Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 6211 ggr
Marie-ann
0

Jag är rädd - hjärtsjukdomar

Nästa hela min mors släkt har förträngningar i hjärtat. Alla mina bröder lider av samma sak. Det är operationer hit och dit och alla pratar om att det är ärftligt. Kul - not! Jag har än så länge klarat mig, men så är jag yngst… Vi är några som är hyfsat vältränade, men det verkar inte spela någon roll. Ingen har varit fanatisk med maten åt något håll, men det är klart att dom ätit kolhydrater, men normal husmanskost.

Grejen är att jag är jätterädd men försöker förtränga så gott det går. Vill verkligen inte bli sjuk. Har ätit LCHF under ca ett år. Min bukfetma (som absolut inte är bra för kvinnor och ännu mindre om man har anlag för hjärtsjukdomar) är kvar. Inte minskat med en millimeter runt midjan!!! Vet snart inte om jag vågar äta smör t.ex. Folk tittar på mig när jag äter mina ägg (dom vet om min släkts historia SAMT äggens "kolestrolhöjande effekt"). Smusslar på jobbet med vad jag äter. T.o.m. mina tonårsgrabbar, som jag haft många givande diskussioner om LCHF - fördelar/nackdelar vill att jag ska äta mer "nyttig" mat. Det är klart att dom också snappar upp och blir orolig för mig. Dom ser ju hur mormor och morbröderna mår.

Finns det någon därute som själv är hjärtsjuk och kan delge mig sina erfarenheter. Undanber mig trams. Jag är verkligen jätterädd och förvirrad. Hjälp!

dufva
1

Anledningen till att så många i er släkt har drabbats av hjärtproblem är inte pga att det är nåt fel på era gener.

Det beror på fel kost för er speciella genuppsättning, på samma sätt som att det naturligtvis går fel om man tankar sin bensinbil med diesel.

Placket i ådrorna beror på inflammationer som i sin tur härrör från fluktuerande socker/insulinvärden och ämnen i maten vi inte är gjorda att processa.

Oro är i sig en väldigt nedbrytande och sjukdomsframkallande process om den pågår länge så jag hoppas du kan lägga den åt sidan

Du är antagligen i ett mycket bättre läge hälsomässigt efter ett år på lchf-kost än du var tidigare med pasta-kosten.Skrattande

Tråkigt att det inte hänt mer viktmässigt men om du berättar lite mer specifikt hur du äter kommer du få tips som kan få det att börja röra på sig.

Wildrat
0

Att bukfettet inte minskat kan bero på förhöjt kortisol. Kortisol är ett stresshormon. Har du en bra läkare kanske du kan få ta prover för detta. Det är bra att ta prover för sköldkörteln samtidigt då en dåligt fungerande sköldkörtel kan ge både viktuppgång (och förhindrad viktnedgång) och problem med binjurarna.

En annan grej att göra är att läsa boken "Fett och kolesterol är hälsosamt". Efter det tror jag att du känner dig tryggare med kosten.

Sindri
0

Med så mycket "bagage" i släkten borde det inte vara svårt för dig att få göra ett ultraljud för att kontrollera hjärtat, aortan, halsartärer mm.

Vissa saker kan inte ens LCHF bota, men jag tror i alla fall att det är nyttigare för dig att äta den mat kroppen är ämnad för än en massa tomma kolhydrater.

Förstår att du är livrädd, men som Wildrat säger så kanske du är uppstressad över blotta misstanken att du har detta fel, samt över att du inte tappar bukfetma. Så kolla för säkerhets skull även kortisolnivåerna.

Sedan behöver inte en operation vara endast av ondo - du kanske åtgärdar en liten detalj och sedan lever lycklig i alla dina dagar.

Skriv också vad du äter så får du hjälp och tips här av en massa "proffs".

Marie-ann
0

Jag är nog inte en orolig och stressad person (tror jag) Det har aldrig mina syskon heller varit. Vi är oftast lugna som filbunkar men sjukdomen kommer ändå, verkar det som.

Märker att jag börjar tvivla på att det verkligen är bra med allt fett. Jag håller verkligen på att bli fettskrämd! Jag tror på det naturliga och enkla. T.ex. så har lättmjölk alltid valts bort för det är inte naturligt, så där är jag med Flört Fast jag tror inte på att det inte finns LCHF-are som inte drabbats av infarkt.

Jag blir jätte förvirrad! Ena stunden är jag "troende" för att i nästa bestämma mig för att äta samma som kaninen Tungan ute Han ser ju ut att må bra. Pasta och vitt mjöl kommer jag nog aldrig mer att äta men det skulle vara schysst om någon kunde "garantera" mig ett långt och friskt liv.

Ja, förstår att det verkar virrigt men jag har tusen tankar virvlandes i huvudet och det är svårt att få ner dom på pränt i rätt ordning. Bara att verkligen skriva ner orden - jag är rädd - var fruktansvärt svårt. Då blir ju liksom hela grejen på riktigt om ni förstår… Jag kan vara en hejjare på att förtränga. Lider starkt av strutssyndromet - stoppa huvudet i sanden vid analkande fara.

Tar i alla fall till mig era ord och råd. Tack för att ni tar er tid! Ska försöka få tummen ur och beställa tid för en RIKTIG läkarundersökning med mängder av prover samt läsa på om t.ex. kortisol.

Zepp
0

Självklart är det helt okej att äta vanlig mat med näring om man är frisk, undvika skräpmat o sånt.. sen så har en del svårt att skilja på vad som är skräpmat och vad som är nyttigt!

Sen så är det något helt annat vad som orsakar ärftliga kärlförträngningar och hur man bäst förebygger sådana.. om det nu går!

Om det är Arteroskleros vi talar om så processen rätt så väl känd, det är oftast glykoliserat LDL som binds i kärlväggen!

Och det kan ha flera orsaker, den vanligaste är höga blodsockernivåer.. och en annan är ärftligt högt kolesteol som är en genetisk defekt med nedsatt förmåga att bryta ner LDL!

Det kan även vara oxidativ stress som leder till ökat oxLDL!

Iallafall så vill jag ge dig några länkar att fundera över!

"Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt- kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier."

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=%208291

"Med hjälp av metoden undersökte hon bilder av hjärtat från smala och feta personer med normalt blodsocker, feta personer som börjat visa förhöjda sockernivåer och feta personer med konstaterad typ 2-diabetes. Förutom upptäckten att fettinlagringar i hjärtat föregår diabetes såg forskarna att personer med onormal sockermetabolism hade signifikant mer fettansamlingar i sina hjärtan än personer med normalt blodsocker oavsett kroppsvikt."

http://www.lakemedelsvarlden.se/zino.aspx?articleID=10948

"En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad glukostolerans."

http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Marie-ann
0

#5 Wow, thanks! Glad