Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 5948 ggr
bustas
0

Husdjur är som människor!

Dessa tankegångar har ju varit uppe här tidigare, alltså, torrfodrets farlighet för våra husdjur. Läs:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6928255.ab

[akaron]
0

Visst torrfoder innehåller bara 4% Biprodukter av kött (nermalda kadaver från slaktavfallet) och sedan är resten spannmål. Det vill säga sådana där billiga foder som säljs i mataffären. Inte konstigt att de blir sjuka då. Men ett dyrt torrfoder som innehåller hög procent rent kött och som inte är spannmålsbaserat tror jag inte de blir sjuka av.
Men för mycket kolhydrater och majs/spannmål är inget vidare i hundmat heller. För vilken hund går ut på åkern och knaprar i sig spannmål? Ingen av mina i alla fall.

bustas
0

Vad som är märkligt är att det sägs att vilda djur äter grönsaker!

"Enligt människorna bakom husdjursdieten BARF, biologisk lämplig raw food, ska våra husdjur äta rått kött, ben, organ, grönsaker precis som deras släktingar som lever i det vilda."

Siggebus
0

Angående grönsaker så kanske de menar att vissa bytesdjur som våra vovvars släktingar glufsar i sig lever på "grönsaker" som gräs eller annat grönt? Och då får ju dessa rovdjur i sig detta när de äter sina bytesdjur? Eller? Glad

skogs-tolva
0

Har testat Olivers petfood nu, det torrfodret var fett och åtminstone vetefritt.

Havre ärter och potatis innehåller det bla.

rifla
0

#2 när ett rovdjur tar rådjur eller älg så äter de oftast upp det älgen har i magsäcken för att bättre kunna smälta köttet de senare kommer att äta. även räven gör så. så nog äter de grönsaker.

ebet
0

Vilka 'grönsaker' äter rådjuren? Vad jag vet så odlar inte rådjuren någonting, så det blir väl mest sånt som finns i skogen. Gräs, pinnar, blad osv. Mitt lilla rovdjur hemma äter pinnar också, men jag tror ändå inte att de är essenciella för honom. Flört

Och låter jag honom välja mellan lever och det som finns i skogen….. Han väljer levern alla gånger

skogs-tolva
0

Tror barf är ett fullgott alternativ, utan allt konstigt som rekommenderas som aviororis tex….

Mina vovvar äter en blanding mellan torrfoder, rå kyckling, får, gris och rena köttkorvar som jag köper i djuraffären, klass heter det märket. Nu sist köpte vi en halv gris, där blev det grisöron och svål, inre talg att ge vovvarna! De var inte jätteledsna direkt Skrattande

Min äldsta hund är en golden som är lite drygt 13½ år. Enligt all fakta lever han på övertid….kan det bero på kosten och ett fritt liv på gården? Vill gärna tro det, han har fö varit frisk som en nötkärna alla dessa snart 14 år….

dufva
0

Jag ogillar torrfoder starkt

Det är förstås praktiskt för foderproducenter som vill kunna tillverka en snorbillig produkt av i princip avfall.

Sen är det jättebra för husse och matte med ett foder som håller i evigheter är lätt att bära hem och diska efteråt.

Det som får mig att bli upprörd är att det är totalt onaturligt och helt säkert sjukdomsframkallande för våra djur.

Som LCHF-ätare där jag själv vill få i mig så artriktig och ren mat som möjligt finns det inte på kartan att sätta fram icke-mat till dom djur som ser mig som deras beskyddare.

[Saiva]
0

Det är därför jag slutat ge mina katter torrfoder. De får en blandning av hemgjord BARF-röra, kycklingvingar, kycklingben och Sheba burkmat. De får även av köttet jag tillagar så ibland blir det köttfärs, puts från lamm, kyckling, nöt och ibland fisk.

Alla veterinärer och sköterskor jag pratat med tycker att jag gör helt rätt! Att barf är riktig mat för katter bara man läst på ordentligt. :o)

Lynxx
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite mer ''kött på benen'':

Kattmat

Lämpliga proportioner
http://devonrex.se/kokbok/2009/01/lampliga-proportioner.html

-----------

Denna verkar vara bra - relativt andra färdigfoder d.v.s:

Applaws Chicken Cat Food
http://www.zooplus.com/shop/cats/dry_cat_food/applaws/136608

-----------

De har ju foder till andra människor…eh…husdjur åxå:

http://www.zooplus.com/

/L

krimyr
0

Min jycke äter: http://standardt.se/ Jag (och hunden) är mycket nöjda! :) Utan att göra reklam så är väl detta foder ett av de mest LCHF liknande foder man kan få tag på, dock innehåller det ris som bindemedel men är annars utan konstiga tillsatser. Orijen är ett annat foder som innehåller ännu mindre kolhydrater, fast detta importeras från Canada och är mycket dyrare. 

Köpt färskfoder är inte så jävla bra som man kan tro. De innehåller potatisfibrer och andra kolhydratkällor. 

Dessutom är det supersvårt som hundförare/tävlande att hantera färskfoder på resor…

Som djurägare är det svårt att hitta rätt i foderdjungeln!

ebet
0

Färskfoder är visst bra! Flört Men man får läsa innehållsdeklarationen, precis som med vår egen mat, och köpa det som bara innehåller kött.

skogs-tolva
0

Just Klass köttkross innehåller bara det - kött.

Magica1970
0

Numera ger jag bara Nordic Ox, äggula och en Omega3 kapsel + torkad lever då och då. Min hund har gått från att bajsa två gånger om dagen till en gång var tredje dag. Han är inte lika hysteriskt hungrig längre (gav Nordic 50/50 innan och har t.o.m kunnat minska mängden mat nu).

#11 Hade jag tävlat med min hund och rest runt hade jag även gett antingen Standardt eller Orijen just för att kunna ta med det på resor istället. Det ena måste ju inte utesluta det andra :)

Zepp
0

Näe.. husdjur är inte som mäniskor.. de har helt andra behov än oss.. och börjar man barfa skall man läsa på lite innan man blandar sitt eget foder!

Hunddjur äter faktist en hel del andra djurs halvsmälta avföring.. och det kan få vilken matte o husse att gå upp i limningen när deras fido gör så!

Katter är rena Carniovorer, de är mest proteindrivna och har nästan ingen reglering av sin insulinnivå.. så de kan potentiellt få rätt högt blodsocker vid fel foder!

En vanlig dödsorsak bland katter o hundar är diabetes.. eller snarare komplikationer av densamma.. har jag läst någonstans!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magica1970
0

#15 Jag glömde ju nämna det :) Ankbajs är en delikatess, anser min hund. Och ja, jag blundar …hahahahaha

ebet
0

Hästbajs, rådjursbajs, harbajs är mumma. Sen springer vi hem och kräks upp blandingen på sängen. Gråter

parsley
0

#17 Känner igen det där. Min hund drygar dessutom ut dieten med kaninpluttar och marsvinsbajs.

Barfar min hund och har även använt mig av fryst färskfoder periodvis. Skulle inte komma på tanken att ge hunden torrfoder.

Ett skäl att ge hunden grönsaker till köttet är att den kan bli lite hård i magen annars. Näringsmässigt vet jag inte om det behövs.

Cheeserica
0

Har långt innan jag började äta LCHF försökt undvika att ge mina katter torrfoder då det inte är nyttigt för dem. Jag har BARFat dem i perioder men pga tidbrist och för liten frys så kör jag nu latmansvarianten blötmat till dem alla! Kan tipsa om Mjau burkmat som är gjort på svenska råvaror och endast gjort på kött och köttbiprodukter. :)

Tänk att det skulle ta sån tid för mig att bry mig lika mycket om min egen kost. ;)

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

---------------------------------------------------------------------------

krimyr
0

.. det godaste bajset tycks vara.. människobajs… HUA!

LenaK63
0

#20 Mina har också tyckt (tycker) det!!! Men även kattbajs är läckert. Pinnar och jord är även en bukfylla som heter duga. Trots en äggula och smör varje dag är jorden i bokskogen som förrätt mycket attraktiv. Kanske måste man efter att ha läst denna tråd omvärdera hundens smak och behov.