 

Det finns tyvärr en baksida och det är just att sjukvården har en helt annan linje.

Idag besökte jag och min bror en vårdcentrals dietist, som förespråkar "sin" diet. Den ska naturligtvis bestå av pasta ris och potatis. Och mycket fibrer. Och så tycker dem inte om att man stoppar i sig en massa fett och särskilt inte mättat fett. Där hade jag och dietisten mycket delade meninger i vårt lugna samtal. Det hon varnade för var det höga fettintaget och att det ska vara mindre mättat fett och mer fleromättat tror jag hon sa. Då sa jag till henne att kroppen behöver en balans i dem olika fetterna, så man kan inte ta bort nått fett. En fråga som jag har är varför alla är rädda för mättat fett? (förutom att det skulle ge upphov till hjärt och kärl sjukdomar som hon sa.)

Hon var dessutom orolig för grädden som min bror tar efter middagen. Den tar han tillsammans med lite hallen och riven 86 % choklad över.

Då rekommenderade dietisten Milda visp istället som har 20% fett. Då sa jag till henne att har du kollat på innehållsförteckingen för att se skillnaden på vilka ingredienser Milda visp har jämfört med grädden.

Här är innehållsförteckingen i Milda visp:

Skummjölk, vegetabiliskt fett (härdat), vegetabilisk olja, emulgeringsmedel (E 472b, sojalecitin och E 472e), förtjockningsmedel (E 1442 tapiokabaserat), kärnmjölkspulver, socker, arom, stabiliseringsmedel (E 407), färgämne (betakaroten).
Innehåller inte transfett.

Här är innehållsförteckingen i Arla Grädde 40% :

Högpastöriserad grädde.

Milda visp har 12 tillsatta ingredienser. Dessutom har den tillsatt socker för att kunna smaka godare.

Vispgrädde har 1 ingrediens.

Jag tycker det ser bättre ut med att äta lite naturlig grädde.

Sedan sa hon att det fanns studier som visade på ökade hjärt och kärlsjukdomar och även större risk för gallsten. Hoppas att jag får se dem studierna.

Jag sa att det fanns studier som visade tvärtom och då sa jag att jag kan visa minst 6 stycken. Är det nån som känner till fler? så lägg gärna upp dem länkarna i detta ämne.

Hon sa dessutom att LCHF kosten inte var godkänd. Jag sa att den var godkänd. Och dessutom sa jag att LCHF kosten var minst lika bra som lågkalorikosten. Dessutom sa jag att Amerikanska diabetologföreningen har godkänt LCHF kosten.

Dessutom var hon orolig för fiberintaget, därför att min bror inte åt så mycket bröd. Är fibrer nåt man behöver oroa sig för?

Hon tyckte det var bra att han hade gått ner i vikt. Det är ju vanligt att man går upp i vikt vid insulinbehandlingen som han fortfarande tar. Målet är att läkaren minskar denna och att den så småningom försvinner. Hon hade inte så mycket att säga om hans stabila blodsockervärden, men var rädd för en ketos och därför manade till att ha en dextrosol i fickan och vid nattduksbordet.

Det är ju bra om man får i sig socker så att blodsockret höjs och efter det så behöver man mer insulin??? (Är det ett skämt eller?) Vet faktiskt inte riktigt hur sjukvården resonerar. Trodde att man minskade blodsockret i kroppen genom att inte inta kolhydrater???????

Hon ville verkligen avråda LCHF kosten.

min personliga slutsats angående kostrådgivare:

Jag tycker man borde få in kostrådgivarna in i vården.

Min personliga slutsats angående dietisten inom sjukvården:

Jag märkte att dietisten hade sitt genomtänkta snack. Hon var rätt kunnig ändå, men om hon har rätt det får tiden visa.

Min bror har stabila värden på mellan 3-7 mmol.

///Per

tankgirl
0

hemskt. Vi ska visa dem!

Ge inte upp!

tankgirl
0

Om inte fetma och diabetiker argumenten är nog, kan hon ju kolla på den här videon: Nutrition & Behavior by Dr Russell Blaylock

Persa
0

Jag hittade själv några samlade studier om att fett inte leder till att man blir fet. Har ej läst igenom dem än.

100 referenser

Zepp
0

Här har du några artiklar.. om du nu inte har läst dessa förut!

"Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt- kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier."

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=%208291

Och iomed att det handlade óm diabetes så lägger jag även in dessa!

"En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad glukostolerans."

http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html

Och även en liten rapport om hur det uppkommer!

"Med hjälp av metoden undersökte hon bilder av hjärtat från smala och feta personer med normalt blodsocker, feta personer som börjat visa förhöjda sockernivåer och feta personer med konstaterad typ 2-diabetes. Förutom upptäckten att fettinlagringar i hjärtat föregår diabetes såg forskarna att personer med onormal sockermetabolism hade signifikant mer fettansamlingar i sina hjärtan än personer med normalt blodsocker oavsett kroppsvikt."

http://www.lakemedelsvarlden.se/zino.aspx?articleID=10948

Kanske inte den enda och oomkullrunkeliga och slutgiltiga sanningen men iallafall något som dietister av borde fundera en gång till över!!!

Det finns tex ett ursprungligen gott skäl till tex att man vill hålla ner kolesterolet för diabetiker.. de har ju så höga glukosvärden.. och då får de ju så mycket glykoliserat protein i blodbanan att de får Arteroskleros, (kärlförtängningar) vilket kan leda till hjärkärlsjukdom!

Det har hos dessa reminisenser av en utdöende art alldrig slagits av tanken att man kan sänka glukoshalten genom lågkolhydratkost  och därmed undvika glykoliseringen!!

Jag har ändå ett gott hopp.. för de dietister som utbildas nu kan inte utan att vara dövblinda undvika att höra talas om lågkolhydratkost.. och fundera på hur saker o ting hänger ihop!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.