frustrerad!!! går inte ner i vikt!
jag har ätit LCHF-kost i 3månader nu och har inte gått ner i vikt. Jag ska nu sluta äta frukt, som jag har ätit ca 2st om dagen innan. Men kan det ha så stor betydelse för viktminskningen? De 2 första månaderna åt jag inga kolhydrater alls, inget socker alls! Gick ändå inte ner i vikt! hur kan det komma sig! jag tränar spinning ca 2-3 ggr/v. Äter jag fel fetter? jag äter Bregott, är det inte bra smör?

Och det tog dig tre månader att gå upp i vikt?
Ha tålamod med din kropp! Alla rasar inte i vikt superfort! Äter du frukt så äter du socker, så det tycker jag du ska sluta med.
Bregott är bra smör, och gott också!

Oja, en frukt om dagen innebär för många (t ex jag själv, har testat det) skillnaden mellan att inget händer och att man tappar ett kilo i veckan. Två frukter kan såklart bromsa ännu mer. Två små äpplen är tillräckligt för att komma upp i maxmängden kolhydrater om dagen (många sätter den vid 20 gram) och då har man inte plats för en enda grönsak eller ens en gräddskvätt. Händer det något på måttbanden eller på kläderna, eller är det inget resultat alls där heller? I så fall kan det mycket väl vara pga frukten.
Bregott är en bra produkt. Vanligt smör är snäppet bättre men Bregott är bra.
För vissa går det fort tills kroppen anpassat sig till lchf och balanserat upp sig, för andra tar det längre tid. Jag tror att för dem där kroppens inre system varit i mer obalans behövs en längre anpassningstid. T ex de som försökt banta mycket i livet. Det kan vara en av orsakerna.
En annan, och mycket möjlig, orsak kan vara den frukt du äter. Frukt består i huvudsak av (frukt-) socker och vatten. Socker = kolhydrater. Det kan definitivt vara din "stoppkloss" - som gör att kroppen därför inte kommer ut ur "kolhydratsförbränningen" för att istället förbränna fett.
Andra orsaker kan vara att balansen fett, kolhydrater och protein inte riktigt är bra eller att man får i sig för lite mat och kroppen därför inte vågar släppa på "lagret", m m.
Kolla gärna genom att använda minmat.net om du inte har gjort det hur det egentligen ser ut med ditt matintag (hur du använder programmet finns i en låst tråd i menyn till vänster).
Lägg in hur mycket du äter av vad en eller några dagar. Kopiera resultaten och klistra in det här i din tråd, så kommer du att kunna få bättre svar och respons på din fråga. Det är lättare att svara när man ser hur och vad du äter.
Bregott är bra. Smör och kokosfett är bättre.
För mig har det tagit jättelång tid innan min kropp ens började reagera viktmässigt. Men plötsligt började det lossna. Det går åt rätt håll nu, även om det går långsamt. Vilket är helt ok för mig! Att jag mår så bra i övrigt är det viktigaste, för mig.
Lycka till!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Jo, 2 frukter om dan är tillräckligt för att viktnedgången ska avstanna för många.
Bara smör är smör 
Bregott är smör inblandad med rapsolja.
Margarin är skokräm
För själva viktminskningen spelar fettsorten ingen roll men för din hälsa gör den det.
Står du ändå still i vikt trots fruktminskning så se över hur mycket mejerier du äter.
Dom frigör en hel del insulin
Insulinet blockerar glukagonet som behövs för att fettet ska frigöras från depåerna
"De 2 första månaderna åt jag inga kolhydrater alls, inget socker alls! Gick ändå inte ner i vikt! hur kan det komma sig!"
Detta i kombination med att du säger att du äter 2 frukter om dagen får mig att misstänka att du inte har riktigt koll på var kolhydrater och socker finns. Eller har du bara lagt till frukten den senaste månaden?
Som de tidigare sagt innehåller frukt ganska mycket kolhydrater, varav nästan alla socker (fruktsocker är socker likt väl)
Så det är inte omöjligt att du ätit oerhört mycket mer kolhydrater än du tror.
ååå va ni är gulliga som tipsar mig!! 
jag har på direkten slutat med frukterna och kan forsätta att njuta av bregott… eller kanske ska jag ge mig på smör stället!
ni har rätt, jag får nog plugga på tabellen med hur mkt kolhydrater det finns i maten. (så jag inte gör samma misstag som med frukten)
jag var lite "down" förut att jag inte gick ner i vikt, men sen jag fått tips av er så börjar det bli kul igen! tack snälla ni!!!
jag hör av mig om hur det går…..
andina: du skriver att det tog ett tag innan du började tappat kg. hur länge fick du hålla på innn du såg resultat?

hej solida!
Jag rekomenerar att du går in på minmat.se och fyller i hur du äter under en typisk dag. Det är gratis.
Då får du stenkoll på hur mycket kolhydrater (och inte bara kolhydrater, utan även alla andra näringsämnen) respektive livsmedel innehåller och hur siffrorna ser ut för hela dagen.
Efter några dagar kanske du kans e ett mönster i ditt matintag och far det går fel någonstans, om det nu gör det.
Rekomendationen är att hålla på max 20 gram kolisar per dag, om man vill gå ner i vikt.
tack för tipset, jag ska skriv ner vad jag äter i minmat.se så kanske jag får bättre koll på vad jag egentligen stoppar i mig.
många skriver att de äter kokosfett. är det bättre än smör?
har även börjat göra omelett på morgonen…. trodde att det skulle vara skitjobbigt men det gick ju smidigt även kl 06,00…. :0)
det är ni "här inne" som har inspirerat mig, va tur att jag hittade er alla på denna sida!!!

De flesta använder kokosfett i kaffet t ex som ett sätt att få i sig mer fett de dagar som de inte fått i sig så värst mycket genom maten, men kokosfett ska även ha positiva effekter på förbränningen så det får anses vara snäppet bättre än smör.